Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 8590 ggr
[Bruntass]
2012-06-11 15:14
0

tips för en stackars magsäck?

hej jag är i 11:veckan med min första lilla avkomma och jag vet inte vad jag ska ta vägen med mitt magont!

Ont i magen jämt! både som hungerig och mätt.

äter oftare och tuggar långsamt… nothing helps! magen är uppblåst och förstoppning är med i bilden. finns det nånting man kan göra? testat att äta fil och andra "mag-snälla" produkter, även testat Samarin. jag äter ju järntabletter men dom ska tydligen vara snäll mot magen… ute och går gör jag varje dag men det är sjukt obekvämt att gå med den spända magsäcken…

finns det nånting man kan äta,dricka,göra för att lindra detta? eller är det bara att ligga på soffan och försöka tänka på nåt annat? :P

tack på förhand!!!

/ angelica

Tina-A
2012-06-11 15:27
0

Har du blivit ordinerad järntabletter? Det är väldigt vanligt att man blir förstoppad av dom nämligen, även fast de ska vara snälla mot magen.

Alla måste inte äta järntabletter under graviditeten utan för många räcker det med den vanliga kosten. Jag var en av dom och mitt järnvärde var jättebra hela graviditeten och behövde inte äta järntillskott. Jag skulle sluta med järntabletterna i första hand, om du nu inte fått de ordinerade av en barnmorska eftersom dina järnvärden blivit för låga! Detta kollas ju med jämna mellanrum under graviditeten.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Sarah E
2012-06-11 15:30
0

Är det Niferex du äter (järntabletter)? De kan ge förstoppning.

Jag har samma problem som du, även om det är bättre nu, är i v 24.

Något som funkat för mig är 1 tsk krossat linfrö på filen varje morgon, innehåller massor av fibrer + att fröna bildar en sorts gele tillsammans med vätska som fungerar som "glidmedel" i tarmen, MEN man måste dricka rejält med vatten om detta ska funka.

Jag brukar tänka ett stort glas vatten till 1 tsk linfrön, utöver det man ändå ska dricka under en dag. Dessutom kan du tänka ett stort glas extra till järntabletten, särskilt om det är Niferex.

För övrigt är det bra att skippa nötter, väldigt fet och stekt mat så mycket det går, det är hårt fö magen att smälta.

Ät små portioner mat, inte så du blir proppmätt, undvik socker, också hårdsmält.

Ja, och så vatten, vatten, vatten…

ang linfrön max 1 msk/dag (1 tsk är lagom)

Hoppas du mår bätter snart :)

PogoPedagog
2012-06-11 16:20
0

MIn barnmorska sa att om jag blev förstoppad av niferex kunde jag prova att äta två per dag. Detta skulle konstigt nog minska risken för förstoppning. Men du måste nog fråga din barnmorska omdet är ok för dig att äta två per dag.

Sarah E
2012-06-11 16:58
0

#3 Konstigt, min bm sa att jag kunde ta en varannan dag om jag blev förstoppad….hehe

Bellebus
2012-06-11 17:06
0

Jag äter aco gravid, två om dan, det håller järnet på en bra nivå! Ingen förstoppning, jag tål inte järntabletter, hatar dom :-P

PogoPedagog
2012-06-11 17:32
0

#4 Så märkligt att vi fått hör aså olika saker!

#5 Vilken tur för dig! Jag åt oxå dom men fick lågt järnvärde redan vid inskrivningen. Jag äter dessutom mycket gröna grönsaker:P Det roliga är att i ACO gravid är det 15 mg järn vilket är 107% av dagsbehovet. I Niferex som jag äter nu är det 100 mg! Sådan jäkla järnchock detta måste vara, haha.

Stormviskaren
2012-06-11 18:04
0

Proviva är ju bra för magen, det brukar fungera för att lugna min mage.

Bellebus
2012-06-11 20:04
0

Oj, det har jag inte sett! :-P men barnmorskan räknade ut att om jag åt två om dagen (som det står på burken) så hamnade jag precis inom rekommendationerna för dagligt järnintag. Alltså den lägsta siffran! :-) jag frågade på bmm ang blutsaft, som många dricker för järnets skull, men min barnmorska tyckte det var onödigt eftersom det innehåller så lite järn i jämförelse med järntabletter. Alla barnmorskor säger olika! En sa att jag var lite låg (124) och en annan tyckte att om man låg närmare 100 så behövde man göra ngt :-S

Sarah E
2012-06-11 21:34
0

Hm, lite skumt att det är så himla olika besked. Själv låg jag på 117 vid inskrivning och jag skulle börja äta niferex på en gång sa min bm eftersom det värdet var på gränsen till lågt.

Men om jag har förstått det rätt handlar det inte om att man ska få i sig det dagliga behovet, utan att man behöver mycket mera än det för att kroppen ska lägga upp depåer. Det är från mitten av grav som det behövs ett rejält "järnlager" så att säga och om man ligger på gränsen från början då så är det nog bra att smacka på rejält direkt.

Niferex är inte kul, men bra för mig (utom magen då :P) och bebis.

Lie ot, men iaf…hoppas något av tipsen här funkar för dig och magen din :)

Bellebus
2012-06-11 23:14
0

Ja proviva är alltid bra, och gott! :-) eller blutsaft ev, finns ju andra järntabletter också, niferex är ju anpassat för gravida och det är laxermedel i dom just för att undvika förstoppning, men det finns ju dureferon med laxermedel att testa också :-)

[Bruntass]
2012-07-06 19:48
0

Ja jag hade tydligen bra järnvärde så jag kunde sluta med järntabletterna :) men att jag skulle förmodligen börja med dom igen runt v 20 om jag skulle börja känna mig väldigt trött,

och heliga jesus vad skönt det var när det släppte xD tog någon vecka men nu det senaste så är det bara lite illamående på kvällstid… rena semestern :P

är i vecka 14 nu och förhoppningsvis håller det sig på den här nivån.. ;P

tack för alla tips! proviva har vi alltid hemma nu :P

blondiie
2012-07-09 13:31
0

för att bli av med förstoppning kan du köpa vattenmelon och mixa med kärnor och dricka :) funkar gallant :)

[Aquelegia]
2012-07-11 14:01
0

Såg på tv häromdagen om exakt detta problem med järntabletter och man skulle testa katrinplommonjuice men var försiktig för vissa reagerar endast med mängder av gaser hehe