Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 2297 ggr
elin :)
2012-06-19 19:03
0

Åderbråck

Hej. Någon som har/haft åderbråck vid ljumsken, ner till blygläpparna som har nått tips på hur man kan underlätta så de värker mindre. :)

Jennielinea
2012-06-19 22:51
0

Hej

Jag har själv inte fått åderbråck men är väldigt rädd för det eftersom alla i min familj fått det vid graviditeter. Vanligast att få det är under livmodern då den ökade blodmängden har svårt att ta sig uppåt igen eftersom det finns något som klämmer åt på vägen upp:)

sov på vänster sida (den stora kroppsvenen får mer utrymme då.)

Altinera sittande och stående.

Hallon, björnbär och blåbärsjuice sägs hjälpa… ananas… mycket vatten och motion.

Verkar inte finnas så mycket annat att göra förutom att försöka underlätta för blodflödet på olika sätt:)

pernillaa
2012-06-20 07:02
0

Du kan använda stödstrumpor också. Gå in på apoteket och fråga efter stödstrumpor.

Ha en bra dag! // Pernilla

Sarah E
2012-06-20 19:12
0

Lägg upp benen så fort du kommer åt.

Du kan lägga ngt under bäddmadrassen i sängen så att benen kommer i högläge när du sover. Inte så bekvämt tycker jag personligen, men du kan alltid testa.

Undvik tajta kläder, särskillt tajta byxor.

Använd inte skor med platt sula, typ flip-flops, kinaskor och converse (basketskor).

Ändra läge ofta, alltså inte vara stilla i samma läge länge. Sitta och stå stilla länge är värst. Rörlighet viktigt.

elin :)
2012-07-03 18:27
0

Tack för alla tips. Har nu fått hjälp av en sjukgymnast. =)