Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 3725 ggr
pernillaa
2012-05-31 08:59
0

Hormon-damp

Halloj

Att man nästan drunknar i hormoner när man är gravid vet vi ju alla.
Ibland gråter man av allt, sen blir man arg för allt och sen skrattar man åt allt helt plötsligt. Det är en känslomässig berg-och-dalbana helt enkelt. =)

Berätta gärna om något hormon-damp du haft när du varit gravid. =)

Jag flippade ur igår och bara grät och smällde i allt och hävde ur mig dumma saker till både min sambo och min son. Haha, det som utlöste det var att sonen ville fila sina naglar själv. (plus en massa annat smått och gott innan iofs). Inte alls likt mig, så idag får jag rakt skämmas. Men det närmar sig förlossningen snart så det måste ju vara någon förberedelse inför det. Jag gråter åt allt idag, både bra och dåliga grejer. Haha. Så himla mysko. Känner inte igen mig själv.
Satt och kikade på några roliga klipp såhär på morgonen och skrattade först men insåg snart att det vänt och jag börjat gråta. Blev riktigt ledsen. Varför vet jag inte. ;)

Ha en bra dag! // Pernilla

Mea_K
2012-05-31 09:28
0

Ja det är ju alltid lika trevligt med sådana utfall.., men måste endå säga att det var en väldigt udda sak att tända till på :')

Själv så fick jag en gråt attack för någon vecka sedan, grät i flera timmar och var helt förstörd, vilket skrämde karln min rejält (han var helt säker på att det hade hänt något) men inte ens jag själv vet än idag vad det var som fick mig att bli så ledsen.

Sedan lite senare på kvällen då jag lugnat ner mig så fick jag en skratt attack.. vilket ledde vidare till att jag började stor böla istället.. Vilka trevliga hormoner man har ;)

Sedan har det hänt ett antal gånger att man vaknat då karln har åkt iväg till jobbet och man får världens chock, för vart tog han vägen? Varken sagt hejdå eller gett mig "hejdå pussen" och så har man ringt antingen skräckslagen eller ursinnig, och så får han förklara att han är på jobbet och att han faktiskt sa hejdå och allt det där (dock väldigt lugnt och sansat).

Och så går det några timmar och man faktiskt tänker efter… ja DÅ minns man att han faktiskt gjorde det xD

Någon gång har man även suttit och stor tjutit över att han inte är hemma utan någon annanstans, i det läget så tycker man ju att han ska vara hemma och pyssla på med mig och inte alls vara på jobbet… (ego hormoner är ju så trevliga de med >_>)

pernillaa
2012-05-31 09:52
0

Nä jag förstår inte själv varför jag flippade ur just på det där. Världens mest obetydliga grej. ;)

Haha, ja just de där svängningarna i humöret kan jag tro är lite skrämmande för karlarna. Då man inte ens själv hänger med i svängarna.
Vore ju skönt om man kunde förklara det på något sätt.

Fick förklara för sonen idag att det berodde på hormoner. Vi har i alla fall enats om att jag är knäpp för att jag började gråta när jag tittade på en rolig film. Han tyckte jag borde skratta istället. Håller med. ^^

Hmm…kanske inte bara är jag som upplever att minnet är sämre då också…?!
Har alltid dåligt minne men jag har missat väldigt väsentliga saker senaste tiden. Undra om det är för att man är distraherad av allt som händer inom en med känslor och allt fysiskt.

Trollhassel
2012-05-31 10:45
0

Fy ja, jag hatar verkligen när det hoppar grodor ur munnen! Jag får alltid någon slags ångestaktig känsla just när jag häver ur mig dumma saker. Jag liksom ångrar det samma sekund som jag säger det….men fy så illa det känns! Jag är glad att inget har gått ut över min dotter än, och jag tror inte att det kommer göra det heller. Min sambo får ta smällarna.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Mea_K
2012-05-31 12:02
0

#2 haha det med minnet är du verkligen inte ensam om xD

Haha ja det är ju rätt förståeligt att karlarna inte hänger med om man inte ens själv gör det, haha, ja ibland så önskade man ju att man kunde förklara hur det var, hade gjort vissa saker enklare då :)

Haha, håller med honom jag också :)

#3 Jo det är nog bättre att sambon din får ta smällen än dottern :) Brukar råka ut för sådana grodor jag med, man kan lixom inte hålla det inne uten de ploppar bara ut lite hur som helst och inte förens efter så inser man vad man sagt :/ inte så kul att inte ens själv få bestämma vad man ska säga och inte xD

PogoPedagog
2012-05-31 15:05
0

Jag är faktiskt stabilare än någonsin i humöret! I vanliga fall har jag rejäl pms och är lika labil runt ägglossning så detta känns verkligen som en semesterCool

Mea_K
2012-05-31 16:00
0

#5 haha :D vad olika det kan vara! men det är ju bra att du är stabil då :)

pernillaa
2012-05-31 17:00
0

Jag har varit relativt stabil tidigare faktiskt, förrutom någon period där i början men nu är det något som förändrats såhär mot slutet. Har helt plötsligt blivit väldigt labil.
Kan bli så för dig också så småningom kanske.

JossanH
2012-05-31 19:11
0

Jag är hittills väldigt stabil må jag säga. Går in i v 32 i morgon och har bara börjat tjuta över en totalt töntig grej en gång i början av graviditeten.. Och det handlade om att jag ville ha en vägg utmed ena långsidan av sängen så att jag skulle kunna luta benet mot väggen :P

Det slutade med att en problemlösande pojkvän, som försökt få till detta med säng och vägg, började skratta för att det var så löjligt.. Som tur var slutade det med att även jag började skratta mellan tårarna.

Det enda jag känner av lite annrs är en lätt irritation. Mest mot stackars pappa när vi är och hälsar på dom men är jag riktigt irriterad brukar jag tala om det för att öka förståelsen och det brukar funka.

Sajtvärd på Iller.ifokus