Sömnlös
God morgon alla kl 5.40. Försöker fördriva tiden fram tills resten av familjen vaknar.
Är det flera än jag som vaknar i vargtimmen och inte kan somna om trots att man känner sig sömnig?
Vet ju att det är svårt med sömnen när man börjar bli stor och otymplig och/eller eventuella graviditetskrämpor sätter in. Men jag är ju bara i v 22, har inte ont någon stans, ligger bekvämt i sängen, svalt i sovrummet, allt som borgar för en god nattsömn…
…men istället vaknar jag runt 4 och kan verkligen inte sova. Varenda natt drömmer jag en massa konstiga och mindre konstiga saker, vilket jag aldrig gör i vanliga fall.
Någon som vet vad detta beror på? Tror inte det är bebisen som väcker mig, så hårt sparkar hon inte ännu. Hormoner? Eller bara att kroppen ställer in sig på att vakna tidigt för att bebis kommer att göra det sen? :P
Har ni kommit på några bra knep för att samna om?
Jippi! Nu kom DN, då har jag nåt att göra :)
Hehe, nu fick jag en medalj också, för att ha publicerat ett inlägg mellan kl 4 och 6 på morgonen 

Hej. Jag är också alltid vaken en stund på natten. Sover 2-3 timmr och vanknar sedan och är klarvaken. Då är jag desutom alltid vrålhungrig oavsett hur mycket jag ätit på kvällen. Jag funderar också som du, alla säger ju att man skulle sova dåligt på slutet, inte nu. Nu är jag iofs sjukskriven så det är inga problem med lite störd sömn, det blir värre när jag ska börja jkobba igen.
Ja, konstigt är det i alla fall. Jag är sällan hungrig när jag vaknar men kissnödig däremot. Och det blir ju lite knepigt när man jobbar som du säger. Skönt att det snart är semester :)
Jag har haft störd sömn nu i princip hela graviditeten ( är nu i vecka 28+5) . och det är jobbigt. I början var det pga konstiga drömmar. Sedan en period var det upp och kissa perioden. Och nu störs min sömn av alla krämpor jag fått så om ont i leder och foglossningen. Så jag har väl gett upp nu att jag ska få en god natts sömn :P
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Har också samma åkomma, vaknar vid 4-5 tiden och är likt #2 dö hungrig, trotts att man ätit ordentligt innan man lagt sig, sedan så är det även likt dig #3 att man måste upp å kissa.
Men det kanske är bebisen som väcker dig :) med tanke på att kroppen borde bli känsligare? Så du kanske vaknar utav att hon rör på sig men då du väl är vaken så är det kanske annat som tar uppmärksamheten, sedan så brukar ju gravida/mammor vara väldigt lätt väckta med tanke på att man senare då man väl fått bebisen kan vakna utav att han/hon gnäller till och så är man klar vaken, i vissa fall så brukar det räcka med att han/hon rör på sig och så är man uppe.
Kanske är därför som vi vaknar? fast det är ju bara en teori som sagt :)
Men skulle vara intressant att veta vad det skulle kunna bero på :)

#5 Dey var ju en intressant teori. Det låter gansaka vettigt också. I vanliga fall kan jag sova trots att folk går runt i rummet, pratar, spelar musik osv, nu är jag lättväckt. Men jag tycker kroppen kunde ta detta sen när barnet faktikst kommit:P
#6 Jo det är ju det :) Jo man kan ju tycka att allt det kan komma då bebisen väl är ankommen, men kroppen kanske "tränar" sig på det?
Med tanke på att kroppen förändras så på många olika saker så skulle det inte vara förvånande om det faktiskt skulle vara anledningen, likt att kroppen våran vet redan hur den ska göra då man föder så vet den att barnet är helt beroende utav en, så kan vara därför som vi vaknar utav minsta lilla trotts att man innan kunnat sova som en sten :)
Jo, ni har nog rätt i att det är en förberedelse. Bara det att man känner att sömnen behövs nu, för sen blir det ju inte mycket av den varan :P
#8 jo sant, men det beror ju lite på vad man får för bebis ;) själv som liten höll jag min mamma vaken 3 nätter på 3 år.. snäll liten flicka var man, hehe man får hoppas att generna går vidare :)
Ja det är klart olika med olika bebisar. Det har jag ju märkt med mina tre barn…bara att hoppas att bebis är lugn och inte får kolik.
#10 Ja då har du nog fått se att det är helt olika beroende på bebis :) och ja det är väl det som man verkligen hoppas att den lilla/lille slipper få