BB-väskan
Vad har ni andra packat i era BB-väskor?
Vad är ett absolut måste att ha med sig, och vad känns överflödigt? :)
Jag tycker att många av de där "måste"-listorna som finns i olika mammatidningar/appar/böcker mm är onödigt långa, men det är ju jag det :P
Jag har fött tre barn (nr 4 i magen) och hade med mig följande:
TANDBORSTE (glöm för hela världen inte den!! ;))
TANDKRÄM
TOFFLOR
AMNINGS-BH
SKÖNA KLÄDER
BABY-KLÄDER
(BABYSKYDD)
FILT (till bebis)
DEO (som inte stinker parfym)
TELEFON
BINDOR (sjukhusets är inte alltid så sköna)
MVC-JOURNAL
LEG
För mig var musik, vetekuddar, egna snacks, massagegrunkor etc, etc bara onödigt.
Min man hade med sig (garva inte nu) bok, DN, fikabröd, mackor kaffetermos. Han hade det ganska mysigt tror jag medan jag satt på en boll och led, garv! Men jag är inte sån att jag vill att han ska hålla handen och massera hela tiden så jag förstår honom <3
#1 Haha, jag har en karl som måste äta typ var 4e timme så jag HOPPAS att han är lika duktig som din och packar ordentligt med matsäck :P Annars kommer det bli han som skriker plågat och inte tvärt om Hahaha
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vi tog med oss
Necessär (med tandborsta, tandkräm, deo och ja - vattenfast mascara
)
Ombyteskläder till mig
3 par extra trosor till mig (om man blöder igenom)
Extra strumpor
Bindor
Ombyteskläder till sambon
Kläder till bebisen (en uppsättning storlek 50 och en 56)
Filt till bebisen
Någon tidning
Leg
Journal
Kamera
Mobiltelefoner
Dock kändes det mesta ändå överflödigt. Jag hade faktiskt kunnat åka hem i samma kläder, det handlar ju bara om en taxiresa liksom. Innan du åker till BB tar du helt enkelt på dig de skönaste och slappaste kläderna du har och när du kommer till BB tar du ju ändå oftast av kläderna, men har vattnet gått i byxorna är det ju bra att ha med sig extra såklart! Jättesköna mjukisbyxor eller leggings ska det helt klart vara.
Extra trosor däremot var kanon eftersom man blöder en hel del!!
Bindorna jag hade med mig användes heller aldrig för man fick enorma bindor där på BB som jag använde. Dock är det nog bra att ha med sig i alla fall!
Ombyteskläder till mannen tog bara upp en massa plats och det hade vi absolut kunnat skippa! Tänkte väl att han skulle bli toksvettig under förlossningen och akut behöva byta efter några timmar. Eeh.. Nej. Det hände aldrig. Och om han skulle velat byta kläder dagen efter kunde han ju faktiskt åkt hem 1 timme och sen kommit tillbaka. Nu åkte vi hem dagen efter att dottern föddes så ombyte till honom behövdes absolut inte.
Kläder till bebisen är såklart ett måste. Man vet inte riktigt hur stor eller liten bebisen är så kläder i 2 olika storlekar kan ju vara bra så den har något att åka hem i. Under vårt dygn på BB hade hon bara blöja på sig och filten som vi hade tagit med oss!
Någon tidning blev inte läst under förlossningen men däremot läste sambon lite när dottern väl var född. Jag låg mest och stirrade på vårt älskade lilla barn :) Men tiden efter kan vara lite seg, dom små sover ju rätt mycket, så något att läsa kan vara bra eller något att göra liksom. Men å andra sidan brukar sjukhus ligga rätt centralt så oftast kan man ju ändå köpa något på plats om det är något man vill ha.
Kamera och mobiltelefoner är såklart ett MÅSTE! Kan absolut inte uteslutas.
Det vi köpte efteråt som vi borde tagit med oss var choklad! Mars, twix, snickers… Åh, så gott! Man blir så jävla hungrig av att föda barn så att klämma i sig lite godis efteråt var verkligen helt underbart.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Får se om jag kan komma ihåg exakt vad jag hade med..
#Sköna, rena kläder till mig och sambon (det kändes enormt skönt att åka hem i fräscha kläder, kan tillägga att jag inte tog på dem förän 30 min innan vi fick åka hem)
#Trosor och bindor (som inte heller togs på förän vi skulle åka, använde sjukhusets stora "blöjor" eftersom jag blödde rätt ordentligt)
#Kläder och blöjor till bebisen
#Skön BH utan bygel (ej amning, dessa köptes nu när mjölken kom igång ordentligt)
#Filt till bebisen (användes även under vistelsen efter förlossningen)
#Tandborstar (till både mig och sambon)
#Mp3-spelare (som inte användes), Kamera och Mobil
#Leg
Sambon hade även packat lite egna saker, lite läsning och sånt. Själv gjorde jag inte mycket mer än sov, ammade, stirrade på bebis, åt frukost och lunch och bläddrade en kort stund genom en tidning.
jag hittade denna lista som jag tänkte urgå ifrån, tänkte längre fram ta bort och lägga till saker som jag anser är mer viktiga, eller mindra :)
Att packa till förlossningen
Ditt förlossningsbrev och din MVC-journal.
- Morgonrock. Det kan vara skönt att ha till hands om det
blir långa vandringar i korridorerna. - Innetofflor
- Sockar. Tro det eller ej, men man kan
bli kall om fötterna under förlossningen. - Ett gammalt nattlinne eller en T-tröja att ha på sig under
förlossningen. Packa inget du är rädd om. - Massage olja eller nlotion om du vill bli masserad under förlossningen.
- Läppbalsam.
- Snacks noch drycker för nförlossningen. Isotona sportdrycker är bra (NCCWCH 2007: 86), eller ta med glukostabletter för energi.
- Saker du kan slappna av och fördriva tiden med, t ex böcker, tidningar, eller spel.
- Hårband. Det är skönt att få bort nlångt hår från ansiktet.
- Kuddar. Det kanske inte finns tillräckligt många på sjukhuset.
- TENS-maskin (om du vill använda en).
- Toalettsaker
- Musik natt lyssna på. T ex en mp3-spelare, eller cd-skivor om sjukhuset har en spelare
För medföljaren
- Vattenspray, eller en minifläkt man kan hålla i handen, för att svalka den blivande mamman.
- Bekväma nskor. Även du kan få vanka runt i korridorerna!
- Ett ombyte kläder
- Klocka med sekundvisare för att mäta värkar
- Kamera. Om du vill ta med videokamera bör du kolla om sjukhuset tillåter det först.
- Adressbok eller en lista med telefonnummer. Glöm inte laddare till mobilen.
- Snacks och drycker. Även medföljaren måste ladda energi!
Efter förlossningen
- Kläder att åka hem i. Du kommer att behöva bekväma kläder att ha på sjukhuset efter förlossningen och för hemresan. Det tar ett tag innan magen krymper helt, så tyvärr kan mammakläder fortfarande vara det bästa…
- Amningsbehå
- Amningsinlägg
- Bindor. Långa och lite tjockare än vanligt, gärna nattbindor, ett par paket.
- Nattlinne eller T-tröja. Om det går att
öppna fram är det lättare att amma. - Toalettsaker (Handduk,hårborste, tandborste och tandkräm)
- Gamla eller billiga trosor, definitivt inte favoriterna.
- Öronproppar, om du har svårt att sova på sjukhuset.
För bebisen
- Ett babyskydd.
- Kläder att resa hem i (lättast om de är i ett stycke, med armar och ben).
- Två till tre pyjamasar och bodys till bebisen på sjukhuset.
- Filt. En varm om det är kallt ute.
- Blöjor
- Ett parsockar eller tossor.
- Mössa
- Jacka eller overall om det är
vinter.
#5: Får allt det där plats i en väska? Det blir nog en gigantisk resväska eller kanske 2 väskor! Det är superkul med listor, men här är min personliga åsikt om vad som är onödigt i listan :)
En hel del i listan kändes överflödigt, t.ex morgonrock, kudde, adressbok, klocka med sekundvisare, vattenspray, (bekväma skor), (oömma kläder). Bekväma skor och oömma kläder åker man väl in i, adressbok och klocka med sekundvisare har du i mobilen, morgonrock och kudde kan du få på sjukhuset om du frågar (iaf sjukhusrock) - även om jag inte förstår varför du inte kan vakna i korridorerna i dina vanliga kläder(?), och vattenspray om man vill bli svalkad kan de säkert ordna på sjukhuset. Om inte annat fixar de svala handdukar att svalka dig med.
Till bebisen behöver man inte så mycket kläder, faktiskt. De rekommenderar att barnet ligger hud mot hud under typ hela BB-vistelsen så det smidigaste är nästan att ha barnet i bara blöja inlindad i en filt under all tid ni är på BB, och sen tar man med kläder till bebisen att åka hem i, eventuellt i 2 olika storlekar!
Många sjukhus bjuder också på alla blöjor som används under BB-vistelsen så kolla upp det innan.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Haha, ja det är kul med listor, för man inser att det kanske är bra. Men jag anpassar ju den lite mer efter mina behov :)
Kudde skulle jag lätt kunna ta med mej, är en sån som kan ha 5 kuddar själv :P Oömma kläder är ju självklart, man är ju öm och tajta kläder är inte det bästa.. köpte mjukisbyxor i mammamodell idag som jag tänkte ha med mej :) Älskar mjukisar och kan gå i dem jämt :) Samma sak med en tröja man är bekväm i, måste inte vara något speciellt.
Jag ska göra TUL så jag vet hur stor bebis ev kommer vara :) Jag har dock inte kommit så långt (v 26) så det stämmer nog med bebis och hud. Men tror inte man vill lägga den i babysängen ändå hihi
Jag har beställt liberos gravpaket så jag behöver inte ta med blöjor. De som fött i min grupp har sagt att vi även har blöjor här på bb som man får :)
Ett litet tillägg, Bloom & Blossom - Lyxiga Sovstrumpor! Fantastiskt mjuka :)
Mitt tips är nog att inte packa på sig för mycket, det kan nog bli ett litet stressmoment alldeles innan man åker in. Men det är klart, har man så långt att man inte kan fara hem igen och hämta vid behov, så kan man ju packa utifall att det behövs. Kanske ta det viktigaste i en väska som får följa med in direkt, och resten i en annan väska som ens medföljare kan hämta när det behövs :)
Det vi faktiskt använde var:
Förlossningsbrevet
Mobiltelefon
Plånbok
Kamera
Blöjor till bebisen
Tvättlappar till bebisen
Kläder till bebisen att åka hem i (medan man är på BB får man faktiskt låna om man kommer ihåg att fråga :))
Annars så hade jag faktiskt samma kläder när vi åkte hem, fick använda BB bindorna och nätbyxor, använde sjukhuskläder när vi var där och det kändes ganska smidigt att inte ha hela hemmet med sig. Men nu hade vi ju en snabb första förlossning (spenderade typ 2 timmar i förlossningssalen) och sen åkte vi hem efter ett dygn så vi behövde inte så mycket på den korta tiden.
Jo, maken köpte lite gotta och sånt när vi var på BB, men det är väl allt.. :)
Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)
9# jag vet dem i vecka 30 som börjat packa bb väskan… så det är inget man gör i sista minuten… oftast :P
men ja man ska inte ha för mycket med sig
BLÖJOR och tvättlappar finns på bb helt onödigt att ta med sig ^^
#10 Här måste vi ha med blöjor och tvättlappar :-P
Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)
det jag ska tänka till nästa gång är att ta med mig fler kläder i storlek 56 min dotter var 54 cm när hon föddes eller var hon 53
kommer även att ta med lakan kuddfodral o påslakan till barnet. handduk tillbarnet dottern fick nämligen utslag utav sjukhusets lakan mm.
kläder till mig, till mannen och nu blir det också kläder till dottern. om sjukhuset tillåter att hela familjen är på bb. vet att de inte tillåter att första barnet är med på förlossningen. ska försöka skaffa barnvakt.
kläder deo hårband!!! till mig. hygienprodukter. bindor får man på sjukhuset och dem är superbra. blöjor o tvättlappar finns på sjukhuset här,
bilbarnstol till hemfärden oavsett om man åker egen bil eller taxi.