Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 22138 ggr
pernillaa
0

SF-mått VS. barnets vikt/längd

Halloj

Började undra över sambandet mellan SF-måttet och barnet vikt och längd.

Har ni haft ett litet SF-mått någon graviditet och barnet ändå varit relativt stort? Eller tvärtom, ett stort SF-mått och ett litet barn?

Hur mycket säger egentligen SF-måttet om bebisens storlek alltså? =)

Ha en bra dag! // Pernilla

Trollhassel
2

Länk Här står det lite om det. Glad

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Sarah E
0

Har haft medel sf-mått alla tre gånger men det var rätt stor skillnad på bebisarnas storlek. All tre var ca 50 cm långa men min yngsta vägde 4600 g vid födelsen medan den äldsta vägde 3500 g och mellankillen vägde just däremellan :)

Men jag frågade bm om hon kunde känna på magen om det är en stor eller liten bebis. Hon sa att man kan känna ganska lätt om det är en riktigt stor eller riktigt liten bebis. Hon nämnde dock inget om det hade med sf-måttet att göra…fast det verkar ju logiskt om det skulle ha ett samband…

Trollhassel
0

Mitt mått var litet förra gången och då fick jag ett litet barn. Det är lika litet denna gången och på UL ser det ut att bli ett litet barn även denna gången. Dock tror jag att SF-måttet påverkas av en rad andra saker än just bebisens storlek. Mängden vatten, barnets läge och om det är första, andra eller tionde barnet borde ju kunna ha stor betydelse.

Jag är själv liten och får förmodligen små barn av den anledningen. Barnets storlek vid födseln beror ju till största delen på genetiska faktorer så om man är nyfiken kan man nog gissa sig till med hjälp av hur stor man själv eller pappan var som nyfödd.

Med Vänliga hälsningar

Sussi89
0

Mitt sf- mått var ALLTID för litet vid dom 3 sista besöken. Så jag fick gå på extra ultraljud tre gånger! Men alltid så visade det sig att bebisen var lagom stor ändå. Alla undrade vart jag gömde ungen :P Men lite stressande att hela tiden tro att bebisen inte växte som den skulle :/

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

V3ritas
0

Jag tror att jag hade 36 som störst med första, ut kom hon och var 52cm lång och vägde 4045g. Vi får se hur det landar denna gång :)

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

Tina-A
0

Något samband har det nog även om det säkert inte säger exakt och inte är helt att lita på.

Mitt SF-mått följde hela tiden mittkurvan exakt utan knappt någon som helst avvikning, och ut kom en flicka på 50cm och 3590g så hon var väl ganska medelstor precis som kurvan varit hela tiden :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

pernillaa
0

Man kan nog egentligen säga att det ofta har ett samband men att det finns avvikelser, precis som i allt annat.
Fler som har en mage som typ nästan försvinner när ni ligger på rygg? :P

-Madde-
2

Mitt sf-mått har följt kurvan som det ska, men efter senaste ultraljudet fick vi reda på att bebis väger lite för lite, bara 300 gram för lite, men ändå. Nu följer dom upp i alla fall och vi har en ny ultraljudstid imorgon :) Och min mage försvinner nästan också när jag ligger på rygg :)

pernillaa
0

Alltså har du haft ett till ultraljud förrutom det kring vecka 20?
Tycker det är så konstigt för vi har inte blivit erbjudna något fler ultraljud här inte.
Kan man be om ett till ultraljud? Även fast man inte misstänker något fel?

-Madde-
1

Jo jag har fått extra ultrajud, men det beror på att jag har en bindvävssjukdom, så då finns det en risk att bebisen kan väga för lite, därför fick jag ett extra.

pernillaa
0

Okej. Då förstår jag.

Trollhassel
0

Min mage försvinner ibland när jag ligger på rygg och ibland gör den inte det. Vet inte vad det beror på. Bebisens läge kanske, men snart får han nog lägga sig till rätta ändå, det kan inte finnas så jättestor yta för akrobatiska konster nu.

Med Vänliga hälsningar

pernillaa
0

Men alltså finns det några vetenskapliga belägg för att moderns och faderns födelse-vikt kan ge en hint om hur stor bebisen kommer vara?

Trollhassel
0

Visst gör det det. Mycket handlar ju om genetik, och det finns i allra högsta grad genetiska aspekter som påverkar bebisens födelsevikt. Sen har det ju också en viss betydelse hur kvinnan levt under graviditeten. Viktuppgång osv.

Med Vänliga hälsningar

bubbelbubbel
0

jag hade ett sfmått som var lite i överkant till och med, och fick en liten bebis på 2770g, så hur hon mätte och hur det stod till där inne det vet jag inte riktigt. ;) 

ska bli intressant att se hur det blir denna gången, min gamla barnmorska hann sluta så jag har en ny, kanske mäter hon på ett annat vis och kanske får jag en större bebis :)

pernillaa
3

Vad är en onormalt låg födelsevikt och onormalt kort födelselängd? Alltså när är det FÖR lite? För bebisar kan ju vara små utan att det är något fel med det.

pernillaa
0

Alltså när min bm mätt SF har det hamnat ca 5 cm nedanför revbenen. Men beroende på hur bebben ligger är den ibland hela vägen upp till revbenen.
Så det pendlar ju rätt rejält. Är det så för er också?
SF måste ju påverkas av formen på magen också, alltså om den är bred så är den inte lika hög som för någon som verkligen bara bär magen framtill. Har ju sett sånna här riktiga barbie-magar, då de ser ut att vara ditlimmade nästan. ^^