Lchf gravid
Hej!
Jag undrar om det är någon som har koll på hur man ska äta när man är gravid? Jag har ätit LCHF ganska länge och kommer att bli gravid innom en snar framtid å undrar vad som är bra att äta? På många sidor står det att man ska lägga till lite kolhydrater. Vilket jag egentligen inte har lust med. Finns det någon här med erfarenhet som kan berätta?

det viktigaste är att du ser till att få i dig alla de näringsämnen du och ditt barn behöver. Jag har ingen jättekoll på LCHF men så länge du äter frukt och grönt, nyttiga fetter och protein så ska det väl inte vara någon större svårighet. De kolhydrater som grönsaker och frukt innehåller borde väl egentligen kunna räcka tycker jag, men jag skulle ändå råda dig till att träffa en dietist hos mödravården när du väl blivit gravid.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Hej!
Jag är inte gravid men min faster har varit och hon gick på lchf dieten när hon blev gravid och under hela garviditeten. Hon ville inte hellet äta kolhydrater när hon var gravid för hon mådde inte riktigt bra av det men var tvungen att börja äta lite ju längre gången hon blev.
Men hon sa att det är individuellt 
Okej, problemet med att höra med mödravårdcentralen är att de förljer livsmedelsverkets rekomendationer. Och de rekomendationerna är ingenting värda hos mig. Att äta frukt finns inte på kartan med tanke på att frukt innehåller vatten och socker. Så det är nog ganska dumt.
Jo man ska ju äta det som man mår bra av…

#3 Vilken udda diet! Vad äter du då? Blev lite nyfiken. Nu tvivlar jag inte på att du mår bättre av den kost du valt att äta men när man bär ett till liv inom sig så känner i alla fall jag att prio 1 måste vara att barnet ska få vad h*n behöver. Hoppas att du hittar en lösning som passar, men det är så, frukt och grönt är oerhört viktigt när man är gravid.
Med Vänliga hälsningar

Hmmm hittar ingen information om att man ska undvika frukt och bär när man äter LCHF. Jag har läst lite om dieten för att kunna ge dig ett bra råd. Det käns faktiskt som en bra diet. Jag äter ibland bröd och sånnt, men jag ligger nog ganska nära LCHF själv. LCHF´s princip är att äta det som är naturligt för oss som vi är byggda för att äta och då inkluderas naturligtvis frukt och bär som är något vi ätit i alla tider. Naturligtvis mår ingen bra av att överdriva konsumtionen, men den inverkan antioxidanter gör på oss så har man hamnat på fel spår om man undviker dessa livsmedel. LCHF ska inte vara en extrem kost, man ska inte behöva undvika kolhydrater helt och vara rädd för dem. Det handlar om att välja rätt. Läste lite om LCHQ också, den kans kanske vara ett bra alternativ för dig om du blir gravid?
Med Vänliga hälsningar
Nu blir jag nyfiken
vad är det i frukt som är så bra? Och vart har du hittat informationen om att det ingår i Lchfkosten? Det är stor skillnad på frukt och bär.
Vad äter jag, kött, ovanjordsgrönsaker och fett.
Det skulle vara roligt att prata med någon som har ätit Lchf under graviditeten. Det som jag har hört från några som testat är att man inte samlar på sig så mycket vatten och eftersom blodsocker nivån är jämn så slipper man illamåendet :)
Jag har själv gått på LCHF och snubblade över detta med graviditet och LCHF på nätet. Tydligen förespråkar även LCHF-lärare att man ska öka intaget av kolhydrater under graviditeten, men en ökning innebär ju inte att man måste vräka i sig kolisar utan bara äta en aning mer och öka ännu lite mer när det börjar närma sig förlossningsdatum.
C-vitamin är bra att äta då det hjälper kroppen att ta upp järnet lättare. Hallon och blåbär kan du ju äta lite extra av. Hallon är C-vitaminrika vad jag vet.
Jag tycker också att livsmedelsverkets rekommenadationer är konstiga så förstår om du inte vill ta upp det på mödravården. Surfa runt på nätet och sök bland personer som är duktiga på LCHF.
Nöj dig inte med ett svar, utan sök tills du har fått ett bredare perspektiv och kan göra en rättvis bedömning själv.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#7 Jag gissade att LCHF-lärarna rekommenderade tt öka intaget något. annat hade varit orimligt.
#6 Jag läste på lchf.se och hittade informationen där någonstans. Det finns så mycket nyttigt i frukt att det vore larvigt att påstå att man helt ska utesluta det ur sin kost. Konsten är att inte vräka i sig.
Med Vänliga hälsningar
Jag åt LCHF i början av graviditeten men kom av mig, först i samband med illamånde i vecka 6-11 ungefär (då fick jag vara glad över dom riskakor jag faktiskt ville äta…) och sen blev väl kosthållningen mindre o mindre strikt allt eftersom. Men tankesättet fanns där! Jag tror dock inte att det är nån fara att äta LCHF så länge det inte är för nåt avgiftnings- eller viktnedgångssyfte, givetvis. Om du mår bra och orkar! Bröd och pasta är ju inte nödvändigt, vad än MVC och livsmedelsverket säger… Du har nog redan koll på att få i dig alla vitaminer o mineraler.
Vet inte om man blir mindre illamående av LCHF… Jag mådde illa. Tror att det har med nåt annat att göra, hormoner kanske. Magen betedde sig annorlunda under graviditeten, och tarmarna fick ju mindre och mindre plats. Sen så kan man få vissa sug under graviditeten och jag kände att det inte var mödan värt att kämpa emot, att jag kunde unna mig under den tiden ;) Sötsliskig juice och riskakor var väl inte det värsta man kunde gotta sig i heller… Var väl någon mineral jag behövde kanske..?
Innan man varit gravid så kan man inte veta hur det känns, låter superpräktigt jag vet… Men lyssna på din kropp, det är mitt bästa råd :)
#8 Mitt svar var inte speciellt riktat till dig. Vad som är orimligt för dig behöver inte vara orimligt för någon annan.
Frukt innehåller en hel del nyttigheter och ofantliga mängder fruktos. Därför är bär som inte är lika söta ett betydligt bättre alternativ än frukt då det inte höjer blodsockret på samma sätt men innehåller c-vitamin och andra nyttiga ämnen.. Men du kanske tycker att det är larvigt också…
Sajtvärd på Iller.ifokus
#8 du svarade inte riktigt på min fråga
Vad är det som är så nyttigt i frukt?
Jag har ätit Lchf kost i 3år och mår bra. Och är verkligen sugen på att fortsätta med det även om jag blir gravid men att lägga till lite kolhydrater. Och kommer gå in med den inställningen när jag blir gravid men jag kanske ändrar mig på vägen vem vet 
Och jag har läst mycket om Lchfkost under graviditeten, och de läkare som uttalar sig är väldigt försiktiga p.g.a. att det inte finns någon forskning på på detta. Det är därför jag söker levnde exempel!

#10 Jo, faktiskt. För vi är samma art, har samma behov av näringsämnen och har på det hela taget samma förmåga att ta upp vitaminer och näringsämnen ur kosten. Därför är det som är helt orimligt för en människa även orimligt för alla andra (och nu vill jag inte att någon ska dra upp marginella exempel för det är bara fånigt).
Om man under graviditeten behöver äta livsmedel som innehåller kolhydrater så får man väl göra det. det handlar bara om 9 månader för sitt barns skull.
#11 Det finns massor av nyttiga frukter. Du kanske inte håller koll på skillnaden på frukt och bär och det förutsätter jag inte att alla gör men om man ska prata om livsmedelstyper så kanske det kan vara idé att läsa lite om det. Det finns otroligt många frukter som inehåller relativt lite kolhydrater i förhållande till vitaminer. Vill du att jag ska skriva ner några exempel till dig, eller räcker det med att jag ber dig googla? Det finns ett oerhört vanligt bär som vi svenskar lastar i oss i mängder. Detta bär är rikt på kolhydrater och innehåller inte speciellt mycket vitaminer. Banan.
Det går inte att generalisera (bär är nyttigare än frukt) och därför skriver jag frukt och bär.
Med Vänliga hälsningar

#11 Jag har fortfarande inte svarat på din fråga men nu hoppas jag att du förstår vad jag menar.
Med Vänliga hälsningar

LÄNK till wikipedia.
Med Vänliga hälsningar
#13 så du menar alltså att ditt sätt att resonera är det rätta för att vi är samma art? För mig är det tex orimligt att äta kött. För mig är det kanske orimligt att äta strips på McDonald's, för andra är detta en basföda. För vissa är det orimligt att äta fett och för andra är det orimligt att äta kolhydrater. Frukt är inte ovärderligt i vår kost. Hur mycket frukt tror du inte är inplanterad i Sverige? Jag tycker det är att nedvärdera andra att kalla deras kosthållning för larvig för att man utesluter fruktos ur sin diet. Försök att vara lite öppen och sluta nedvärdera de som inte tänker exakt som dig!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag har absolut inte kallat en kosthållning för larvig och du har missuppfattat mig helt. Om man på grund av sina politiska, etiska eller moraliska ställningstaganden bortser från att äta något så är det självklart orimligt att äta dem, det håller jag med dig om. Jag menar att det kan vara orimligt att få i sig alla näringsämnen man behöver om man bortser från en hel massa livsmedel. Nu ser ju inte läget ut så i det här fallet så egentligen är vår diskussion helt ointressant i tråden. Och strips från Mc donald´s har aldrig varit nyttigt så det behöver vi inte ta upp i en tråd om en nyttig kosthållning.
Försök att vara lite öppen och missuppfatta mig inte hela tiden.
Med Vänliga hälsningar
#15 nä precis du har fortfarande inte svarat på min fråga. Så jag äljer att omformulera den lite.
Vilka vitaminer och mineraler finns i frukt och inte i något annant?

#18 De som finns i frukt finns säkert i bär också, däremot är nog många av de du tror är bär egentligen frukter. Vad jag menar är att man inte kan generallisera. När jag säger frukt och bär menar jag frukt och bär därför att det finns onyttiga bär och nyttiga frukter. Det finns massor nyttiga frukter, men också många nyttiga bär. Om du inte äter frukt men äter bär så borde du ju äta te x apelsin, clementin, kiwi, banan osv. De är bär. Hallon te x, det är en frukt.
Nu behöver vi egentligen inte gå in på vad som är vad. Jag ville från början bara hjälpa dig att besvara forumtråden men det togs ju inte emot så jag får väl önska dig lycka till utan min hjälp. Om du ändå undrar hur jag tänker och vill fortsätta diskutera frågan så ber jag dig läsa igenom alla mina svar en gång till. De resonemang du inte hänger med i får du fråga mig om.
Känner mig lite påhoppad av reaktionerna på mina svar faktiskt.
Lycka till. Hej.
Med Vänliga hälsningar

#20 ?
Med Vänliga hälsningar

Med Vänliga hälsningar
#19 Ska jag vara ärlig så tycker jag att du har varit ganska otrevlig i ditt sätt att uttrycka dig i vissa inlägg.
_"Det finns så mycket nyttigt i frukt att det vore larvigt att påstå att man helt ska utesluta det ur sin kost."
_Det är just vad många som äter LCHF gör och på så vis dumförklarar du dessa människor genom att påstå att det är larvigt. Jag uppfattade bla detta som ett otrevligt inlägg…
Sedan tror jag inte att någon envisas med att kalla hallon för frukt och apelsiner för bär, på samma sätt som man inte kallar fisk eller kyckling för kött trots att det är det. Ska vi gå ned på detaljer och bara försöka överbevisa vad som är bär eller frukt och på så vis välja att missförstå inläggen eller ska vi gå på den allmänna uppfattningen och helt enkelt göra det lite lättare att förstå varandra?
Vad vi vanliga svennar kallar för frukt ingår inte i en LCHF diet.
Hur strikt man är är upp till var och en. De som vill gå ned mycket i vikt brukar sätta kroppen i ketos och då endast äta max 20g kolhydrater per dag. Det ökar förbränningen. LCHF har ett brett spektra men många utesluter vad man vanligtvis klassar som frukt och endast äter hallon och ev blåbär till sin LCHF-kost.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#0: Om nu rekommendationerna är att lägga till lite kolhydrater för ditt barns skull tycker jag att du helt enkelt ska lägga till till kolhydrater. För att din kropp ska må bra och ditt barn ska må bra. Det finns forskning och studier på det, annars skulle det inte vara en rekommendation.
Lita på livsmedelsverket, de vet vad de pratar om!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Och alltså - ditt barn kommer antagligen inte fara väldigt illa om du nu äter LCHF under graviditeten. Det finns ju dom som äter hur onyttigt som helst under graviditeten och barnen klarar sig! Jag menar inte att LCHF är onyttigt men det jag menar är att även om du nu skulle äta något som inte följde rekommendationerna så skulle barnet säkert klara sig bra!
Vill du äta LCHF så gör du det helt enkelt. Det viktigaste är väl att du får i dig all näring du behöver, alla vitaminer och alla mineraler och massvis med järn.
MEN sen tror jag att rekommendationerna som finns också finns av en anledning. Det finns en anledning att man rekommenderar att äta lite kolhydrater under graviditeten och det är för att forskning visat att det gynnar mamman/barnet. Att det är den bästa vägen att gå helt enkelt. Vill man inte följa rekommendationerna, man måste inte, men jag tror man måste minnas att då har man också medvetet valt bort något som forskning påvisar är bra.
#25 #26 Jag kommer inte att föjla livsmedelsverket rekomendationer.
Min plan är att äta liknande som jag gör idag, men kanske lägga till lite långsamma kolhydrater någon gång ibland, men främst öka mångden broccoli blomkol och andra grönsaker som är väldigt näringsrika och fulla av vitaminer och mineraler. Som jag även äter idag.
#19 Anledningen varför jag var på dig angående frukten är för att jag är så förbannat trött på folk som säger att frukt är nyttigt!
Ja, det är bättre att äta en frukt än att äta godis p.g.a. att godis innehåller tomma kalorier medans frukt innehåller en del vitaminer och mineraler. Det jag menar är att de vitaminer och mineraler som finns i frukt kan du även hitta i andra GÖRNSAKER och behöver inte trycka i dig frukt som mest består av fruktos.

#28 Eftersom du redan valt att uppfatta mig som otrevlig så kan jag skriva det igen. Frukt är nyttigt. Du kan inte övertyga mig om att frukt inte är nyttigt men jag tvivlar inte på att man kan få i sig samma vitaminer och mineraler i grönsaker och frukt. Det jag har försökt att få fram är att man inte bör vräka i sig och det bör man ju inte göra av något livsmedel. Om du inte vill äta frukt så är det upp till dig men jag kan faktiskt inte förstå varför du ställer dina fråga på ett forum när du blir upprörd över de svar då får. Du har fått massor av rekommendationer, tankar och teorier och du har inte varit öppen för något annat än att fortsätta med LCHF. Om du nu inte har några planer på att vika från den dieten så kan jag ärligt inte förstå varför du frågar.
Jag tror till viss del att livsmedelsverkets rekomendationer är bra men man kanske bör äta en något mindre andel kolhydrater. jag tror på att välja sina kolhydrater och att äta lagom av allt.
Med Vänliga hälsningar
#30 Det jag eftersökte var någon som har erfarenhet av lchfkost vi en graviditet, inget annat.
Nu kan du återgå till att äta dina 8 mackor om dan!

#30 Till en början försökte jag ge dig råd. Om du kände mig personligen skulle du säkert ganska snabbt inse att jag varken är spydig, elak eller korkad. Jag vet inte hur du fick uppfattningen om att jag ville dig illa med mina svar. Var det ordet "larvigt" du reagerade på så får jag väl välja ett nytt ord. Jag har aldrig menat att trampa dig på tårna, jag har skrivit att jag tycker LCHF känns som en nyttig diet och att jag själv ligger ganska nära den…och sen skriver du att jag ska återgå till att äta mina 8 mackor om dan! jag behöver inte skriva något mer i denna tråd, det har jag inget intresse av att göra nu.
Hoppas att du finner de svar du söker.
Med Vänliga hälsningar
#0 Sprang på den här, kan kanske vara intressant för dig att läsa!
Jag åt LCHF när jag var gravid och ammade. Fungerade hur bra som helst. Det ända "problemet" var att jag inte tålde kokosfett i mitt te längre, blev illamående. Såg ingen anledning att ändra mina väl fungerade kostvanor, hade då ätit LCHF i runt 4,5år. Jag äter bär (blåbär, hallon, svartvinbär) och som gravid ibland någon frukt (när jag känner mig sugen för socker). Kommer att fortsätta att äta likadant nu i denna graviditet. Jag berättade nog aldrig detaljer om min kost till BM, såg ingen anledning att lyssna på deras syn på saker.
#34 Tack för ditt svar! Roligt att du vill dela med dig! Jag förstår att du inte berättade något för din BM.
Bytte du även ut vällingen mot någpt annat? Jag har hört att äggmjölk ska vara bra.
jag är en LCHfare i hjärtat men inte alltid i realiteten. Jag gick ner till min drömvikt precis innan jag blev gravid med dottern - jag vågade av olika skäl inte fortsätta med LCHF - det räckte att livet var bökigt som det var så jag valde att återgå till en hyffsat livsmedelversig kost - jag gick upp 22 kg…dessa kilon var sedan svåra att bli av med. När jag gick in i den här graviditeten vägde jag ungefär 10 kg mer än när jag blev gravid med dottern…jag har inte kört renhårig LCHf eftersom jag mått såååå fruktansvärt illa..men jag har ätit väldigt lite kolhydrater och är nu i vecka 31 - har gått upp 4 kg….jag tror att det räcker att lägga till knäckebröd eller något annat litet när man är gravid - sedan har man kanske otur och är sugen på ALLT som går att äta, som jag med första - och då är det ju ganska kört, om man inte orkar käpma emot i 9 månader…jag tycker du ska köra på som vanligt och kanske bara kolla upp om man har ett ökat behov av vissa vitaminer eller så och se till att peta i dig de - ursäkta om svaret r luddigt , trött och mitt i en tenta, men kunde ändå inte låta bli att svara :) lycka till..sedan tror jag btw att LCHf-kosten inte är helt fel när man tänker bli gravid - dottern blev till på försök 1 och den här bebisen måste också blivit till under 2 intensiva dagar…:) enjoy :)
Jag är lite anti välling så välling finns inte i min värld och jag hade ingen alternativ till det heller. Jag ammade tills dottern var 13 månader. Självklart åt hon riktigt mat också från c 10 månader, så sista delen del ammade jag först som komplement efter maten och sista två månader bara på morgon & på kvällen.
Gå in på Kolhydrater iFokus. Där kanske finns "likasinnade" att prata med.
Finns trådar där inne med folk som vill bli med barn och folk som är eller varit gravida.
Och jag tror inte alls LCHF under graviditeten är farligt. Men jag skulle nog lyssna på kostdoktorns råd och lägga till lite kolhydrater bara för att.

Skulle nog vilja hävda att grönsaker är nyttigare än frukt :) mer mineraler i grönsaker och lägg till vitaminerna som du hittar i både frukt och grönsalerna så missar du absolut inget. Sen slipper man sockret från frukten.
jag förstår om trådstartaren inte vill följa kostråden från MVc eftersom de rekommenderar gravida att äta bland annat light-produkter - vilket är helt absurt anser jag…
Nä precis, SLV rekomendationer är inget jag tänker följa. Naturlig mat är ju en självklarhet!
#41 Det där är ju bara konstigt! Tycker det är väldigt underligt..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag har svårt att tro att LCHF på något vis skulle vara skadligt för varken dig eller ditt barn. Det finns många länder där LCHF "praktiseras" helt naturligt (inte superstrikt, men med väldigt få kolhydrater), och dessutom brukar det vara bra för hormonerna att äta lite mer fett och lite färre kolhydrater/socker (ni som vill veta mer om det kan läsa på hur hormoner tillverkas och hur de fungerar).
Men känner du dig osäker kan du ju alltid äta en liberal LCHF, kanske 20-50 kolhydrater om dagen för att underlätta valet av produkter du använder (och på så vis göra det enklare att få i sig allt som behövs). T.ex att kunna använda valfria mjölkprodukter utan "restriktioner", och att inte vara lika rädd för vad man lägger i salladen. Att äta hela måltider med pasta osv kanske är onödigt, men vill du ha lite couscous i salladen, eller ta en finn crisp eller två till frukost om du känner för det. Dippa morötter, och ät hallon/jordgubbsmilkshake då och då, och snaska på lite mer nötter/frön än vanligt kankse. Stirra dig inte heller blind på % kolhydrater, utan tänk på vilken mängd man äter helt enkelt.
Men något vi kan vara överens om är att det är exkta viktigt att man får i sig alla närigsämnen när man är gravid!
Till "frukt/bär och kolhydratdietister":
Visst finns det mycket nyttigheter i både pasta, potatis, frukt och bär. Men % mässigt så finns det både bättre och sämmre varianter.
Äpple (med skal) 100g innehåller t.ex: C-vitamin 16% a RID, och Kalium 4%, resternade av de vanligaste mineraler/spårämnen: <2%
Banan 100 gram banan innehåller: 45% av RDI i B6, 12% C, 8% B12, 7% E, B2 8%, 5% B3, 13% Kalium, 12% Magnesium, och några fler saker <4%
Med andra ord är banan betydligt bättre än den klassiska "ta dig ett äpple" näringsmässigt-
Medan t.ex 100 g paranötter förutom Omega 3 och 6 innehåller: E vitamin 91% av RDI, 91% B1, 27% B3, 19% B6, 9% B2, 6% Foalat, 100% Fosfor, 127% Magnesium, 19% Kalium, 125% Selen, 60% Zink, 19% Järn, 22% Kalcium och några fler ämnen <5%
Paranötter och pasta har ungefär samma näringsämnen. Paranötter har för visso dubbelt så många kalorier i sig per 100 gram som pasta, men i gengälld har de ungefär 5 gånger så mycket av samma vitaminer, mineraler och spårämnen som pastan. Ett bra alternativ egentligen för både icke lchf och lchf om man tänker på vad man får i sig näringsmässigt vs. energimässigt.
Paprika innehåller 4 gånger mer C-vitamin än den "klassiska" Apelsinen. Tycker man att paprika är dyrt finns ju t.ex vitkål som innehåller nästan lika mycket C-vitamin som apelsin (till billigare pris). Både paprika och vitkål innehåller väldigt lite kolhydrater och i princip inget fett. Med andra ord bra för både lchf och icke lchf.
Äter man kött (vilket trots allt de flesta gör) så får man av 100 gram nötkött i sig: 70% av RDI B12, 52% B3, 25% B6, 15% B2, 10% B1, 5%, 35% fosfor, 24% Järn, 10% Kalium, 8% Magnesium, 22% Selen, 89% Zink samt några fler saker.
Själv ser jag inget fel i att äta kött såvida djuren haft det bra. Det första man kan börja göra är att köpa svenskt, och allra helst närproducerat kött för att korta ner transportstrckorna, och har man råd yttligare så kan man köpa kravmärkt/gräsbeteskött. Hittar man en lokal producent kan man gärna göra "hembesök", vilket jag själv har gjort från de gårdar jag köper kött ifrån som är lokala.
Med andra ord går det alldeles utmärkt om inte bättre att få i sig många av de livsviktiga näringsämnena i "LCHF-anda", då de flesta som äter LCHF och är lite pålästa inte bara tänker hur mycket eller lite kolhydrater och fett innehåller utan även VAD allt innehåller. LCHF förespråkar ju så naturlig och näringsrik mat som möjligt.
Letar man billig mat i förhållande till näringsinnehållet (som jag själv nästan alltid gör numera) så finns det oftantligt mycket mer än det som anses som basföda i sverige idag, och vill man leva hälsosamt (LCHF eller ej).
Sedan tycker jag att oavsett "diet" eller vad man nu vill kalla det så ska man undvika lightprodukter. Man SKA äta fett dagligen, även enligt livsmedelsverket. Om någon är sugen på att se hur margarin tillverkas så kan ni läsa i länken nedan, och efter det svälter i.af jag hellre än att äta margarin.
http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/saker/m-fakta.html
Så för er som kör "viktväktarna" eller bara räknar kalorier så kan ni ju följa ovanstående exempel och ta fasta på det gällande många andra livsmedel. Då kan ni ju unna er en påse bilar till middagen för att komma upp i ert dagliga kalorimål…
Hakuna matata!
Hej!
Jag hoppas verkligen någon kan ge mig ett svar på min fråga.
Jag har ätit Lchf i 2års tid. Jag är gravid i 11veckan, och i början av min graviditet började jag äta kolhydratrik kost p.g.a. att jag mådde så illa!
Nu har det blivit bättre och jag vill därför äta lchf-kost igen.
Nu till problemet. Eftersom jag ätit kolhydrater har jag gått upp ett par kilon, och kommer därmed säker tappa några kilon nu när jag går tillbaks till min lchf-kost.
MEN, alla säger att det inte är bra att gå ner i vikt när man är gravid, att det firsätter gifter i kroppen. Är det sant? Så snälla, kan någon förklara hur jag bör göra!?
Tacksam för svar!
#45 syca
är ingen expert på området men äter gärna enligt lchf modellen själv.
förmodligen är det ett par kilo vattenvikt du gått upp under dessa första veckorna. som kommer att försvinna lätt med mindre kolisar.
att man inte ska BANTA under grav stämmer ju, med ofrivilli viktnergång är knappast skadlig. barnet tar vad den vill och behöver.
Skulle kunna tänka mig att banta med hjälp av pulver piller och svält kan bidra med skador både på dig själv och barn. men så är ju inte hälsosamt att göra som icke gravid oxå.
har själv vart ganska strikt med lchf under hela våren. avsteg här och var och i iblanb veckoperiod. men har allt som allt bara gått upp drygt 2 kilo idag och är i vecka 22. till skillnad från förra grav för fem år sen då jag kolhydratfrossade mest hela tiden. allt som allt gick jag upp dryga 25 kilo då.
2 kilo känns mer NATURIGT! =)
#45 Att regelrätt banta under graviditeten frigör ju gifter i kroppen, men den viktnedgången du kanske ställs inför kan jag inte tänka mig är skadlig på det sättet.
Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)
Och förresten, grattis till bebben i magen :)
Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)
Jag tror inte det är farligt att äta LCHF under graviditeten. Men, när det närmar sig förlossning så rekomenderas det att lägga till lite kolhdrater, varför? Jo för att kroppen behöver mer energi för att orka, både med den sista tiden och dels med förlossningen. Detta är ju en tid som kräver lite mer av kroppen. Kolhydrater är ju det som kroppen i första hand omvandlar till energi. Men måste man äta snabba kolhydrater? Nej jag personligen tror inte det, jag tror det är bättre att äta långsamma kolhydrater, jag tror inte någon mår bra av snabba kolhydrater, mer än möjligtvis inför ett träningspass (så kanske att man skulle kunna välja snabba kolhydrater inför en förlossning, men den är ofta längre tid än ett träningspass och frågan är ju vad som händer när den energin tar slut).
Men detta är vad JAG tror och inte vad jag vet eller provat. Men det är vad jag resonerar mig fram till med mitt sunda förnuft.
PS: "Bär är i botanisk mening mångfröiga äkta frukter inom undergruppen saftiga frukter. I dagligt tal ges ordet "bär" normalt en betydelse som samlar allehanda små ätbara växtdelar, även om de botaniskt sett inte är bär." Källa: Wikipedia
Medarbetare på westernridning.ifokus

Jag åt enligt tallriksmodellen och runt vecka 20 hade jag gått upp 0,5 kg ungefär. Älskar bröd och mackor och äter gärna kolhydrater och inte bidrog det till någon massiv viktuppgång inte!
Barnet + fostervattnet + den ökade storleken på livmodern + den xtra blodvolymet och allt som hör barnet och graviditeten till växer mellan 11-12 kg så man ska absolut inte vara rädd för att gå upp det som är naturligt att gå upp under en graviditet.
Jag är också väldigt nyfiken på hur det kan påverka barnet att äta lchf under en graviditet, om det finns någon forskning på det över huvud taget?
Fast diskussionen här utgår inte från en strikt lchf diet utan att man tillsätter vissa kolhydrater i kosten då man är gravid. Jag äter inte mycket godis och sådana kolhydrater, men äter mycket bröd och mat över lag med mycket kolhydrater för det känns som att jag måste det för att stå mig ordentligt.. har gått upp massor i vikt och är bara i v 29.. ska försöka minska på kolhydraterna nu så jag inte blir en barbapappa till slut ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus