Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 3057 ggr
Jennielinea
2012-04-20 11:25
0

Bristningar...

Hej på er.

För några veckor sedan fick jag och min sambo en glad överraskning. Vi ska få barn!:) Det var inte planerat och vi känner oss så otroligt lyckligt lottade att vi fått den här chansen att bli föräldrar. På tisdag är det dags för ultraljud för att ta reda påa tt allting är okej där inne och mäta för att se hur långt gången jag är. Det är superspännande och nästan det enda jag tänker på:D

Jag har dock kännt mig väldigt orolig eftersom det här är första barnet och jag inte vet någonting som amningsbhar, barnvagnar eller kosthållning under en graviditet. Forumet har hjälpt mig mycket. Tack!

En sak jag undrar över är det här med bristningar. Min syster hade under sin graviditet någon typ av olja för att smörj in bröst och mage med men kommer inte ihåg namnet på den. Barnmorskan på mvc hade inga rekommendationer utan sa att vanlig hudlotion borde fungera utmärkt. Jag är inte så långt gången ännu men mina bröst har blivit tre gånger så stora och jag vill inte börja för sent med att hjälpa huden.

Har ni några rekommendationer? Vad har fungerat bäst för er?

Tack för svar:)

JustCissi
2012-04-20 12:20
0

Hej :)

Det kan nog vara mandelolja som din syster använde. Dock så är det inte säkert det  hjälper att smörja tyvärr. Hade inte en enda bristning innan v.30, men efter det så sa det bara pang! trots diverse krämer och oljor :/

Jag har nu funnit mig vid tanken att min mage är tigerrandig och ser det som ett bevis på att jag ska bli mamma :) Dock blir det la kanske inte så mycket på stranden i sommar ;)

Lycka till med din graviditet :)

Kram Cissi

Sussi89
2012-04-20 19:07
0

Tror inte heller det går att göra något för att förebygga bristingar :/

Sen när du vet vilken vecka du är i så är det bara att skiva på google; gravid vecka X så finns det massor med sidor om just den veckan, om barnet, om dig och din partner. Jättekul att läsa om tyckte jag, följde det vecka för vecka tills lillan kom :) På dom sidorna finns det oftast annan info om allt som rör gravididtet och barnet. Som tex olika barnvagnstester, vad man behöver till barnet och sig själv. Så du behöver nog inte vara orolig att ni köper för lite till den lilla, kanske tvärt om snarare!Foten i munnen

Jag kunde inget om graviditet eller barn när jag blev gravid, hade ju knappt hållt en bebis innan :/ men det gick vägen ändå. Har en dotter på tre veckor nu Kyss

Man får många bra tips av vänner och familj, alla vill ha något att "lämna vidare".

Lycka till och STORT grattis till graviditeten!

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

JossanH
2012-04-20 20:35
0

Jag smörjer med någon olja från hälsokostaffären. har ganska lätt för att få bristningar så får se om det hjälper. Är i v 26 nu. Och jag kunde eller visste ingenting innan jag blev gravid! ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Daisymink
2012-04-20 21:54
0

Jag använder mig av gravidolja som dom säljer på apoteket.. En flaska på 60ml kostar 69kr.. Har precis börjat använda den så kan inte säga om den är bra eller inte :)

// Vanessa 

Jennielinea
2012-04-20 23:17
1

#1 Tack. Jag kanske också måste vänja mig vid tanken att magen kommer att se annorlunda ut. Det kommer kanske på köpet med att hela jag blir annorlunda efter detta:)

#2 Stort Grattis till din lilla dotter! Jag hoppas att ni mår bra!:D Tack så mycket för alla tips! Är verkligen supertaggad och har laddat ner en liten app för detta men det kliar allt i fingrarna på mig så jag kommer att söka runt på nätet med största sannolikhet.

#3 Jag får kika runt lite på Hälsokosten då:) Är generellt sett inte så positivt inställd till Hälsokosten eftersom mycket saknar vetenskaplig redovisning men om det fungerat bra för andra är det alltid värt att kolla. Lycka till!

#4 Me like Apoteket:) Jag hoppas att det fungerar bra för dig. Jag tror att jag kommer kolla runt lite på Apoteket. Lycka till med graviditeten:)

Tina-A
2012-04-21 07:47
0

Jag tror det har mest med generna att göra! Har du lätt för att få bristningar? Fick din syster bristningar?

När man är gravid får man ett hormonpåslag och det ökar risken för bristningar, så när magen och brösten töjer ut sig är det större risk att man brister. Vissa har mycket lättare än andra och vissa får inga bristningar alls trots att de blir helt enorma! Du kan smörja och hålla huden mjuk, det är jätteskönt, och kanske kan det hjälpa dig undvika någon liten bristning eller att brista lika mycket :) Om du sällan får bristningar kommer du nog inte få några bristningar nu heller, fast garantier finns ju inte. Har du däremot anlag för bristningar får du nog det hur mycket du än kämpar emot!

Lycka till! :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Jennielinea
2012-04-22 17:48
0

Haha ja det är därför jag är orolig. Min mammas mage är riktigt tigerrandig och min syster fick mycket bristningar på brösten (magen har dock blivit skonad.).
Känner hur det riktigt töjer i huden så jag är rädd för att det ska hända mig. Självklart är det till viss del oundvikligt men jag önskar ibbland att mirakelkurer fanns på riktigt:)

Tack:)