Ang. missfall
Inte en trevligt ämne att prata om för jag vet hur hårt det kan ta på en del som tyvärr råkar ut för missfall, men vill ändå höra mig om här hur vanligt det igentligen är med missfall?!
Är ju som sagt 28 nu o min man 41, har aldrig tidigare varit gravid men nu så försöker vi så smått!
Man hör ju en del om missfall just vid första graviditeten, men hur ligger det igentligen till, kanske har några av er här inne erfarenhet av detta eller kanske bara vet lite mer fakta än jag själv!
Tack så länge!

min farmor fick missfall 4 el 5 ggr innan hon blev gravid med pappa. men detta var ju på 40 talet…

Jag vet att det är ganska vanligt att man får missfall. Vissa märker inte ens av att de fått ett missfall. Man kanske bara tror att mensen var lite sen. Jag tror inte det spelar någon roll om det är första graviditeten eller senare.
Jag fick missfall i höstas men blev ganska snabbt gravid igen efter det och jag har läst en del om missfall. Risken för missfall minskar radikalt efter v. 12, och ungefär varannan till var tredje graviditet slutar i missfall. Låter inte så kul men är tyvärr sant.
Men jag försökte se det som att det nog var en mening med det. Det är ju kroppens sätt att "försvara" sig när det troligen är något allvarligt fel med fostret.
Jag känner flera som fått missfall men de flesta jag känner har aldrig fått något så man bör nog inte fundera allt för mycket på det.
Hoppas allt går bra!!

Tack marielle1, där fick jag lite info, ganska otroligt att missfall inträffar så ofta men som du säger så finns det ju en anledning att det som så oftast é nåt som är fel o att kroppen reagerar på att ta bort det! Ganska imponerande!

jag har haft ett missfall när jag var yngre. visste inte att jag var gravid och vid påsken det året festade jag varje dag….fick missfall av det. Men som sagt visste jag inte det då utan fick reda på det i efterhand….sorgligt….men där hade jag nog festat för mkt för att embryot skulle klara sig tydligen….

Min tredje graviditet väntade jag tvillingar men fick missfall i vecka 13. Jag hade haft blödningar ett par veckor och beordrats viloläge men det hjälpte inte. Nästa graviditet var jag väldigt orolig för missfall men det gick bra. =)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
jag har fått missfall en gång.men visste inte ens om att jag var gravid.så när jag började blöda trodde jag att jag fått mensen…gick hemma i tre veckor och blödde men till slut ringde jag till sjukhuset så dom tog prover och ultraljud och sen skrapning.det var hemskt.
Jag brukar säga att jag har nio barn, bara att fyra föddes runt vecka 24 och en vecka 17 och en vecka 16 MEN nu har jag två fina trettonåringar och en på snart elva år…

#7 fick du missfall med fyrlingar v 24? eller har jag missuppfattat ditt svar? så du alltså förlorat 6 barn? *förlåt om det är en känslig fråga jag ställer nu*
Ja #8, den första av dom fyra fångade jag upp i toastolen sen dog dom andra tre eftersom på sjukhuset… den i v.17 var enling men den i v16 låg ihop med tvillingarna så det blir nio ungar sammanlagt. Jag har lärt mej den tuffa vägen så jag tar inte illa upp längre, värre var det med sjukhusets bemötande

Inte dåligt det du varit med om NovaRoll.
Men man blir ju starkare av sådana händelser, men jätte tråkit att höra! Men ni verkar ha det bra nu iallafall.
Det är bara utåt som man verkar bli stärkt, jag har tre datum när jag inte klarar umgänge, mao blir ett vrak och dom är mina dagar som inte går att dela med NÅGON, men som familj är vi starkare än någon annan enhet som jag vet i alla fall.