Gravid iFokus

Gravid

Etikettförlossningen
Läst 3506 ggr
Tina-A
2012-03-07 20:31
1

Doula

Jag har i princip bestämt mig för att utbilda mig till doula och jag har börjat läsa kurslitteraturen. Det är så spännande och intressant och jag verkligen brinner för det här! Jag har tänkt tanken att utbilda mig till barnmorska men utbildningen är lång och det ger mig ändå inte riktigt det jag vill ha, nämligen att kunna fokusera på bara en kvinna och göra mitt yttersta för att stötta henne. Barnmorskor måste ibland gå mellan flera förlossningar som är igång samtidigt men som doula finns du där för en kvinna/kvinnan+partner från början till slut. Man träffas också innan och efter förlossningen och lär känna varandra på ett annat sätt och det är det här jag egentligen är ute efter.

Trots att man inte kan jobba som doula på heltid (kan och kan, inte kan försörja sig på det) så känns det som en utbildning jag vill genomgå. Jag har visserligen bara fött 1 barn själv men jag tror verkligen att jag skulle kunna stötta någon annan och finnas där som en trygghet förlossningen igenom. Man kan stötta jävligt bra även fast man aldrig fött själv, jag tror det ligger mycket i personligheten, i hur man är.

Ja, ja, nog om det.. :) Det var egentligen inte det jag skulle fråga även om det drog iväg lite. Jag tänkte höra om någon av er fött med doula eller om någon känner någon som haft med en doula vid förlossningen? Någon som har erfarenheter? Hur har det varit?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

StrongHearts
2012-03-08 16:36
0

jag visste inte ens att man kunde utbilda sig till det :)

du kan inte vara usk och jobba på BB? för då hade du ju kunnat kombinera dem två

Trollhassel
2012-03-09 09:43
0

#1 BB är den svåraste avdelningen att få jobb på som uska. Eftertraktat! Dessutom är man ju varken med under förlossningen eller innan. Och på förlossningsavdelningen finns det så mycket annat att göra att man kanske inte hinner med det man vill, alltså att stötta par som behöver det.

Jag skulle också vilja vara doula. Jag väntar mitt andra barn och tycker att förlossningar är så häftiga!

Tina-A, hoppas du kan få jobba som doula, för det är nog verkligen något som behövs. Dock känner nog få människor till att den möjligheten finns. Man kan i de flesta landsting komma i kontakt och träffa en doula via mödravården. Du kan ju vända dig dit och fråga hur du går till väga?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Tina-A
2012-03-09 22:46
0

#2: Tack för tipset! Det låter ju jättebra, om man kan bli rekommenderad av MVC om det är någon som känner att man behöver stöd och hjälp. Annars får man nog annonsera om sig på olika ställen på internet och försöka få folk att se, för som du säger verkar få människor veta att det finns att tillgå!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Rutan_
2012-03-28 21:11
0

Jag visste inte att det fanns, har aldrig hört talas om det! Jag hade nog haft nytta av en sådan person under min förlossning…