Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 3038 ggr
PogoPedagog
0

Autoimmuna sjukdommar

Någon som liksom jag har autoimuna sjukdommar i släkten och är gravid? Jag läste någon stans att det var bra att göra någonslags test för att slippa sköldkörtel-problem tidigt i graviditeten då. Finns det någon som vet något om detta?

Trollhassel
0

Jag har fel på sköldkörteln och vet att det ofta blir värre under graviditeten…men vad är det för autoimmuna sjukdomar du menar? Är det större risk att få fel på sköldkörteln om man har autoimmuna sjukdomar i generna?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

PogoPedagog
0

Jag läste något om att det var större risk ja. Men det var ju på nätet och jag vet inte hur säkra de källorna var. Där stod det iaf att om man hade autoi. sjukdommar i släkten, jag har diabetes o sköldkörtelproblem i släkten, var det bra att göra ett test så man inte skulle få problem under graviditeten. Men det kan ju vara felaktigt och helt onödigt.

Trollhassel
0

Om man har sköldkörtelsjukdom i släkten så finns det en risk att man får det själv under graviditeten…eller snarare att en "latent" sjukdom bryter ut då. Jag är själv ett exempel på det. Då får man ta ett blodprov för att kolla sköldkörtelvärdena. Diabetes kan jag inte svara på, ingen aning men sen finns det ju en uppsjö olika autoimmuna sjukdomar som jag inte kan föreställa mig skulle påverkas av en graviditet. Många av dem är inte ärftliga heller.

Med Vänliga hälsningar

PogoPedagog
0

Ja jag får väl helt enkelt försöka fråga en barnmorksa. Men dom är inte lätta att nå via telefon:P

Men då vet jag iaf lite mer, tack.

Trollhassel
0

Javisst, det är bara att kontakta mödravården så ska du kunna få ett bra svar på din fråga.

Med Vänliga hälsningar