Sluta röka?
Hur har de gått för er som röker att sluta när ni fått veta att ni är gravida? :) Lite smått intresserad då jag själv tror att det är de enda som skulle kunna få mig att sluta röka. :/
<3 Kärlek är som en cirkel, den tar aldrig slut… <3
Jag slutade dagen innan jag fick ett plus. För mig är det en självklarhet! Skulle aldrig kunna vara så självisk och låta ett beroende vara viktigare än mitt barns hälsa! Så tog min sista cigg på söndagkvällen, på måndagmorgon gjorde jag testet. Har inte rökt en cigarett sen dess (strax 9veckor). Men jag har alltid sagt det också, att den dagen jag blir gravid slutar jag, så jag höll det!
// Vanessa

Jag slutade snusa tvärt, efter att ha snusat minst en dosa om dagen i massa år. I och med plusset så tog jag inte en snus till. Min sambo snusar och jag fick helatiden stå ut med att se honom med snusdosan. Första två veckorna var jobbiga med huvudvärk och dåligt humör, men jag tvivlade ändå aldrig eftersom anledningen var så mycket viktigare än mitt välbefinnande just då. Efter de två veckorna började jag bli äcklad av snus i stället och efter ytterligare en tid så vill jag knappt se en snusdosa. Det har hållit i sig nu i snart 3 år. Nu väntar jag mitt andra barn och känner mig som en riktig renlevnadsmänniska.
När du väl blir gravid kommer förmodligen (och förhoppningsvis) beslutet och motivationen vara så tydlig för dig att du inte skulle fundera på att fortsätta.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Nej som sagt jag säger som #1 att jag har förbestämt att den dagen jag får reda på att jag är gravid så ska jag sluta röka. och så är det bara. Dessutom så blir ju inte barnet lika skrikigt när den väl kommer eftersom den inte har något nikotinberoende då. Så de är ju iaf minst 2 st positiva saker med det hela. :P
min syster fick veta i v 24 att hon var gravid o kejerökare men hon fortsatte efter + med o jag tål det inte.. idag röker hon med barnet i närheten..
det gör mig så illa
Sånt är hemskt… :'( Sånt ska inte behöva hända… :(
nä, o så frågar hon om vi kan byta så hon får gå ut med min lille son, jag bara ALDRIG
förstår hur du menar. Man vill ju inte att ens egna barn ska utsättas för en sådan miljö… :( Fruktansvärt tråkigt att höra!
verkligen o så är hon arg att hon inte får vara mer med min son.. o sen ska jag ha en till nu så hon är arg på mig
#3: Det finns mycket viktigare anledningar att ha i åtanke än de två du nämnde. I värsta fall kan fostret dö av rökningen och kan hur som helst få låg födelsevikt och problem med andning efter födseln eftersom fostret får för lite syretillförsel. Läs mer här. http://www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Livsstilsfragor/Tobak/
Ha en bra dag! // Pernilla