Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 3056 ggr
[linnea_vi]
0

Första mensen - nu är det dags!

I torsdags kom min första riktiga mens efter att jag har slutat med p-ringarna i början på januari. Idag hade mensen tagit slut :) Blödde riktigt mycket alla dagarna, blödde nästan igenom tamponerna (dom rosafärgade) och hade kraftig mensvärk tre dagar och alla dagarna under mensen. Hade aldrig mensvärk när jag hade p-ringarna men minns att jag led av värk innan jag började med preventivmedlet för 6 årsedsan också.

Jag har köpt ägglossningstest som jag har tänkt att använda då jag inte alls har någon aning om när jag har ägglossning, och det känns som att det kan underlätta att ta dom. Hur räknar man ut när man har sin ÄL? När har jag det baserat på att min första mensdag var i torsdags?

Och så undrar jag när det är dags att börja testa med testerna och vilken tid är bra att testa på? Är det något annat jag bör tänka på?

Om vi nu skulle lyckas att bli gravida på första försöket så är det så att jag har en solsemester inplanerad vid påsk, är det någon fara att sola så tidigt i den eventuellt kommande graviditeten?

Hoppas att det inte tar allt för lång tid innan det blir något ;)

[linnea_vi]
0

Ingen som vet om det är skadligt att sola så tidigt i graviditeten men det är ju inte säkert att jag ens är det, men kan ändå vara bra att veta? :)

Daisymink
0

Du har ägglossning ca 14 dagar efter mens. Så räkna med att börja testa ÄL stickorna om ca 8-9 dagar och fram tills du får utslag.. Köp billiga test på testlagret eller något så slipper du betala så mycket varje gång :) solandet vet jag inte, men det är väl aldrig farligt för barnet utan mer att du kan få fläckar som inte går bort. Men det kan nog någon annan ge svar på :) lycka till nu!

// Vanessa 

Ketang
0

Om du har en Android mobil finns det riktigt smarta appar som du kan använda dig av för att få besked om när du har ägglossning. Eller ja, när det är mest troligt att du har det :-) Men går in i appen och klickar när mensen börjar och sen när mensen slutar så ser man när man högst troligt är fertil sen. Super smart! Lycka till!

Trollhassel
0

Du kan sola, det är ingen fara alls. Försök ta hand om dig, undvik solsting/värmeslag och drick massor av vatten…men det gäller ju alltid.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[linnea_vi]
0

Tack för era svar :) Vad heter appen som man laddar ner? Är det vanligt att man kan få pigmentfläckar även tidigt i graviditeten med solning? Är det mindre risk att få det om man smörjer in sig med solskyddsfaktor? :) Nu hoppas jag mest att det ska ta sig fort så vi inte behöver vänta föör länge ;)

Ketang
0

Jag har en app som heter WomanLog och en som heter PT. Den sista tycker jag är jätte bra för den är så himla smidig! Båda har en "logga" som en blomma. PT har en rosa Gerbera liknande blomma och WomanLog har en röd vit gerbera liknande blomma i en svart ruta Skrattande