Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 3675 ggr
Mitralis
0

Sköldkörtelproblem och gravid

Har ganska nyligen fått veta att jag har antikroppar mot sköldkörteln.
Givetvis så googleade jag en hel del och nu har jag fått fram att det verkar bli dåligt hur jag än gör.
Äter jag Levaxin så blir det skador på barnet och risken för förtidig födsel är stor. Låter jag bli så blir det lika illa, risk för skador på barnet, förtidig födsel och missfall.

Någon som har några erfarenheter av detta?

Kicach
0

Hej hej! Jag har underfunktionell sköldköttel sen jag var liten. Äter Levaxin varje dag. Är gravid i v 9-10 och har pratat med både läkare och min barnmorska som sagt att medicinen inte skadar barnet. Där emot är det mindre bra om man går för länge (vet inte vad som uppskattas vara FÖR länge) utan att äta Levaxin. Levaxin kan även ordineras åt någon som inte är sjuk i någon sköldköttel sjukdom just för att det är bra med extra tillsatta hormoner för vissa. Nu vet jag ju inte hela din situation och varför det skulle vara farligt att äta Levaxin för dig, eller om någon sagt det.. Men levaxinet ska överlag inte skada fostret och det står även i bipackssedeln att det inte är skadligt. :)

OolssonxD
0

jag äter med levaxin varje dag o jag har fött ett barn med tabletterna i kroppen om man säger så. han är 10 mån o helt frisk sen väntar jag mitt andra barn nu o det är ingen fara.. man kanske bara behöver justera medicinen, jag tar vanligtvis 1 tbl om dagen 25mg ligger min tablett på men när jag vänta melwin min son så fick jag ta en dag med 2 tabletter o o andra dagen 1 tablett sen hålla på så hela tiden.. så det är ingen fara

Kicach
1

Jag äter 150mg . Har precis fått höja! :)

Mitralis
0

Vad bra att det verkar fungera fint Glad
När jag googleade runt så blev jag ganska uppskrämd för då verkade det som att det blev tokigt oavsett om man åt levaxinet eller ej eftersom en underfunktion också skadar.

Kicach
1

När min syster fick diagnosen bröstcancer var det första läkarna sa "gå INTE hem och googla! Då kan vi rekommendera bra sidor istället!" :) man ska inte Googla runt för mycket, då kommer mycket från det värsta tänkbara upp.. Hoppas det löser sig för dig. Och ställ frågor till din läkare/barnmorska om medicinen så ska du se att du inte behöver vara orolig!

Mitralis
0

#5 Jag klickar "Bra inlägg" Glad

Trollhassel
1

Jag har också underfunktionell sköldkörtel. Levaxin ska inte påverka barnet alls. Som jag förstått innehåller levaxin tyroxin. Det ämne som man normalt utsöndrar från sköldkörteln, men som vid underfunktionell sköldkörtel minskar i kroppen. Tyroxin är viktigt för att fostret ska utveckla det centrala nervsystemet ordentligt och jag gissar att det då är större risk att låta bli än att äta levaxin.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler