Berusad vid befruktning
Har en kanske dum fråga, blir så nojig, fick reda på igår att jag är gravif med mitt 2.a barn. Och jag är i vecka 7 nu, då jag aldrig fick mens så testade jag och fick plus, vi ska behålla det även om det kom lite plötsligt :) men frågan är, då befruktningen skedde så var vi barnfria och båda var på fest och ganska fulla.. Kan det försämra spermierna eller ägget på negativt sätt? Vad tror ni..
Therese Mattsson - Medarbetare på Djurfoto.ifokus.se
www.tmfoto.se
Jag visste inte att jag var gravid med mitt första barn och firade nyår med alkohol som jag brukar ha gjort. Han föddes som en helt frisk pojke. Men risken finns väl egentligen alltid att det kan bli något fel, vilket är annledningen till att man avråds från alkohol under graviditeten.
Är du rädd att barnet ska bli missbildat eller liknande p.g.a. detta eller?
Jag skulle nog tro däremot att det är större risk med alkohol när fostret utvecklas, snarare än när ägget först befruktas. Eller tänker jag helt fel här kanske.. :P
Nä jag vet inte, bara teorier…..
Ha en bra dag! // Pernilla
Nej jag förstår helt vad du menar :) jo det är nog sant, och antr att både parter (spermie och ägg) var skapta innan man intog alkohol.. Aja jag ska sluta tänka för mkt nu haha!
www.tmfoto.se
är det inte så att bebisen inte blir påverkad av vad mamman äter/dricker de första veckorna för att bebisen/fostret ligger i en "säck"? eller är jag helt ute o cyklar? :/
Och jag som hade min blötaste vecka på flera år typ första veckan efter befruktningen.. som jag förstår det så lever fostret av gulesäcken första veckorna och delar därför inte det modern får i sig, men man ska väl alltid vara försiktig med alkohol, dock tror jag inte det borde påverka när det gäller själva befruktningen då jag kan tänka mig att det inte skulle bli något befruktat ägg alls om alkoholen skulle spela roll.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Skönt att höra! :) Blir så rädd för man vill ju aldrig riskera att skada den lille! :)
www.tmfoto.se
Där ser man. Då fick jag lära mig något nytt. ^^
Ha en bra dag! // Pernilla

Du behöver absolut inte oroa dig det minsta. Ingen skada skedd.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
som #7 säger så är det ingen fara alls. Det är ju inte ett embryo ens när ni hade samlag, det tar ju ca 1 och en halv dag innan ägget befruktas och sen tar det upp till 3 dagar till innan det "bäddar" in sig. Så att ni druckit är inget som kan vara skada för bebisen då. Men så fort det fäst sig så är det ju inte bra med alkohol. Tyvärr vet ju dom flesta inte ens om att dom är gravida förens vecka 5 minst så det är ju vanligt att man dricker under den tiden. Men så många friska barn som föds så tycker jag inte man ska oroa sig i onödan :)
// Vanessa