vilken vecka?
Hej! Nu är jag smått förvirrad.. har alltid tyckt att det har varit superkrångligt att räkna vilken vecka man är i. Enligt min gravid-app på mobilen är jag i vecka 24 men enligt alla andra graviditetsräknare på nätet är jag i vecka 25? Vet ej befruktningsdatum eller senaste mensdatum, endast att bf är 3 juni 2012. Så vilken vecka är jag i? :s
vissa appar räknar 24 fulla veckor o visa räknar att du går in i vecka 25 förstår du hur jag tänker.. så jag kan tänka mig att du har gått 24 fulla veckor o på väg in i vecka 25
antagligen måste det vara så :), tack! Hade bara velat veta mer exakt t.ex 24+? osv. Skall höra med bm på onsdag då jag endå skall dit :)!
ja gör det… men hoppas du fick lite klarhet
Jag gissar att du är i vecka 24+1, baserat på ditt BF. Då är du alltså i vecka 25!
Din gravid-app räknar säkert att du har gått 24 fulla veckor och 1 dag, men normalt säger man då att du är inne i vecka 25. Du håller på att beta av din 25e vecka liksom. När du gått hela den 25e veckan och du varit gravid i 25 veckor säger man att du är i vecka 26 eftersom det är den veckan du är inne och "betar av" då. 24+0 - 24+6 = vecka 25. 25+0 = vecka 26.
Men som sagt, idag är du i vecka 24+1, dvs i vecka 25 :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Tack för svaren, känner mig mycket klokare nu! :D
förstår inte det här med veckor… räknar man fram en vecka ? Jag är i 5+6.. alltså 5 veckor + 6 dagar = vecka 5 ?Det logiska säger att jag går in i vecka 6 imorgon..
#6: Om du är i 5+6 så är du inne på graviditetsvecka 6. Du har gått 5 hela veckor och är alltså inne på vecka 6. Imorgon, dvs 6+0 blir alltså vecka 7, eftersom du då gått 6 hela veckor och påbörjat vecka 7. Kan verka krångligt, men det är så de räknar.
Ok.. ja då hänger jag med. Men om jag vill läsa om mitt foster nu hur det utvecklas osv., vilken vecka ska jag läsa för då ? Vecka 6 eller 7 ?
#8: Enklast är väl att läsa vecka 7, eftersom det är det du går in i imorgon. 
Man får tänka veckor på samma sätt som månader. Man säger ju tex att man är i 3e månaden när man går in i månad 3 inte när man gått klart 3 månader :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Fast många gravidsidor räknar med fullgångna veckor har jag märkt.. Ibland är de snälla och skriver ut det i klartext, t.ex. "vecka 9, eller 10e veckan"
Jag får mejl varje vecka om min graviditet och dom är schyssta och skriver "Nu är du 35 veckor gången (eller gravid i 36:e veckan, om du föredrar att räkna så)".
Det tycker jag är bra, tycker det är lite krångligt hur man ska räkna också! :P
Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~
S*Winterwind