Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 4225 ggr
Patriszija
0

vilken vecka?

Hej! Nu är jag smått förvirrad.. har alltid tyckt att det har varit superkrångligt att räkna vilken vecka man är i. Enligt min gravid-app på mobilen är jag i vecka 24 men enligt alla andra graviditetsräknare på nätet är jag i vecka 25? Vet ej befruktningsdatum eller senaste mensdatum, endast att bf är 3 juni 2012. Så vilken vecka är jag i? :s

OolssonxD
0

vissa appar räknar 24 fulla veckor o visa räknar att du går in i vecka 25 förstår du hur jag tänker.. så jag kan tänka mig att du har gått 24 fulla veckor o på väg in i vecka 25

Patriszija
0

antagligen måste det vara så :), tack! Hade bara velat veta mer exakt t.ex 24+? osv. Skall höra med bm på onsdag då jag endå skall dit :)!

OolssonxD
0

ja gör det… men hoppas du fick lite klarhet

Tina-A
0

Jag gissar att du är i vecka 24+1, baserat på ditt BF. Då är du alltså i vecka 25!

Din gravid-app räknar säkert att du har gått 24 fulla veckor och 1 dag, men normalt säger man då att du är inne i vecka 25. Du håller på att beta av din 25e vecka liksom. När du gått hela den 25e veckan och du varit gravid i 25 veckor säger man att du är i vecka 26 eftersom det är den veckan du är inne och "betar av" då. 24+0 - 24+6 = vecka 25. 25+0 = vecka 26.

Men som sagt, idag är du i vecka 24+1, dvs i vecka 25 :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Patriszija
0

Tack för svaren, känner mig mycket klokare nu! :D

elsasputte
0

förstår inte det här med veckor… räknar man fram en vecka ? Jag är i 5+6.. alltså 5 veckor + 6 dagar = vecka 5 ?Det logiska säger att jag går in i vecka 6 imorgon..

Zvintos
0

#6: Om du är i 5+6 så är du inne på graviditetsvecka 6. Du har gått 5 hela veckor och är alltså inne på vecka 6. Imorgon, dvs 6+0 blir alltså vecka 7, eftersom du då gått 6 hela veckor och påbörjat vecka 7. Kan verka krångligt, men det är så de räknar.

elsasputte
0

Ok.. ja då hänger jag med. Men om jag vill läsa om mitt foster nu hur det utvecklas osv., vilken vecka ska jag läsa för då ? Vecka 6 eller 7 ?

Zvintos
0

#8: Enklast är väl att läsa vecka 7, eftersom det är det du går in i imorgon. Glad

JossanH
0

Man får tänka veckor på samma sätt som månader. Man säger ju tex att man är i 3e månaden när man går in i månad 3 inte när man gått klart 3 månader :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Alenzi]
0

Fast många gravidsidor räknar med fullgångna veckor har jag märkt.. Ibland är de snälla och skriver ut det i klartext, t.ex. "vecka 9, eller 10e veckan"

Sussi89
0

Jag får mejl varje vecka om min graviditet och dom är schyssta och skriver "Nu är du 35 veckor gången (eller gravid i 36:e veckan, om du föredrar att räkna så)".

Det tycker jag är bra, tycker det är lite krångligt hur man ska räkna också! :P

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind