Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 5954 ggr
Kicach
0

Illamående :(

Hej allihopa!

Har fått ett jättejobbigt morgon och kvälls - illamående!
Och när jag har sovit eller vilat på dagen, samma sak!

Jag har inte kräkts, men känner när jag mår illa hur det vattnas i munnen, järnsmak och VILL kräkas. Men det kommer aldrig något.

Dricker MYCKET vatten..

Någon som har tips?
Alla tips är välkomna !!

Hur gör/gjorde ni?

Är ungefär i v 6-7 tror jag.
Kanske låter gnällig, men det känns väldigt jobbigt och lite pinsamt på jobbet/bland bekanta som inte vet något ännu.

Kramar

Mitralis
0

En vännina till mej som är gravid nu äter lakrits mot illamående.
Tänk på att inte äta för stora mängder för det är inte bra för blodtrycket och lite annat smått och gott.

Fjortis
0

Hej, vad trågikt att känna så. Jag hoppas värkligen att det går över!

Tyvär så kan inte jag nått vidare bra tips på hur man kan undvika det.:(

Håller tummarna stenhårt för dig.

Kramar!

Mitralis
1

Skorpor och Mariekex ska också vara bra, har jag hört…

Hoppas att du blir bättre snart.

Fjortis
0

Håller med #3 otroligt mycket!

Glada kramar!

Tina-A
0

Jag åt salta kex!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

JossanH
0

Jag tyckte också illamåendet i de första veckorna var jättejobbigt. Jag verkligen avskyr att må illa och håller det inne så länge jag kan då jag hatar att kräkas..
Mitt tips är att du helt enkelt alltid har något bredvid sängen eller i soffan om du kan tänkas somna där. Köp en flapjack, minimorötter eller något annat som du känner att du kan äta. Kanske ha en påse skorpor bredvid sängen eller en påse med nötter.
På morgonen fick min sambo passa upp på mig med en liten yoghurt på sängen innan jag klev upp och då blev det faktiskt mycket bättre :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Kicach
0

Tack !!! För alla tips! Ska prova allt! Det är inte kul att gå runt med kräk känslor hela tiden. Reagerade på en kollegas parfym idag, bara vred och vände mig när hon kom in i rummet. Visste inte var jag skulle ta vägen. Fy vad elakt det låter! Men det var eftersom jag fortfarande var inne i mitt morgon illamående! Ska se till att ha lite smått och gott vid sängen och i fickan. Brukar hälla i mig stora glas vatten när det är som värst. Men vatten kommer ju lätt upp också. Hoppas jag slipper spy, hoppas hoppas!!

[Sarah E]
0

Jag har det likadant som du TS. Inte kul! Men jag småäter så mycket jag bara kan ;) Sitter just nu med min fyraårige son och knaprar skorpor med lagrad prästost på.

För mig funkar det att undvika feta saker, stekt mat och allt som liksom luktar fett och os. Sen brukar jag gå igenom grej för grej som jag skulle kunna äta och så väljer jag det som känns minst äckligt. Tyvärr är det inget som jag direkt känner mig sugen på :(

Funkar också att ha byxor som inte klämmer på magen (är i v7 så det är ju tarmarna som inte vill bli klämda).

Viloläge på sidan med uppdragna ben kan också lindra, lite svårt på jobbet bara :/

Jag kan bara säga att jag känner med dig. Men i slutänden är det ju värt det <3

Kicach
0

Inte så jätte förtjust i just skorpor, men tänkte prova ändå, kanske blir nya grejen ;) knapra skorpor i sambons säng! Jag äter väldigt mycket frukt. Bananer, äpplen, apelsiner, grape, pomelo osv. Det är lite syrligt samtidigt som det är sötma. Har också svårt för fett, flottig mat.. Men samtidigt så kan jag knappt motstå mat :p haha. Vägde mig igår, 52 kilo. Så det går uppåt tack vare all mat och vätska! Sover med benen uppdragna så knäna nuddar hakan vissa kvällar, efter ett tag är det såååå skönt att sträcka ut sig! :) Har fått en riktig dille på valio hallon yoghurt och kalaspuffar! MMM !! Tack för svaret! Kramar

SoooConfused
0

Du är inte ensam! fyfan för att må så här! men du ska va glad att du kan gå till jobbet :( jag är helt lamslan så 4 av 6 arbetsdagar är jag sängliggande pga illamåendet…

Jag dricker citronvatten och äter saltlakrits, riskakor, mandariner och äpplen :)

citronvattnet framförallt hjälper väldigt mycke! 
Ibland när jag mår för illa så luktar jag bara på citronen eller vattnet och mår jag så illa att jag gör mig beredd för att springa till toaletten så suger/slickar jag lite lätt på en citronskiva.
Lite av min räddning faktiskt!

Undvik banan och att kasta i dig vatten. banan är inte bra för tarmarna när dom är långtsamma under graviditeten och när du vill dricka vatten fort så drick med sugrör så slipper magen onödig luft att tryka bort. de är tipsen jag fick av min BM. Och ingen fet eller stekt mat såklart!

Hoppas du mår bättre snart :)

[Sarah E]
0

#10 Smart med sugröret. Ska jag testa. Har till och med svårt att få i mig vatten ibland :( men det kanske har att göra med all luft man får i sig.

Konstigt nog har jag lättare att äta maten på jobbet (jobbar i skolan) än den vi äter hemma. Jag är liksom redan mätt/illamående på den bara av att laga den, men men har ju tre hungriga pojkar (+maken) som vill ah middag även om inte jag vill det. Så vad gör man…

Mitt matsmältningssystem är så trögt att jag ser ut att vara gravid i 7´e månaden bara för att magen är så svullen. Synd att man måste äta överhuvudtaget :P

Kram på er :)

pernillaa
0

Gå upp tidigt på morgonen och börja bearbeta illamåendet. Jag går upp en halvtimme innan jag väcker min son för det är det jag behöver. Jag brukar ha en kellogs special k bar och ett glas vatten på vardagsrumsbordet så jag går direkt upp och kissar och sätter mig sen i fåtöljen och äter det där sen sitter jag i en kvart innan jag går upp och gör mackor i ugnen.

Vad gäller resten av dagen, prova ut någonting som du ALLTID har hemma och med dig om du far någonstans. För mig har det varit just dom där special k bars och jordgubbs Mer. Låt inte magen bli helt tom.

Jag har ätit äpplen och bananer i määäängder och ändå inte blivit av med illamåendet. Jag har hållit mig borta från godis helt. men så åt jag en sån där Pez en dag och helt otroligt…det gick över på en gång jag stoppade den i munnen. Idag är det vaniljsocker som gäller. Så länge inte magen är helt tom så går det över på en gång jag stoppar sockret i munnen. Så om jag mår illa äter jag någonting litet, tar lite vaniljsocker och gör ordentlig mat och lägger mig en stund.

Hoppas det går över snart. jag har gått 21+0 och mitt illamående har precis börjat ge med sig. *lycklig*

Ha en bra dag! // Pernilla

SoooConfused
0

jag är precis lika dan när de kommer till att bli "mätt" av att bara laga maten. jättejobbigt!
Jag brukar int äta middan på en gång utan sitter ett tag med ett gld vatten och petar i mig en mandarin eller ett äpple först för då brukar de gå att peta i sig lite mat efter en stund.

men konstigt nog har jag bara problem med middagen, aldrig frukost(visst illamåendet på morgonen är inte kul nån stans men bättre än kvälvningar på kvällen) eller lunch. konstg de där!

Hoppas verkligen att vi blir friska snart så man kan njuta lite :)

[Sarah E]
0

#13 Ja, konstigt att man ska känna sig sjuk bara för en graviditet, jag menar det är ju ändå något normalt.

Undrar vad evolutionsbiologerna har att säga om grav.illamående? Det borde ju inte precis ha varit främjande för människorasens fortlevnad :P

pernillaa
0

Ja men samtidigt är det många gånger tack vare illamåendet som man äter mer nyttigt. Alltså främjande för bebben. =)
har nog aldrig ätit mer nyttigt tidigare i mitt liv än jag gjort de senaste månaderna. ^^

Kicach
0

Mådde illa när jag vaknade :( Åt yoghurt och kalaspuffar och märkte att det var inte lika gott idag. Kan vara VRÅL hungrig till lunch och middag, men så fort man känner lukten av mat eller bara vet vad man ska äta tar det stopp. Ush! Köpte min favorit cookie på pressbyrån igår, EN tugga sen var det kört. Ska prova dom där pez. Hoppas att det hjälper. Vi blev bjudna på middag i lördags, stort tacos bord, har nog aldrig mått så illa men tvingade i mig en för att ingen skulle undra. Vilket dom gjorde i alla fall eftersom jag brukar kunna äta hur mycket som helst. Jag är bara sugen på "små bitar" som tex kellogs bar. Det får inte vara samma smak för länge. Jag klarar inte av att stå och steka något. Det är så satans äckligt känner jag bara! Varje dag när jag vaknar undrar jag bara "vad ska jag försöka äta idag?" Behöver all energi jag kan få just nu. Bara jobbar och sover. Äter tillskott från Apoteket som heter "kvinna" . Kanske borde byta.

[Sarah E]
0

Folsyra tar jag som kosttillskott. Svårt att svälja bara när man mår illa ;)

Har för bara en timme sen tryckt i mig en rätt ansenlig portion köttfärssås och spagetti med mycket ketchup på (syrligt!). Men nu är jag hungrig igen och samtidigt inte sugen på att äta något alls, suck.

Hela dagarna kretsar kring MAAAT!!

pernillaa
0

Ja man blir så less på att vara mätt tillslut. :P

Kicach
0

Dricker citronvatten just nu !
Pressade lite citron i vattnet, funkar bra att dricka.

Började koka pasta och värma på min favorit köttfärrsås i hela världen!
Burk-köttfärsås FINDUS original. Skrattande
Medans jag kokade makaronerna så spred sig oset i lägeheten, så var det kört igen!
Tvingade i mig första tuggan, sen funkar det bra!

Var tvungen att gå på toaletten 2ggr mellan varven och göra nr2 som jag inte gjort på över en vecka. Då blir ju magen mer tom = mer illamående! Yippie..

Ush vad jag hatar det här!! Förstör hela min tillvaro.
Men det varar ju inte för evigt.

Vi ska på inskrivning imorgon på MVC.
Ska bli spännande, då ska jag passa på och fråga lite.

Vet att jag bara är i v6-7 ungefär.
Men efter imorgon kommer jag inte kunna hålla mig längre, vill berätta!! Det är nog det som känns tyngst, att inget har en blekaste aning om någonting. Vill åtminstone berätta för familjerna, men man vet ju hur fort saker sprider sig, bara om någon mamma eller ett syskon berättar för EN så är det ju kört, haha!
Så berättar nog för min närmsta vän också, vill ju inte att hon ska få reda på det genom djungeltelegrafen!

[Sarah E]
0

Vi har berättat för närmsta familjen och vänner och jag har berättat för mina närmaste arbetskamrater i teamet. Jag gillar inte tanken på att ingen skulle veta ngt ifall det går snett och jag då måste förklara allt i efterhand när jag kanske är jätteledsen…

#19 Jag rinde MVC idag för att boka tid för inskrivning och jag är i slutet på v7 men här blir det inte inskrivning förrän i v11. Undra varför det är så olika?

Btw…säger bara MJUKOST!

Nahn
0

Själv har jag varit ganska förskonad mot illamående. När jag känt att det varit på gång har jag ätit frukt, sur frukt! Det har verkligen hjälpt. Även mineralvatten och knäckebröd har hjälpt. Nu i v.16 har jag börjat få problem med halsbränna istället. Inget verkar hjälpa just nu… Inte ens tabletter som ska hjälpa… Så det tampas jag med just nu. Hoppas du mår bättre snart iaf, och fortsätt dricka vatten. Blir du trög i magen så kan det verkligen hjälpa till att lösa förstoppningen. :)

SoooConfused
0

#21 Om du ha halsbränna och illamående ska du undvika kolsyra för de hjälper bara magen att stöta upp de magen inte vill ha.

#19 Skönt att höra att citronvattnet hjälper för dig me! :)

Jag har dock fått sluta nu för jag har sen en vecka tillbaka börjat kräkas mer än i början och fått hemska sår i halsen så citronvattnet är lite som att dricka klorin eller nått annat skönt frätande :(
tillbaks till kallt kranvatten!

Jag pratade med min karl och sa "De är väldigt skönt att läsa att de inte bara är jag som mår så satans dåligt pga illamåendet" och då säger han "Jag undrar hur deras karlar har de.."

Så, hjälpre era karlar er med något speciellt under "sjuktiden"?

Min gnäller så fort han måste diska en tallrik eller ställa riset på plattan >:/

[Sarah E]
0

Har skrivit detta i en annan tråd men slänger ut en blänkare här också.

Prova Sea-band. Ett armband med liten kula som trycker på en viss punkt på insidan av handleden. Mitt illamående är nästan obefintligt nu sen jag började använda dessa. Var väldigt skeptisk, men det funkar verkligen! Sätter på dem 5-10 minuter innan jag kliver upp ur sängen och har dem på tills jag går och lägger mig. Värt att prova :) Kan äta utan att få kväljningar.

Finns att köpa på apotek.

elsasputte
0

Ska nog prova dem när jag får pengar, fick tabletter utskrivna "Lergigan", så jag ska orka med och jobba men tycker inte de är så jättebra. De hjälper skapligt om jag tar två st, men då blir jag för trött av dom istället.

Funkar juh om man är hemma och har möjlighet att lägga sig ner…

[Sarah E]
0

Ja gör det! Hoppas du snart mår bättre! :)

Kicach
0

Hej hej! Jag har sea bands på mig just nu! Vill inte ta postafen eftersom det gör så man blir trött! Är redan fruktansvärt trött! :( #22 Min sambo tar hand om allt här hemma just nu! Jag var uppe på benen 1timme igår, är helt död i kroppen, får inte i mig särskilt mycket energi och näring just nu.

[Sarah E]
0

Jag tänker samma sak, vill inte stoppa i mig medicin om jag kan låta bli. Jag mår lite illa stundtals trots mina sea bands men det är MYCKET bättre än utan dem. Klarar att laga mat och äta lite av den till och med.