Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 4259 ggr
Idihs
2012-01-11 18:28
0

Nervös för att berätta

Är Gravid i vecka 16 (15+4) och vill så gärna berätta för mina föräldrar samt för svärfar. Min pojkvän tycker att vi ska vänta till UL men jag känner att jag vill berätta för mina föräldrar snarast möjligt då jag genomgått ett missfall och tyckte det var jobbigt att genomgå det själv och inte har någon att prata med.

Sedan vet jag till 99 % hur mina föräldrar kommer reagera då jag är yngst i familjen och att barnbarn förväntas på min 3 år äldre syster.

Så därför undrar jag om någon upplevt samma problem ? Hur berättade ni för era föräldrar och hur reagerade dem?

Tina-A
2012-01-11 18:53
0

Jag är också yngst av 4 systrar. 1 av mina äldre systrar har 3 barn och de andra två systrarna har inga barn. Jag träffade min mamma en gång när jag var i vecka 9 (vi bor i olika städer) och hon såg direkt att jag var gravid och klappade mig på magen. Jag förnekade dock för jag ville vänta till efter vecka 12.

Runt vecka 12-13 ringde jag helt enkelt till min mamma och sa att jag var gravid, sambons familj fick veta några dagar efter det. Min mamma sa inte grattis och blev inte jätteglad men jag förklarade att jag var gravid, vi var lyckliga och barnbarn väntas i februari. Det var ju jättetråkitg att hon inte grattade mig men jag hade drömt mardrömmar om det där samtalet som var betydligt värre, så ett utelämnande av ett grattis var mitt minsta problem.

Lite senare den dagen ringde min pappa och sa grattis och efter någon vecka var även min mamma glad (eller glad och glad, men hon accepterade det) och grattade mig och har varit stöttande hela graviditeten :) Hon har också varit glad och väldigt stöttande ända sen min dotter föddes och har velat hälsa på när hon kunnat, köpt presenter och varit involverad!

Min dotter föddes i februari i år och allt har gått strålande bra :) Jag tror det bara är att släppa bomben. Ring och säg det bara eller hälsa på dom och berätta det. Raka rör helt enkelt. Du vinner ingenting på att dra ut på det! Ju längre du går desto svårare blir det och desto mer undrar de väl varför du inte sa något tidigare.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
2012-01-11 18:57
0

Kan ju också säga att beskedet togs emot väldigt positivt av alla mina systrar och av hela sambons familj! Alla är glada och alla älskar vår dotter väldigt mycket, både vi själva såklart och båda våra familjer :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

intresseradavmassor
2012-01-12 09:34
0

min mamma var inte heller överdrivet positiv till mitt val att skaffa barn. hon grattade mer på rutin kändes det som och hon har inte varit involverad. hon bor utomlands så det är en bidragande orsak, men med dagens teknik kan man skypea och allt möjligt annat, så det går om man vill. Jag resonerar som så, att jag är vuxen och gör mina egna val - skulle mina föräldrar inte gilla mina val så bryr jag mig inte direkt - eftersom de egentligen inte har med det att göra. Min pappa däremot var först att hälsa på förlossningen och han var den som köpte hem regnkläder att ha för när vi kom på besök etc - så det jag tappar hos mamma tar pappa igen…:) hoppas dina blir gladare :)

Mkvarnstrom
2012-01-14 13:01
0

ja berättade så fort ja fick veta (typ i v. 5) så de e aldrig tidigt att berätta :) Man får ju bra stöd ifall de blir missfall också..

Idihs
2012-01-24 23:37
0

Tack för era svar! :) ville bara gladerligen berätta att jag idag berättade gör mina föräldrar. Mamma tog det fruktansvärt bra, fick dock en liten liten Föreläsning om vilket ansvar det är men ack vad glad hon var för att hon skulle bli mormor. Pappa blev jätteglad vilket man hörde på rösten men sa något i stil med: ja vad roligt att man ska bli gubbe till sommaren :)

StrongHearts
2012-01-25 18:17
0

jag är med yngst i min systerskara (4 systar)

mamma har bara gått och väntat på att jag ska säga att jag har plussat :)

Jag berättade det på julafton, var då i vecka 11 så då hade jag gått lite längre med (fick veta v 5). var oerhört jobbigt att inte ha någon att prata med så jag blev medlem på sajter istället :)

de tog det jättebra, men pappa blev nog rejält chockad :D men idag är dem glada :)