Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 8397 ggr
[vamir]
0

Kanin/gnagare

Hej på er!
När man är gravid är det ju inte bra att ha kanin har jag hört, lukten osv, och då hjälper det ju inte med att byta i buren oftare än vanligt, eftersom att man inte ska byta i den när man är gravid. 
Är det samma med marsvin och andra gnagare också?

Myrra
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vart har du hört det?

Det djur man ska vara lite försiktig med att rengöra hos är katten, det är avföringen som kan vara farlig för en gravid kvinna.

[vamir]
0

#1 Det sägs överallt tycker jag.. 
Min barnmorska har avrått både mig och min äldre kompis som fick barn förra året, från att ha kanin under graviditeten. Har dock glömt att fråga hur det är med andra gnagare

[Liinda]
0

Jag har läst artiklar om det där och det är mest i USA faktiskt. Men det är samma där det är deras avföring man ska vara försiktig med så du inte får in bakterier i munnen. Det var något om sorksmitta, men hur stor är chansen att djuren har sork smitta i sig liksom. Jag startade en tråd om det förut på marsvin iFokus och flera där hade hållit på med marsvin under hela graviditeten och fått friska barn :)

Minicole
0

Har bara hört det om katter men det kan säkert stämma med andra djur med. Tror inte heller att det ska vara nån större fara. Det viktigaste är nog at man är extra noga med att tvätta händer och så när man har hållt på och städat burar eller lådor…

smurfan-13
0

Det är kattbajs som kan vara lurigt när man är gravid, gnagare är ofarligt så länge de hålls på ett sätt som är ok djurskyddsmässigt.

Det är Toxoplasmos som orsakas av en parasit som kan finnas i kattbajs som är farlig. http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/toxoplasmos/

Jag håller på m mina gnagare och hundar som vanligt, men sambon får stå för att städa kattlådorna nu när jag är gravid.

[vamir]
0

tack för alla svar :)

ymmmi
0

phuuu nu vart jag rädd, skaffade kaniun för 4 veckor sedan och är i vecka 21

[stuxen]
0

Inte helt korekt iofs, men djur som klassas som svenska husdur gåller troligtvis det du pratar om.

Men djur över lag så skall man passa sig för att ha hand om får, kor och grisar, specielt vid förlossning.
Doch grisar överlag.

Sussii92
1

Det var det konstigaste jag hört :S att inte kunna ha kanin när man är gravid och sorksmitta, hur tusan skulle en kanin få den egentligen en katt möjligen skulle  kunna få det om det nu finns men en kanin ?!

När jag ska ha mina barn så kommer jag iallafall inte sluta hålla på med sina kaniner detta låter bara väldigt tramsigt, vad mer ska man vara rädd för? att gå utanför dörren? nej usch blir man så här barnslig när man är med barn?

Att tvätta händerna efter man städat buren anser jag vara normalt och förutsätter att alla gör ändå?!

Att passa sig från att ha hand om djur låter bara som en av nutidens alla nojjor, ska man avstå får alla djur nu helt plötsligt bara för att man är gravid, kanske kommer hunden med en sork i munnen nej men då måste vi göra av med hunden också ….

Herregud vad löjligt.

Kanske tog jag det här lite hårt men det måste nog vara ett av de löjligaste sakerna jag hört i mitt liv :P Jag förstår inte varför alla måste oroa sig för allt möjligt. Om djuravföring skulle vara farligt kan någon här förklara för mig varför en del djur äter sin egen avföring för att få i sig mineraler de saknar även när de själv är med bebisar? Tror ni seriöst på detta?

smurfan-13
0

#9 fast nu är ju inte toxoplasmos farligt för oss utan för fostret och jag lovar dig, när du blir gravid så gör man det mesta för att inte utsätta sitt kommande barn för ökad risk för missbidlingar eller missfall.

Sen som sagt skall man ju hålla det på en realistisk nivå. Det är kattens bajs man varnas för, samt att äta inte ordentligt lagat kött eller annan kontaminerad föda som bär eller sallad.

Och sen bara för att vissa djur äter avföring så betyder det ju inte att det är ofarligt för någon annan!

[stuxen]
0

#9 Tycker inte att du har helt fel i det du skriver, dock är din logik och sätt att tänka väldigt barnsligt och helt fel. Inget illa menat men tänk på det, det kan uppfattas som obildat.

Givetvis skall man inte göra sig av med sina djur för att man är gravis och de skulle kunna ge dig (barnat) toxoplasmos tex.
Men däremot skall man vidta försiktighet.

Huruvida djur äter sitt eget avföring har ingenting med något att göra.
Tex kan vi titta på hundar som ex kakao är jätte bra och till och med nyttigt för oss människor hävdar vissa forskare.
Men för hundar kan det vara döden att äta.

Samma kan vi då titta på djur skit bara för att hundar mår bra av att äta avföring betyder inte att människor inte bör vara försiktiga eller kan bli sjuka av det.

En sak behöver inte utesluta en annan och vi är olika på för många sätt.

Men man skall använda spade eller plastfåse när man pillar med djurens skit och tvätta händerna, förlossning hos djuren skall man inte vara i närheten av.

Sussii92
1

Jo man ska vara försiktig det förstår jag också men att skrämma upp andra som någon i tråden skrev ungefär "Oj nu blev jag rädd jag skaffade kanin nyss" det är det som stör mig. Bara för att man är gravid ska man vell få skaffa de djur man vill och inte behöva göra av med dem. Om det är rengöringen av buren som är problemet sätt då på er plasthanskar och ta en toaspade svårare än så är det inte. Tycker bara att många är onödigt oroliga över så får någon skriver något, visst man vill sitt barn väl det vill vell alla men det finns gränser för vad man ska behöva oroa sig för och sunt förnuft är vell den gränsen :) 

T.ex. om någon skulle skriva att jordgubbar skulle vara farliga så skulle alla bli jätte rädda för det utan att själva ta reda på om det är så bara för att det sa någon … :S Dålig jämförelse jag vet men ni fattar poängen.

Ni får tycka precis vad ni vill om att jag anses vara obildad eller va tusan du vill men jag har rätt till min åsikt och för mig spelar det absolut ingen roll om du tycker si eller  du får gärna ha din åsikt om att jag är det men håll den för dig själv då, jag är inte intresserad :) 

Jag tycker detta är barnsligt så är det bara, Jag håller med om att försiktig bör man vara men det räcker där.

Skulle jag varit gravid nu skulle jag hanterat mina kaniner och andra djur precis som innan, jag tycker det är helt logiskt att man tvättar händerna ofta och efter att ha hanterat ett djur samt att man använder plasthanskar samt spade när man städar burarna. Mer åtgärder än så tycker jag är en överdrift :)

[stuxen]
0

#12 det var inte just så att jag tyckte du var obildat men ditt resonemang var dåligt.

Men som du skriver i detta inlägg tycker jag är klokt.

Sen är det så att för att toxoplasmos skall förekomma i din kattlåda (Eller vad du nu har för djur) krävs att du inte rengjort den på ca 3 dagar, tommer man den på skit och kiss en gång per dag är det inget att oroa sig över.

Och de flesta tömmer "väll" den någon gång per dag?

natha-mjau
0

man kan alltså ha djur när man är gravid?
tänker främst på kaniner, då jag älskar kaniner och vill ha fler. men vill skaffa barn om kanske 4 år.
Då vill jag veta att det inte är farligt att städa hos kaninerna. Man måste ju självklar vara noga med hygienen…

StrongHearts
0

det är katter som är farliga, de har ett toxin i sin avföring som kan orsaka missfall eller missbildningar hos fostret

du ska kunna ha kaninen kvar men var noga med att tvätta dej ändå

bambiiii
0

Kaniner tycker jag är renare än något annat djur! vad är det som finns i avförningen de är vegeteriana bara pellets,gräs,frukt,grönsaker och hö men hundar,katter äter lax,fisk,möss döda smådjur och då är de lite vad ska man säga asså lite "bakterierbärare"(det är klart att alla hundar inte ärr smutsiga) och har en dålig munlukt som innehåller bakterier men inte kaniner eller marsvin! ;=)

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

[stuxen]
0

Hur tänker du nu?
Varför skulle kött inehålla mera bakteriet?
Nyslaktat kött är sterilt som jag förstått det.
Vad möglar fortast vittbröd eller en köttbit?
Varför skulle då bakterierna finnas på köttet?

Grisar betar med de är dom som beskylls för att ha toxoplasmos märkligt?

bambiiii
0

17#n menade inte jag kött tan döda dr mest som kkan innehålla bakterier och det går rnt i kroppen och senn t i avföring ;) :P

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Tane
0

det är samma sak med alla gnagare marsvin osv. deras urin samt bajs är allergiframkallande, i vissa fall innehåller hö och deras pellets allergiframkallande ämnen.

Sussi89
2

Jag håller mid sussii92, det blir sån hysteri bara för att man är gravid! Allt är plötsligt farligt!

Och toxoplasmos finns ju i jord, ska den gravida inte gå på jord då? När det gäller katter så har dom ibland (inte alla) denna parasiten och den kan smitta gravida…OM den gravida äter upp kattens bajs, eller geggar med den! (hur ofta händer det) Och detta gäller bara utekatter. Har man endast innekatter så har dom inte denna parasit alls.

Man kan få det om man äter ett äpple som fallit ner på marken där det råkade finnas denna parasit.

Många är även immuna mot Toxoplasmos, om man som liten hade mycket djur och katter omkring, eller om man som liten fick leka ute och smutsa ner sig.

Det går även lätt att kolla med blodprov om man är immun eller inte. Jag gjorde det för säkerhets skull eftersom jag är i mycket kontakt med djur. Jag var immun.

Så innan man blir helt hysterisk och säljer alla sina djur så borde man se kryphålen lite! Jag och mina syskon är uppväxta med alla sorters djur, vi har föds med 10 fingrar och 10 tår. Och ingen av oss är allergisk mot något. Jag tror inte på att en steril miljö är en bra miljö för ett barn att växa upp i! Man måste få smutsa ner sig!

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

[FruStein]
2

Lite OT, men när man skaffar ett djur så vet man ungefär hur gammalt det max kan bli och då bör man väl också tänka sig in i de olika situationer man kan tänkas komma i under dessa år - innan man bestämmer sig för att köpa.

Sussi89
0

#21- BRA! Det är så många som ser djur som någon pryl dom har skaffat och bara går att slänga iväg när det inte passar sig längre!

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

JossanH
0

Vi har 2 illrar hemma. De bajsar enorma mängder ;)
Jag rensar lådorna varje kväll precis som innan. Kan säga att det enda jag har ändrat när det kommer till illrana är att jag inte ger lika mycket rått kött längre för det känns dumt att slabba med rå kyckling.

Och för er som tror att kött är sterilt (?)- det är det inte! Skulle det vara sterilt borde vi rent teoretiskt kunna äta det rått och jag tror det är få som skulle äta bla kyckling rått… ;)
Efter att ha illrar som ibland samlar på köttet istället för att äta upp det så kan jag säga att efter ungefär 2 dagar så känner man vart dom gömt det ;S Och har dom gömt det riktigt bra kan det bli en mindre härlig överraskning efter 5-6 dagar.. Riktigt äckligt!
Så mindre kött, mindre slabb och inga gömmor!!

Sajtvärd på Iller.ifokus