Befruktning
När slutar ägglossningen efter att ägget blivit befruktat? Slutar ägglossningen direkt eller fortsätter den?
Tacksam för snabba svar :)
Ägglossning innebär att ägget "lossnar", alltså att det släpper. Man kan väl därför säga att ägglossningen är slut direkt när ägget har släppt, eftersom då är ägglossningen färdig :)
Sen vandrar ägget i äggledaren och väntar på befruktning. Så ägglossningen är alltså över innan befruktningen ens sker.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
ok Tack :) Tänkte dock om man har ägglossning och tar ett test och man har ÄL. Om man sen skulle ta ett test nån gång efter befruktning ger de då positivt utslag? :)
Du menar om man kan använda det som graviditetstest liksom? :)
Ägglossningstest kan ge utslag lite hela tiden på vissa kvinnor som jag har förstått, men det är inte förän vad ägglossning som den ger fullt utslag. Om du testar efter ägglossningen så kan du få utslag på andra hormoner du har i kroppen, men det säger ingenting om befruktningen.
Det är inte så kul men man måste vänta lite längre.. :) Det befruktade ägget fäster inte förän 5-10 dagar efter ägglossningen och du kan inte få positivt innan ägget fäst. Så därför bör man vänta 10 dagar efter ägglossning om man vill få ett någelunda säkert svar, men helst efter BIM.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Tack för ditt svar :D