Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 7778 ggr
Marre89
0

Gravid? Alkohol

Hejsan. Jag undrar lite.. De e så att jag och min sambo håller på och försöker få barn (vårat första) och jag undrar då hur ni gjort eller vad ni tycker om att dricka innan man vet att man är gravid. Jag är inne i en period nu där jag haft ÄL och massa sex och går nu och väntar på att min eventuella mens ska dyka upp. Men om det skulle va så att jag är gravid och druckit alkohol utan att jag vet nått, är det farligt då? Och tycker ni att man inte ska dricka nått över huvud taget när man försöker få barn?

Mitralis
0

Det kan bli svårare att bli gravid om man dricker alkohol. Men det är många som blir gravida ändå Glad

Mitralis
0
Är det skadligt att dricka alkohol när man försöker få barn?

Både män och kvinnor blir sannolikt mindre fruktsamma av alkohol. Även kvinnor som bara dricker måttliga mängder alkohol har svårare att bli gravida. Alkoholen kan ge rubbningar i menstruationscykeln och försämra ägglossningen.
Källa:http://www.1177.se/Vasternorrland/Tema/Gravid/Bli-gravid/Att-bli-gravid/Hur-man-blir-gravid-fragor-och-svar-/

Marre89
0

Okej tack! Får ligga lite lågt med det då ;) Inte för att jag dricker mycke nu, men klart man tar nått glas vin ibland.

Trollhassel
1

Naturligtvis är det ju bäst att undvika alkohol när man försöker bli gravid. Om man druckit alkohol men sedan får ett + så behöver inte alls det ha påverkat fostret på något vis. I alla fall inte om man plussar tidigt och har druckit måttligt.

Jag drack alkohol en kväll när ja borde ha varit i vecka 4-5. När jag sedan plussade och blev orolig över detta så frågade jag min barnmorska som svarade att jag inte behövde vara orolig, bara jag inte drack igen (vilket jag naturligtvis inte gjorde). Den graviditeten var inte planerad, därav blev det på detta viset. Det blev en frisk flicka, oerhört smart och uppfinningsrik.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Marre89
0

Okej. Jag dricker som sagt inte ofta. Kanske blir en cider ibland å på helgen ett glas vin hos mamma å pappa. Men jag ska tänka extra på detta :) ska testa mig i slutet på veckan, då har menen varit sen ca 1vecka. Så vi får se :) skulle ju va en rolig julklapp till blivande mor och far föräldrar.

Mitralis
0

När vi försökte så drack jag aldrig mellan ägglossning och mens. Men nån gång mellan mens och ägglossning Glad

Marre89
1

okej.. ja så kan man ju tänka :) då vet man ju att man inte dricker om de skulle va en bulle i ugnen ;)

Idihs
0

Jag gjorde det typiska misstaget att dricka ett par cider och ett par dagar senare misstänkte jag att jag var gravid. Gjorde gravtest  och det visade sig att jag var i vecka 6 redan :( Pratade med en barnmorska som sa att det "inte gjorde något" då barnet och jag inte delade blod än, Tack och lov!

Wisby9211
0

barnet och mamman delar aldrig samma blod, för om mammans blod skulle komma i närheten av barnets blod skulle mammans vita blodkroppar bryta ner ungens och barnet skulle dö. vad jag har läst.

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Idihs
0

Okej men det var något som barnet inte delar med mamman fram tills vecka 8. Fick för mig att det var blodet men antagligen inte då :)

Wisby9211
1

Jag kan ha fel men vad jag läste så delar man aldrig blod :S :P

Mitralis
0

"Alkohol kan vara en orsak till fosterskador. En del kvinnor har druckit alhohol under sin graviditet och är oroliga över det. Men alkohol vid något enstaka tilfälle ger ingen ökad risk för fosterskador."

"Alkoholen går dels via moderkakan direkt till fostret, dels ut i fostervattnet som omger barnet. Fostrets lever är outvecklad och har svårt att bryta ned alkohol och därför påverkas fostret mer och under längre tid än mamman. Risken för skador är större ju mer och ju oftare man dricker. Eftersom ingen vet var gränsen går är rekommendationerna i Sverige och många andra länder att inte dricka alkohol alls under graviditeten."
Källa:http://www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Livsstilsfragor/Alkohol/

Marre89
1

Ok tack! Jag kommer ju aldrig att dricka om jag vet att jag är gravid! men nu innan så kanske jag tar nånting litet bara. Ska ha ÄG här nån dag nu när som helst så nu dricker jag inget fram till att jag vet om jag är gravid eller ej :) vi får se i slutet på månaden ;) håller tummarna nu!

Trollhassel
0

#11 Delar blod gör man aldrig, men det där med att bebisen skulle brytas ner av mammans blod gäller nog bara om barn och mor har två olika blodgrupper som inte passar ihop. Dock använder sig barnet av mammans blod för att få den näring det behöver men blodet går via moderkakan.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Wisby9211
0

Okej, då vet jag hur det ligger till, då hade jag lite rätt :P haha