Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 7599 ggr
Csilla
0

Gravid! =)

**Hej alla gravida Glad Jag måste bara få berätta och prata av mig lite! 

**Jag fick mig allt en fin julklapp på julafton morgon! 
Jag gjorde ett clearblue digital graviditetstest och fick som svar redan efter 45 sekunder "Gravid 3+"

Jag var stensäker på att det skulle visa "Inte gravid" , Så WOW vilken chock jag fick!

Nu har jag lyckats smälta det lite och börjar njuta av graviditeten! Glad
Men dagarna känns som en eveghet!  

Gick in i vecka 6 idag. 
De symtom jag känner av är illamående, nästan hela dygnet runt, och att brösten förändrats lite grann, de känns tyngre och kan värka till en del då och då. Och sedan magen, så känner jag som "mensliknande smärtor", mest på kvällen, men det kommer och går som sagt.
Har fått ha vetekudde på magen igår och kanske får lägga på den idag också. Obestämd
Men att ha "mensliknande smärtor" i början av graviditeten är väll helt normalt?
Är lite lite orolig ändå, för förra veckan hade jag mest smärtor på dagen som varade i kanske 10 minuter, sen gick de över, men nu kommer smärtor på flera timmar, på kvällen, men det är väll inget att oroa sig för? 
Det är ju inte huggande smärta, utan lite molande smärta, som precis när man ska ha mens. SÅ jag hoppas det inte är någon fara Glad

Känner mig ändå HUR LYCKLIG som helst  att det ligger ett litet mirakel i min mage Skäms Och jag försöker tänka såhär att allt är bra, och ägget var friskt när det blev befruktat, så varför skulle någonting hända då egentligen? Jag hoppas bara på att få passera vecka 12, då jag inte behöver fundera så mycket om missfall. Glad

Ville bara prata av mig lite och jag hoppas det inte blev jobbigt att läsa allt nu! 
Kram på er alla och lycka till med era graviditeter! Glad

Jag&Lillen
0

Hej & GRATTIS!!
Mensliknande smärtor hade jag också,… fast värre mycket värre än när jag hade mens. Kunde nästan vika mig dubbelt så ont gjorde det,…. typ 10-30 minuter sen gick det över till molverk,… men det kan man ju leva med. Så det behöver du nog inte oroa dig för :)

Jag själv gick in i vecka 15 idag och är hur glad som helst :) om 1 vecka ska jag till BM och lyssna på hjärtat och om bara 1 månad imorgon så ska vi på ultraljud :) Jättespännande.

Lycka till, med allt!!!

Jag&Lillen

Tina-A
0

Grattis!!

Dina mensliknande smärtor är säkert bara livmodern som växer, den kommer växa massvis nu så ditt barn får plats allteftersom barnet växer :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Trollhassel
0

Grattis! Vilken julklapp! Skrattande

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Zvintos
0
Rokkur
0

Grattis!Skrattande

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

Csilla
0

Tack så jättemycket allihopa!! 
Det är en sån otrolig känsla!  Skrattande
Men dagarna känns som evigheter, och jag ber till gud att det ska gå bra! 

Vad rekomenderas att äta från vecka 6-12? 
Mycket protein? Kolhydrater? Vitaminer? Fett? 
Och finns det speciella saker man bör tänka på för att minska risken för missfall? 
Detta är ju mitt första barn, så jag vet inte så mycket än, fast jag ska läsa och lära, men jag anser det att det är bra att få tips och råd från privatpersoner som genomgår samma sak som jag själv gör Glad

Kramar!

Jag&Lillen
0

Något som är bra att äta,.. jag jag fick tips om av den kompis som också ska ha barn är folsyre tabletter,…. typ hemofer finns på apotek :)
Viktigt de första 3 månaderna.

kram

Jag&Lillen

Sussi89
1

GRATTIS!!!

Barnet tar den näringen den behöver, så det är inte så mycket att tänka på. Det är mer en själv som kan behöva vitaminer och tillskott.

Tror tyvärr inte det är något man kan göra för att förhindra missfall. Har kroppen gjort en felbedömning så rättar den till det.

Men tänk inte på det! Det är klart det ska gå bra med erat barn Skrattande

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

Minicole
0

Grattis!!

Jag hade också ont i magen nästan hela min graviditet. Det är ju helt normalt fast man kan ändå inte låta bli att oroa sig lite, men så ska det ju vara :)

Trollhassel
0

…och jag oroar mig för att jag INTE har ont i magen. Oron kommer man nog inte ifrån så lätt.

Med Vänliga hälsningar

alexandra09
0

GRATTIS! vilken julklapp=D det måste ha vart svårt att "däöja" denna gläjde? eller berättade du?=)

StrongHearts
0

du kommer få alla svar hos din barnmorska :) jagvar likadan när jag fick veta XD

folsyra är bra, men det får man tydligen inte veta förrens vid inskrivningen här. men ska köpa hem det snart ändå :)

du ska äta 1 extra frukt om dagen tills vidare, nget mer

mensvärken är molvärk= livmodern som växer… jag var livrädd.. trodde jag skulle få missfall XD

illamående= köp hem kräm och yougurt,  det var det enda jag kunde få i mej och det jag blev tipsad om eftersom salta kex inte fungerade

Csilla
0

Oj vad många svar jag fått, har ju inte varit inne på några dagar, tack så mycket! Skrattande
Det känns som en fin stöttning jag får här på denna sida, från er!

Igår (tors) v 52, gick jag in i min 7:de vecka!
Kan knappt tro det själv, men tiden rusar iväg samtidigt som dagarna är lite som en evighet, haha Glad Men jag börjar vänja mig! 

Nu har jag inte så jättemånga molande värkar längre, kanske 1-2 gånger om dagen, och det är väll ändå normalt.

Åh faktiskt nu när jag sitter och känner efter, så känns det så UNDERBART att vara gravid!
Men det är inte lika underbart att må sjukt illa varje morgon som man möter haha! Rynkar på näsan

Funderar på om jag ska lägga upp bilder här varje vecka på magen, så ni får se vecka för vecka Flört

Äter mer frukt nu, och mycket mer nyttig mat jämnfört med innan jag var gravid. 
En måltid kan t.ex vara  Pytt i panna med Bacon och ärtor. Mumsigt! 
En annan kan vara Prinskorv med stekt potatis, äggröra och ärtor. 
Och en tredje kan t.ex vara Ris med räkor och någon god sås! 
Det finns ju egentligen HUR MYCKER SOM HELST att röra ihop till en nyttig måltid ! Glad
Ja ja, nu ska jag väll försöka avrunda mitt inlägg så det inte blir så långt Flört
Men är ni nyfikna att se "vecka för vecka" på magen, så lägger jag gärna upp bilder! 
Kram på er alla!

Trollhassel
0

Ja, magbilder är alltid kul! Vissa perioder händer det så supermycket på bara några få veckor!

Med Vänliga hälsningar

Csilla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag fixat ihop en bild, på vecka 5+4 och vecka 7+4 :) 
Jag tycker man ser lite skillnad iallafall!