abort?
Vad tycker ni ?
Är det mord att göra abort. Eller en dålig sak?
Jag är helt opartisk i frågan. Men kan tycka på ett sätt att det är bättre att man gör abort om man inte kan ge barnet ett bra liv.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
jag skulle ALDRIG gör abort. det är för mig ett mord. Har man tagit ansvaret att ha sex utan kondom så får man ta ansvaret om barnet också.
Dock kan ju kondomen gå sönder men jag skulle aldrig göra abort!
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!
det jag skrev innan är ju också mina tanker andra tycker ju annat såklart :)
1o2 Okej. ja en del ser det ju som ett mord. och andra inte. Men om vi säger att två alkoholister råkar bli med barn. barnet går ju mot en säker död med knark inblandat och lidande från första stund. Är det inte bättre då att de tar bort barnet?
=)
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
jag känner 2 kompisar som har alkoserade föräldrar. den ena pluggar till civilinjengör och den andra till kock så dom kan ta sig upp på benen själva!
Barnet/barnen behöver inte ta över från föräldrarna, det händer ofta men inte alltid.
4 Nej det är klart att det inte alltid händer. Men nu var exemplet så. att det går åt pipsvängen helt enkelt. hade inte varit bättre om de hade gjort abort då?
bara nyfiken =)
så svårt att säga. för barnet skull kanske det skulle vara bäst men vem vet föräldrarna ade kankse slutat med alkohol när ungen väl var här. eller ungen fick ett dröm hem hos en adoptiv familj !
men så svårt att veta.
6 ja de är ju det. Men precis som du sa. Vill man inte ha barn. Men ändå har oskyddat sex så är man ansvarlös och får skylla sig själv. =)
För mig är det inte alls så enkelt.
Kan inte se hur ett helt nybefruktat ägg kan vara än mer en människa än en spermie. Det kan skilja en dags utveckling liksom. Och att alla spermier som går till spillo skulle vara mord känns lite väl drastiskt.
Men ju längre en graviditet går desto svårare är det ju att avgöra. Jag litar dock på svenska vetenskapsmän som forskat sig fram till den lag som finns idag.

Ibland så blir kvinnor gravida efter att ha blivit våldtagna. Ska de då tvingas att föda barnet och sedan titta på en eventuell kopia av våldtäktsmannen resten av livet?
Sedan så kan man ju bli tvingad till abort eftersom en graviditet på grund av sviktande hälsa skulle leda till både barn och kvinnans död.
Jag kan på grund av mitt medfödda hjärtfel bli tvingad till abort i vecka 18 om det skulle visa sig att min kropp inte skulle klara av att fortsätta graviditeten. Om jag i det läget inte skulle göra abort så skulle både jag och barn dö.
Personligen så skulle jag i det läget inte uppskatta att bli kallad mördare.
Väldigt bra synpunkter 8&9. jag tror att en del unga verkligen vill ha barn. Men vet att den disskutionen skulle de inte vinna med sina föräldrar . så de kör på "abort är mord" . Har sett det med flera sextonpåringar här i staden. Men faktiskt inte en enda vuxen som tänker så.
vadå så jag är omogen för att jag tycker det är mord till en viss grad?
våldtäkt, sprucken komdom och såna saker är en helt annan sak men om man kör utan kondom och blir med barn tycker jag att det är mord att ta bort barnet.
#11: Jag tolkar #10s inlägg som att en del unga som vill bli ha barn men inte får för sina föräldrar (dvs de bor hemma) använder argumentet "abort är mord" för att få sin vilja igenom eller liknande.
Inte att alla som inte är för abort skulle vara omogna.
Jag själv är för valmöjlighet, det vill säga att abort bör finnas som ett val om det nu skulle behövas och är möjligt.
ja jag kan tolka det fel. har ju asperger syndrom så vet att det kan lätt bli så. ber om ursäkt.
men jag menar bara att abort är mord till en viss grad. Jo det finns ju unga som använder den ursäkten
12 Precis det var så jkag menade.
13 Menade absolut inte att alla som täker så är omogna. Bara att många ungdommar använder den ursäkten. Men tycker du att det är abort att ta dagen efter piller? =)
nej för då har ju inte ens ägget blivit ett embryo eller hur det stavas. när ägget blivit ett foster (alltså v 8-9) då tycker jag att det är mord. sen är det som sagt annat med våldtäkt med mera som sagts där uppe:)
Jag tycker att det är bra att möjligheten finns. Jag ser det inte som ett preventivmedel utan som en sista utväg om man ställs inför en sån situation.
Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

Personligen ser jag inga problem med att göra abort. Det är liksom inte en människa än, påväg att bli en människa ja men ett embryo/foster är just ett embryo/foster inget mer. Men det är min personliga åsikt.
Jag tycker varken att det är fel eller mord att göra abort.
Jag gjorde en medicinsk abort när jag var 19 och det ångrar jag inte ett dugg - det var helt rätt beslut.

Nej. Jag tycker inte dte är mord att avsluta något som inte har ett eget liv och inte kan klara sig själv.
jag tycker absolut det är bra att det finns, och man ska få göra abort om man vill det. Men det ska inte missbrukas som preventivmedel.
/Christine
Personligen tror jag inte att jag skulle klarat av att göra abort. För mig hade det varit som att ta bort ett liv. MEn jag kan ändå förstå dom som gör det. Är man i en situation i livet som det inte passar att man får ett barn och man känner att man inte skulle kunna ge barnet ett bra liv.
Tycker att man ska få ha den möjligheten. Men sägen även som #20 att det inte ska missbrukas som ett preventivmedel.

Jag tycker att det kan vara ok i vissa situationer men absolut inte efter vecka 14-16. Att abortgränsen går där man skulle kunna rädda barn till livet är helt vedervärdigt. De är människor långt innan vecka 23!
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
#22: Håller med!
Jag tycker abort är en bra "sista utväg" om det nu blivit så, det är bra att valmöjligheten finns.
Jag tycker att dom borde flytta ultraljudet någon vecka (till kanske vecka 15) fram och abortgränsen någon vecka fram också (kanske vecka 16).
Dels för att jag tycker att man ska kunna göra ett "riktigt" ultraljud och sen ändå ha rätt till abort, om det t.ex. visar sig att fostret är gravt missbildat och kanske inte kommer klara sig. Att man ska få den valmöjligheten som förälder, även om det säkert är ett otroligt svårt beslut.
Sen också för att man förhoppningsvis knappt ser könet på det ultraljudet, så det inte blir några aborter på grund av oönskat kön! Det är så sorgligt!
Sen skulle man kunna lägga till ett senare ultraljud, eller helt enkelt hänvisa de som vill ta reda på könet att göra ett könsultraljud några veckor senare.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Det här med att abort missbrukas som preventivmedel… det känns som antiabortpropaganda. Visst att det finns en liten klick som kanske kanske gör så, men helt ärligt, hur många VILL gå igenom en abort? Hur många ser det verkligen som ett preventivmedel? Det har blivit ngn slags fras man ska använda för att rättfärdiga sin åsikt om att fri aborträtt är bra.
Jag tror att den gruppen som tänker, jag kanske blir gravid nu, men det gör ju inget eftersom jag kan göra abort, är minimal om ens ickeexisterande. Har man dessutom gjort en abort någongång i sitt liv så gör man knappast om det frivilligt om man inte känner att man måste. En abort tär på en, det är fruktansvärt.
Jag gjorde en då jag var 20, rätt beslut, men det värsta jag gjort i mitt liv och det tror jag att de flesta som gjort en kan hålla med om. Jag ville inte ens ha barn innan jag blev gravid, men det ändrades snabbt efter jag såg plusset. Jag ville inte alls ta bort det och jag har gråtit över det många gånger åratal efter det gjordes. Men, fortfarande var det rätt och kanske skulle det vara rätt om jag blev gravid igen.
Tycker inte att föräldraskap ska tvingas på ngn som inte vill ha det. Det finns tillräckligt många barn som behöver kärlek för att man ska tvinga folk som inte tänkt till, eller som saknat kunskap etc, att bli föräldrar.
Tycker även att det blir konstigt då man säger "det är mord" men sen tycker att det är ok med mord om tjejen blivit våldtagen. Vad är skillnaden på ett mord och ett mord? Bakgrundssituationen är inte vesäntlig för det liv som släcks. Kanske samma resonemang som dödsstraff. Vissa statliga mord är ok, men inte individuella. Märkligt ställningstagande. Spec då många är mot abort och för dödsstaff på samma gång ;)
Fri abort är ngt fantastiskt som vi ska värna om. Det minskar antalet fulföljda tonårsgraviditeter, det underlättar för kvinnor att komma ut i arbetslivet och skaffa sig en utbildning. Det underlättar i jämställdhetskamp. En fantastisk rättighet.

Och… appropå våldtäkter etc.
Tonårsaborterna ökar idag… men sexualdeboten går ner i åldrarna och många tjejer är osäkra på sig själva och vågar inte säga ifrån ordentligt. Många vågar inte säga att de vill ha kondom. Sexet bland ungdomar blir hårdare, ex att ha analsex som 15-åring blir mer och mer vanligt, extremt många tjejer går med på saker de egentligen inte vill och att ha sex utan kondom är en av de sakerna. Jag tror att många kan känna igen sig i den sitautionen.
Och visst, då säger säker några av er, är man inte redo att säga stop är man inte redo att ha sex, men så ser verkligeheten ut. Man har sex innan man egentligen är redo, man har sex med folk man inte tycker om om många använder sex som ett typ av självskadebeteende. Ska man då hindras från att göra abort???

Jag är till största del emot abort. Jag vill gärna försöka se möjligheterna istället för problemen med det framtida barnet. Att säga att det är mord är kanske lite väl drastiskt, men för mig är alla varelser som har ett hjärta som slår levande. Det är en mycket svår fråga att svara på. Känner man som kvinna att man absolut inte kan eller har möjlighet att ta hand om ett barn, så tycker jag det ska vara hennes, och enbart hennes, val att ta bort det. Självklart tycker jag även att man skall samråda med den eventuella partnern och ha respekt och förståelse över dennes känslor, men i slutändan är det ändå kvinnan som är gravid.
Jag har själv gjort en abort. Denna gjorde jag i maj i år, och det var det mest jobbiga jag gjort i hela mitt liv. Anledningen till att jag gjorde denna abort, var att jag blev så nedtryckt och påverkad av människor omkring mig. Vi hade ett samtal med min partners mamma, och hon sade och förklarade för oss att vi inte skulle ha detta barn, och om vi kom på någon "dum idé" skulle hon komma och ta oss i öronen. Hon sa även att han skulle bli en dålig pappa om vi valde att behålla det. Kan ni tänka er? En mamma förklarar för hennes son att han kommer bli en dålig pappa! Tilläggas bör även att han är 24 år gammal och har både bil, jobb och lägenhet. Detta knäckte honom totalt, och det slutade med att han inte ville ha barnet. Därför gjorde jag abort. Jag minns fortfarande sjukhuslukten och den instrumenten runt omkring mig i salen där jag låg och väntade på min abort, och tänkte ett sista "hej då".
Nu, över ett halvår senare, mår jag fortfarande extremt dåligt. Jag kan inte sova på nätterna, har ständig ångest och hatar mig själv över vad jag har gjort. Jag är 19 år, och jag skulle ha varit relativt ung som förälder kan man tycka. Men jag hade klarat det. Och det är det jag har mest ångest över. Att jag gjorde abort fast jag vet att jag skulle klara av att ta hand om och att försörja ett barn. Att jag lät mig tryckas ner till botten och lyssnat på sådant jag inte borde lyssnat på och tagit åt mig utav. Det dödar mig inombords. Men jag blickar framåt. Tänker på min framtid och de eventuella barn jag kommer ha där. Och det är den tanken som hjälper mig att bearbeta detta.
Ni får ursäkta. Jag vet inte alls varför jag skrev detta, jag antar att det bara var känslor som behövde komma upp till ytan. Men som sagt, känner man som kvinna att man absolut inte kan eller har möjlighet att ta hand om ett barn, så tycker jag det ska vara hennes, och enbart hennes, val att ta bort det. Självklart tycker jag även att man skall samråda med den eventuella partnern och ha respekt och förståelse över dennes känslor, men i slutändan är det ändå kvinnan som är gravid.