Nya vänner sökes!
Hej på er!
Jag är en gift tjej på 21 år, maken är 24 och vi har en dotter på snart 18 månader.
Vi söker nu andra föräldrar med barn runt vår dotters ålder att umgås med, då vi inte känner så många med barn i vår ålder.
Vi bor i Uppsala, så ni ska gärna bo här eller i närheten så det är lätt att ta sig.
Jag hoppas att någon kan vara intresserad. Nya vänner är ju alltid kul :-)
www.smaraldus.eu

Synd att jag bor så långt bort då. Min dotter är 20 månader. 
Mysig ålder!
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
#1: Åh vad synd!
Ja en väldigt mysig ålder .-)
www.smaraldus.eu

#2 Men man kan ju alltid snacka lite här på iFokus. Det är ju också ett sätt att umgås…nackdelen är ju att det inte kan involvera barnen :) Har din tös börjat prata? Talet är verkligen en häftig utvecklingsperiod! Min dotter har börjat prata lite. Säger korta meningar och gör sig förstådd väldigt bra. Min flicka utvecklas verkligen fort nu i 1,5-årsåldern! Härligt nu när de inte är bebisar längre…men nu längtar jag ju efter en liten till bara för det! 
Med Vänliga hälsningar
Jo det är sant :-) Men som du skrev så kan man inte involvera barnet på det här sättet vilket är lite synd.
Min flicka kan inte säga meningar, men ord kommer hon upp med lite titt som tätt. Exempelvis Titta, Putta, Potta, Mamma, Där osv.
Nya ord hela tiden känns det som.
Ja allt går väldigt fort nu och börjar sakna bebistiden en del :-) Men vi håller på att försöka få till ett syskon nu så snart kanske man får uppleva det igen :-)
www.smaraldus.eu

#4 Åh, jag skulle också vilja påbörja bebisprojektet…men jag skulle vilja gå klart min utbildning först, tråkigt nog. Hoppas det tar sig snart då, så ni får en liten bebis!
Våran lilla tös kan också säga nästan ett nytt ord om dagen, men sedan byter hon ut ord ibland. Det känns ju lite onödigt
"Apa" som hon sa jämt förr har nu blivit "Ompa" på grund av ap-sången. Haha!
Med Vänliga hälsningar
När är du klar med utbildningen då? :-)
Verkar ta lite tid för oss, är på femte försöket nu, men hoppas på en bebis snart iaf.
Dottern byter också ut ord ibland. Förut var det Där, nu är det Putta som hon kan säga mest hela tiden. Men frågar man henne nåt så blir oftast svaret Nä/Nej.
Kanske kan bero på att vi säger Nej när hon gör nåt hon inte får 
www.smaraldus.eu

Jag är klar med min utbildning om ett år. Det är ju faktiskt inte så lång tid kvar alls ändå. 
5:e försöket…men då lyckas ni säkert snart! Försök slappna av och njuta av era stunder i stället så kommer +:et säkert snart….men jag vet, det är inte lätt att koppla bort barntankarna när man längtar.
Haha! Julia säger också Nää hela tiden om man frågar henne…utom om det man frågar något om barbapappa eller kaka. Då nickar hon ivrigt och säger "Baabaapa" eller "Mmmm"
Tror aldrig man har använt ordet Nej så ofta som nu. Barn är så busiga i 1,5-årsåldern. Är din dotter bestämmd av sig? Julia kan bli vansinnig om man inte lyder hennes förmaningar. Riktigt jobbigt ibland! Men oftast så är hon ju bara urmysig!
Bilden: Julia har stulit ett äpple från fruktskålen. 
Med Vänliga hälsningar
Okej då är du ju klar snart! Vad pluggar du till? :-)
Jo det är det vi försöker göra också, vart ganska skenis tidigare månader under tiden vi försökt- men inte senast så får väl se när det sker :-)
Naw barn är så underbara!
Isabella är väldigt bestämd av sig och kan ibland bli så förbannad när hon inte får som hon vill. Men det brukar gå över ganska snabbt ändå som tur är.
Hon brukar släpa med sin favoritkanin så fort hon får chansen, den brukar hon sova tillsammans med och har hängt med ett bra tag nu. Men tar man den ifrån henne, exempelvis när den ska ner i ryggsäcken till dagis eller när hon ska äta så blir det lite livat. Det är ju hennes kompis.
Har din dotter något favoritgosedjur/leksak som hon vill ha med sig ofta?
Ganska gulligt egentligen och kul att se olika delar av personligheten utvecklas.
Vilken söt dotter du har förresten! 
www.smaraldus.eu

Jag pluggar till undersköterska.
Sen när jag är klar med barnskaffande och småbarnsår kommer jag att läsa vidare till Sjuksköterska…men det är ett senare projekt. Jag kanske upptäcker att jag inte vill jobba med vård, det vet man ju inte.
Julia har en favoritnalle som hon började favorisera när hon var runt 6 månader. Hon grabbade själv tag i den när vi var på IKEA och vägrade släppa den, så vi fick köpa den och se glada ut. Det är en sån där billig nalle med ett rött hjärta på magen. Den har hon alltid med sig. Vi skaffade förts en som blev hennes favorit, och den sov hon med alltid. Sen skaffade vi två till som back up, och då passade hon på att tappa sin gamla ingosade 
Hemskt var det! Men nu har hon gosat in de två nyare också.
Med Vänliga hälsningar
Nice! Jag utbildade mig till undersköterska på gymnasiet och har själv plan på att läsa vidare till sjuksköterska senare 
Just nu jobbar jag inom vikariepoolen förskola så hoppar runt till olika förskolor. Jobbade inom hemtjänsten innan dess.
Isabellas IKEA-kanin har hon haft med sig sen runt 6 månaders åldern också tror jag. Sen visade vi en likadan en dag när vi var på IKEA och den kände hon igen så slutade med att vi fick köpa den som backup. Men den nyare är inte alls en lika stor favorit som den gamla ingosade. Även hennes mormor köpte en sån kanin att ha där. Hon har en spjälsäng som Isabella kan sova i där. Ganska praktiskt tycker vi :-)
Lägger in en bild tagen idag :-)
www.smaraldus.eu

Så kul! Det är bra att ha mål i livet. Jag vet dock inte alls vad jag vill jobba med, men jag vill hjälpa människor, det vet jag.
Är det kul att jobba i hemtjänsten? Jag ska ut och praktisera på ett ålderdomshem nu nästa vecka. Jag är lite nervös faktiskt, för jag har aldrig jobbat med äldre tidigare. Man är väl alltid lite nervös inför nya saker, jag tror säkert det kommer gå bra men det känns som ett nytt område helt och hållet. Tack och lov är de som bor på den avdelningen inte dementa i alla fall och jag tror att handledaren är bra.
Vilken supersöt dotter du har! Hon ser så enormt glad ut! Är hon också liten för sin ålder? Hon ser liten ut. Lilla Julia väger bara knappt 9 kilo och är 20 månader nu.
….Julia heter Isabelle i mellannamn…nästan Isabella
Fina namn båda två.
Med Vänliga hälsningar
Ja mål är verkligen bra att ha :)
Jodå jag trivdes ganska bra inom hemtjänsten. Inte så stressigt som jag trodde att det skulle vara så det var skönt.
Tror det kommer gå bra för dig. Ett ålderdomshem är ju bra på så vis att alla bor i samma hus, men inom hemtjänsten så är dom mer utspridda :)
Isabella kan kännas liten för sin ålder men hon har alltid följt sin kurva, och hon var liten när hon föddes också så kanske har med det att göra. Hon vägde runt 10 kilo på senaste kontrollen.
Julia Isabelle var en fin kombination tycker jag :-)
Isabella har två mellannamn- Maria och Evelina.
www.smaraldus.eu

Nu har jag börjat min praktik på ålderdomshemmet. Urmysigt! Trivs som fisken i vattnet! Det gick inte många dagar innan pensionärerna började känna igen mig. Nu får man ett leende av nästan alla när man kommer!
Hur går det för er med bebisplanerna? Jag håller tummarna för er!
Vilka fina namn din dotter har! De passar bra ihop!
Med Vänliga hälsningar

På "min" avdelning så är de boende multisjuka många av dem, men ingen dement. Lite knackiga i minnet förståss, men inget allvarligt.
Jag håller tummarna för att du är gravid då! Jag fick just reda på att jag är gravid! Känns så skumt. Inget direkt planerat, men vi har ju heller inte skyddat oss 100% Jag är lycklig och hoppas att det lilla livet vill fortsätta växa i min mage.
Med Vänliga hälsningar
Okej låter ju bra!
Åh grattis till bebisen i magen! :-)
Det ilar lite i livmodern och har en annorlunda känsla+ fick en våg av kraftigt illamående när jag vaknade idag.
Ska testa om 8 dagar om jag kan hålla mig så länge :-)
www.smaraldus.eu

Jag håller tummarna så hårt jag kan! 8 dagar som kommer kännas väldigt långa kan jag tro? Svårt att inte gå och känna efter hela tiden. Mår jag inte lite illa? Har jag inte lite molvärk? Håll ut! 
Med Vänliga hälsningar
Tack! :-)
Ja det känns väldigt långt dit men det är bara att hålla ut =)
www.smaraldus.eu