Gravid iFokus

Gravid

Etikettförlossningen
Läst 5415 ggr
pernillaa
2

Föda i vatten

Hej

Har rätt nyligt fått veta att jag är gravid med mitt andra barn. *JÄTTEGLAD*
Min fästman och jag har försökt ett tag så det är jättevälkommet.

Börjar redan nu fantisera om förlossningen som jag ser jättemycket fram emot.

Överväger en fullkomligt naturlig förlossning utan smärtstillande överhuvudtaget och fick då någon förnimmelse av att jag någon gång hört något om speciella kliniker med väldigt lugna miljöer och pooler m.m. Inte lika kliniskt som en vanlig förlossningsavdelning så att säga.

Har jag bara hittat på det här eller totalt missuppfattat någonting? :P

Kram på er!

Ha en bra dag! // Pernilla

Tina-A
0

Jag har fått för mig att jag hört någonstans att man inte får föda i vatten i Sverige, men jag kan mycket väl ha fel! Vet inte vart jag hört det… Men man får ju föda hemma om man vill :) Det är nog skönt, om man vågar! En vän till mig gjorde det och allting gick superbra!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

OolssonxD
0

jasg fick föda i vatten om jag ville.. men jag klara inte av att ligga i vatten så länge

Sussi89
0

#2 Skulle du verkligen få gå igenom hela förlossningen i vatten!? Det måste vara ovanligt att dom erbjuder det! Förvånad

Vanligast är väl att man ligger i vattntet ett tag med får gå upp när det är dax att föda. ( Så hade jag tänkt att göra iaf, om det nu blir som man har planerat!)

Tycker man hör titt som tätt att det skulle vara för stor infektionsrisk att vara i vatten efter att vattnet gått. Men jag har ingen aning. Vet att jag har sett på youtube när vissa föder helt och hållet i vatten.

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

pernillaa
0

Nej jag läste senare efter att jag skrivit inlägget att man i sverige inte får gå igenom utdrivningsskedet i vattnet.

Men någon som vet någonting om de här "speciella klinikerna" som jag inbillat mig finns? :P

Tane
0

vi hade diskussion om det på föräldragruppen igår. barnmorskan sa att man inte får föda i vatten för att det hänt tom att barnet dött pga förlossning i vatten. det finns enligt min barnmorska ingen klinik eller förlossningsavd. som erbjuder förlossning i vatten men däremot om förlossningen är igång i tidigt skede får man sitta i badkar eller stå i duschen. men sedan återgå till sin säng där man sen föder. senaste vattenfödsel i nacka närsjukhus skedde i början på 90 talet. nu finns ju ingen förlossning kvar på nacka närsjukhus hade velat föda där. pga min man är född på det sjukhuset men vanlig förlossning utan vattenförlossning.

OolssonxD
0

men mig satte dom igång o jag låg i badet efter det.. så dom tog hål på min hinna o jag bada jätte länge men ville inte föda i vatten så jag gick upp, dom sa att det finns barn som föds i vatten :S det var iaf så dom sa till mig för 6 mån sen

Tane
0

var nånstans i landet var det?

bebislycka
0

Jag har hört att de har tagit tillbaka förbudet men att det inte är många sjukhus i Sverige som har möjligheten..

OolssonxD
0

jag födde på näl i trollhättan

smurfan-13
0

vad jag fick veta innan förlossningen gällade att föda i vatten så får man det inte här (linköping) då "man tror" att det är en högre infektionsrisk om moderkakan lossnar innan man hinner upp ur vattnet. Isf får man nämligen ett stort öppet sår som kan få en massa smutsigt vatten i sig och som inte går att tvätta rent sen. Däemot får man ligga i vattnet trots att vattnet har gått, så länge förlossningen har startat och ungen kan förväntas komma ut snart, dock inte om vattnet gått hemma och värkarna inte startat.

Rokkur
0

Jag har inte tänkt direkt på att föda i vatten, men vill om tid finns ha möjlighet att bada när jag kommer in på förlossningen :) Känns lite ofräscht att föda i vatten, fast det kanske inte är så farligt :)

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

pernillaa
0

Men det verkar fortfarande inte finnas någon som vet något om det här med dessa kliniker eller vad man ska kalla det där miljön är mer harmonisk och mindre klinisk. Antar att de inte finns då…?!  :P
Istället för den regelrätta förlossningen på sjukhuset alltså…

Tane
0

jag skrev att enligt min barnmorska så finns det ingen klinik där miljön är harmonisk o mindre klinisk. fast man kan göra mycket själv för att det ska bli harmoniskt, tex ta med cd skiva till förlossningsavd. o lyssna på musik det är bara o fråga på din förlossningsavd.

pernillaa
0

Okej. Tack. =)