Skräckhistorier!
När man är gravid får man ju höra så många förlossningshistorier! Jag tycker det är jättekul. Men många gamla har ju riktiga skräckhistorier att dela med sig av.
Jag har bla fått höra att när mormor var inne för att föda så skulle hon först få ett lavemang, för att hon inte skulle göra nr 2 när hon födde. Men lavemang för 52 år sedan var inte vad det är idag. Utan dom hade en flaska (1 LITER!!) med såpvatten och en slang som hon skulle få i sig "bakvägen". Och det fungerade väl som det skulle.
Men inne på förlossningssalen fanns inget badrum/toalett som man kunde stänga in sig i. Utan det var en vanlig toalettstol som stod helt fritt ute i salens ena hörn! Där fick mormor sitta och göra nr 2 medans en barnmorska var med inne i rummet för att se till så att hon inte födde i toaletten!
Mormor tyckte det var väldigt pinsamt, hon var ju bara 19 år.
Har ni fått höra några roliga historier?
Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~
S*Winterwind
Hualigen, tur att det har gått framåt lite på de planet iaf.
www.vovvensdagis.se

Nej, fy! Det lät ju fruktansvärt! Så är det inte nu!
Jag tror inte att man använder lavemang så ofta heller. har hört att det kan användas som igångsättningsmetod, men det är säkert varken effektivt eller roligt.
Tack oh lov så har vi en välfungerande mödra-och sjukvård. jag blev väl omhändertagen och hjälpt både på mödravården, förlossningen och på BB, och sedan får man ju en god kontakt med både BVC och kvinnoklinik efteråt om man så önskar.
Nu för tiden så har vi ju ändå ganska mycket att säga till om, vad gäller hur vi vill föda och hur vi vill ha det.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

…men visst, min förlossning är ju någon form av skräckhistoria i sig, men det var inte sjukvårdens fel….inte bara i alla fall.
Med Vänliga hälsningar
Ja tack och lov att det är lite modernare idag!
#3 Nejmen urs va tråkigt :/
Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~
S*Winterwind

#4 Ja, absolut! Sen är det ju inte lätt att föda barn för det. Det gör förbannat ont och kan bli mer komplicerat än vad man räknat med. Vissa saker måste ju naturen sköta själv. det går ju nästan alltid bra ändå. min förlossning tog 35 timmar, det var ju inte alls så skoj, men både jag och min dotter överlevde och mådde bra efter några dagar. Underbart är det ändå, att föda ett litet liv.
Med Vänliga hälsningar

#5 Så skönt att allt blev bra till slut iaf!!
S*Winterwind

#6 Ja, verkligen! Nu längtar jag efter 2:an…får väl se när det blir. Min tjej är ju ingen bebis längre. Underbart med barn!
Med Vänliga hälsningar