Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 3497 ggr
[Chamisia]
0

Vikt och graviditet

Jag har tänkt på en sak… I början av graviditeten kan man ju må väldigt illa, och kräkas mycket. Och därigenom gå ner i vikt.
Men alla säger att det är så himla farligt att gå ner i vikt under en graviditet? Fr att det släpper ut miljögifter man har i fettet osv.

Och så tänkte jag på, om vi säger att jag har varit en riktig gottegris, som enbart levt på pizza, läsk och godis. Så blir jag gravid, och ändrar då radikalt mina kostvanor till "nyttiga och normala". Och går då ner i vikt pga det. Är det också farligt isåfall, eftersom jag går ner i vikt? Det borde ju rimligtvis släppa ut lika mycket miljögifter som allt annat.
Men det känns ju, å andra sidan, som det vore farligt att fortsätta så som man gjorde med. Det är ju inte bantning det handlar om heller? Eller?

Virriga tankar :)

[Sandraaa]
0

Jag gick ner i vikt kroppsligt under graviditeten men det var ingen som sa något om det till mig och jag fick en kille på 3850 gram när han föddes så honom gick de ingen nöd på! :) Så det borde inte vara farligt?

[Quellii]
0

Det är farligt att banta under en graviditet, men viktnedgång på grund av graviditetsillamående eller liknande ska inte vara farligt på samma sätt enligt min BM jag hade när jag väntade tösen.. :)

Elenih
0

Men om man mår såg illa att man inte kan äta då? Då är det ju pga graviditetsillamående men det är ändå som att banta. Blir mätt och spyfärdig efter en halv portion så jag äter yoghurt och flingor/musli istället.

elenihadjipetrou.blogg.se

OolssonxD
0

#3 det blev jag med jag födde en frisk son som vägde 3745gram.. :) så jag tror inte det är faligt att gå ner så länge barnet mår bra

Tane
0

jag gick ner ca 5 kg och ligger fortfarande under inskrivningsvikten alltså från att jag gått ner 5 kg har jag bara gått upp 1 kg.

Min barnmorska sa att beroende på ditt BMI. om du har högt BMI då gör det inget om du går ner i vikt det gör förlossningen lättare men om du redan har för låg bmi då är det farligt att gå ner i vikt, dvs ett BMI under 25 är farligt om du går ner i vikt men ett BMI över 25 då är det helt ofarligt att gå ner i vikt.

OolssonxD
0

#5 så sant så, jag hade ett bmi på 25-26 när jag blev gravid så jag gick ner till bmi på 23-24

Kickan90
0

jag gick ner 8kg i början utav min graviditet och nu har jag äntligen gått upp dom 8kg.

enligt min barnmorska så är det inte farligt för barnet att gå ner pga graviditets illamåendet då kroppen och barnet tar det som behövs, det farliga är om man som blivande mamma inte får i sig tillräckligt med mat att man får vätskebrist och måste läggas in.
för då är det barnet som får all näringen som du stoppar i dig och inte du själv.

-----------------------------------

haha såg att det var en gammal tråd men folk kan ju ha dessa frågor ändån ;)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!