Bristningar
Någon som har ett bra tips med kräm att smörja den växande magen med ?
Vet inte om det finns några krämer som verkligen fungerar tyvärr.. Har man anlag för bristningar så får man det nog ändå, oavsett hur mycket man smörjer. Fast däremot tror jag att vissa krämer kanske kan mjuka upp så pass att man får lite färre bristningar än vad man skulle fått, men jag har inte hört om någon speciell (något märke eller så) som funkar.
Jag smörjer nästan aldrig in min hud, men har smörjt kroppen lite med vanlig bodylotion från ICA kanske 5, 6 gånger sedan jag blev gravid (vecka 33). Än har jag inte fått några bristningar.. Beror nog mest på tur gissar jag. Men jag har ju några veckor kvar också så jag kan säkert åka på en del bristningar ändå..
Men inga än så länge iaf!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Det är inte så mycket man kan göra åt det, vissa får bristningar andra inte. Genetiskt, hormoner?
Men det är ju ingen nackdel att smörja, det är skönt, gör huden smidigare och bebisen tycker nog att det är mysigt att få lite massage.
Weleda har oljor annars går vilken mjukgörande kräm som helst bra.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Har hört någonstans att rent kallpressat sheasmör (alltså sånt i fast form, inte raffinerat sheasmörolja) skall vara bra. Att det tom kan tränga ner i läderhuden…men jag vet verkligen inte om detta stämmer! ;)) Jag har köpt det billigt plus andra sköna saker på crearome! Skadar ju inte att testa!
Kokos-olja! finns ett superbra stick på Body Shop, visst det kostar, men prisvärt!
Jag smörjer in kroppen med en speciell havandeskapsolja från Weleda efter en dusch eller innan jag går och lägger mig. Känns superskönt och är väldoftande. Inte så dumt att be sambon om hjälp med att smörja rygg och bak också.
Annat jag också gör är att torrborsta huden i duschen och sen smörja in ekologisk olivolja eller ren kallpressad kokosolja (som säljs på burk i livsmedelsaffär och inte är dyrt alls). Ibland blandar jag i lite Epsom salt ocskå så blir det till en välgörande och billig skrubb. Detta gör jag i duschen så att överflödig olja sköljs bort. Viktigt att skölja bort Epsom saltet också. Men man ska undvika tvål.
Kroppen mår otroligt bra av detta och huden blir smidig länge efteråt.
Alltså ang. bristningar så verkar det vara så att det enda som hjälper till 100% är om ens mamma inte haft bristningar. Detta "fenomen" ter sig vara äftligt.
Sen kan det ju kännas bättre att smörja in sig med salvor osv. Själv tror jag snarare att bra kost och mycket vatten påverkar mest. :)
Min mamma hade inte bristningar, men jag har fått de så inte ens de e hundra procent. :P Tror personligen att man får lita på turen :)
Jag smörjde på mandelolja som funkade superbra på mig! Finns på apoteket för en 50-lapp ca. Helt klart värt pengarna i min mening! Det enda jag fick var den där bruna randen över hela magen, som snart är borta den med! Men inte några bristningar i sikte… Början till bristningar hade jag, men det försvann med mandeloljan
Många Goa Kramar
Annisangel
jag använder olivolja.

Jag beställde weleedas havandeskapsolja efter jag gjort denna tråd, har varit jätte nöjd, men det är nog som några säger här att det är även ett ärftligt fenomen, men klådan jag hade försvann. . . Så något positivt har den gjort. . .

Jag smörje mig inget speciellt under graviditeten och min mamma har fått tre barn och har inga bristningar.
Jag fick dock en hel del bristningar när jag tog ur spiralen, de kom jättefort, på bara en vecka fick jag bristningar på magen. Under graviditeten sprack jag från under bysten ner på halva låren.
Jag ser rent ut sagt för j*ig ut, folk undrar vad som hänt, om jag blivit knivskuren. Det är blått och på en del ställen rött, bredden på bristningarna är upp till en cm. Kliar som bara den emellanåt.
Det tråkiga att är huden inte kan dra ihop sig när jag går ner i vikt, utan det blir en skinnpåse som hänger..
Men vad gör man inte för sina barn :)
Min lillebror fick bristningar i puberteten, och då gick han inte ens upp i vikt. Vissa har inte ens något att visa upp för sina märken. Tur att de bleknar iaf.
Om man fått bristningar vid graviditeten, kan man ta bort dem sen eller försvinner dem av sig själv eller är man alltid "märkt" ?
Är ej gravid men fasar dem bristningarna den dagen jag ska få min mage.
#14: Man kanske kan ta bort bristningar med laserbehandlingar eller någon typ av operation.. Annars så bleks bristningar med tiden och ibland så syns dom knappt alls efter några år :) Beror väl lite på hur stora de är.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Mina bristningar syns nästan inte alls längre, det är nio månader sen jag fick barn nu.
Min mamma hade trillingar i magen (mig och mina andra två syskon) hon smörjde inte alls in magen med något och fick inte en endaste hudbristning. Och trillingar är inte så lite heller att ha i magen.
Mammas mamma fick tvillingar och inte en enda hudbristning + 4 barn till. Så i våran släkt ligger inte alls hundbristningar högt på listan.
Så jag kommer nog absolut inte få bristningar men ska ändå smörja för att ta väl hand om huden :)