Föräldraledigt
Satt o kikade här, o blev nyfiken på hur ni har gjort med föräldraledigheten. Har någon av er föräldrar givit någon ledighet till den andre? Varför/varför inte? Hur tänker ni kring det? Någon som tagit del av denna bonus som finns om man delar lika (eller hur det nu är, har inte riktigt satt mig in i det ännu..)?
Jag är i vecka 21, o vi har inte pratat om det så mkt ännu, mer än att jag blir hemma iaf 6 månader pga amningen. Sedan vet vi inte alls hur vi gör. Kan ju vara skönt att spara lite dagar till när barnet är större också? Eller vad tycker ni, är det mer värt att vara hemma när bebisen är liten?
Slänger in en annan fråga här också, som är lite på samma ämne, nämligen föräldrapenningen. Hur pass förändrad är er ekonomi sedan ni får leva på den enes föräldrapenning bara? Tar ni ut full ersättning varje månad eller försöker ni spara så ni har dagar kvar, så länge ni klarar er på de pengar ni får? :)
Många frågor här, men jag bombade lite mer för att få igång tänket.. ;)
Jag har mina 240 dagar och pappan har sina 240 dagar, vi har inte avstått några dagar till varandra. Inte än i alla fall. Någon bonus har jag inte tänkt på… borde jag kolla upp, tack för tipset!
Jag har gått på fp i ungefär 8½ månad nu, tar ut fem dagar i veckan. På det får jag ungefär 7000kr efter skatt. Sambon har sin vanliga lön och vi klarar det utan problem fastän jag har mer än halverat min lön (och sambons lön är inget att hurra för). Jag tänker vara hemma tills sonen blivit ett år, men vi får väl se hur det går med dagisplats först… Mina dagar kommer nog ta slut men sambon kommer ha ca 210 dagar kvar, men han börjar ett nytt jobb så han kommer vänta med att ta ut dem. Han tog en månad i anslutning till sin semester nu i somras.
Jag helammade tills min son var sex månader, sedan trappade jag ner amningen till morgon och kväll. Det tog ungefär en månad. Om jag skulle börja jobba nu skulle jag bli tvungen att utesluta amningen vissa morgnar och vissa kvällar eftersom jag arbetar skift. Jag vill helst amma tills han blir ett år.