Många barn?
Många barn och räcka till för alla?
Det har ju gått en del dokumentärer på tv om familjer som har välldigt många barn,har sätt upp till 14 barn i en och samma familj.
Det är självklart upp till var och en hur många barn man vill skaffa.
Men när det går så långt att alla barnen får ärva kläder av varandra och en resa är inte äns på tal om.
Då tycker jag faktist att man som förälder är självisk.
En familj som jag såg på tv,dem hade 11 barn,att köpa kläder gick knappt eftersom dem inte hade råd,så ett par nya byxer till en av pojkarna blev följden av att dem fick äta köttfärssås och spagetti rästen av månaden,ja men ungefär så var de.
Dem barnen är säkert lyckliga dem med,men jag själv skulle inte villja växa upp så.
Dem kunde tex inte renovera huset som igentligen behövdes mm.
Ja nu har jag sagt mitt,vad tycker ni?
Hoppas ni inte tycker jag startar onödiga trådar,tycker bara det är kul att diskutera och se vad andra tycker.
Mvh//Emma
jaa, ibland kan man ju undra varför man skaffar så många barn, det finns säkert en anledning, eller så har det bara blivit så. lite tokigt låter det ju allt, för det kan ju finnas viktigare saker, tex att kunna köpa kläder och mat till familjen, ect…än att föda fler barn…

Om jag hade haft råd att jobba max halvtid skulle jag vilja ha fler än de två barnen jag har. Jag tycker att barnen i familjer med många syskon ofta blir mer omtänksamma och värdesätter andra saker än det materiella. Naturligtvis skall alla ungar ha mat och hela kläder, men vad är det för fel att ärva av varann? Vissa saker är ju inte ens slitna innan de är urväxta. Ungar dör inte av att inte få ut och resa. Det kan de göra när de blir äldre.
Nu menar jag inte att jag skulle haft 14 barn, men 4-5 st. Men i dagens samhälle är det fullt nog med två för mig. Vi har just lämnat dagisstadiet och jag skulle aldrig orka börja om där igen.

min sambo har 7 syskon som han vuxit upp med, han borde ha 8 men hans syster dog i spädbarnsdöd.
hans pappa har 10 barn!!!!
det är jätteroligt att lyssna på min sambo när han berättar om olika episoder i sitt liv, men det är oxå tråkigt ibland. de har inte haft det bra alltid. han växte upp utan sin far och det har verkligen haft inverkan på hans liv.
Det är helt ok att ha hur många barn som helst OM man har de ekonomiska och tidsmässiga förutsättningarna. Barnen ska vara hyfsat planerade så man vet att det går bra. *tycker i frågan*
Själv skulle jag gärna ha fem-åtta barn om vi hade plats, råd och var friska.. Nu har jag inga än.. är för sjuk… *ledsen*
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Min jobbarkompis har elva barn!!! Mellan 8 o 35 år….

Huva, jag som redan tycker att ett barn skulle vara för mycket….
Känner också storfamiljer där barnen får ärva varandras kläder och huset blir för smått.
Är själv av den åsikten att man inte ska skaffa flera barn än vad ekonomin tillåter.

Jag är själv uppvuxen i en familj med 8 barn och i min släkt är det fler som har många barn (själv har jag bara 3) och min erfarenhet har varit oerhört positivt. Vi hade alltid så roligt och vi tog hand om varandra osv. Idag ser vi syskon hur våra barn tar hand om och är måna om både sina syskon och kusiner, vi har en otrolig sammanhållning. Visst var det så att man kanske inte alltid kunde köpa allt man ville ha men vi fick det vi behövde och vi hade trevliga och roliga semestrar och framför allt så hade vi en stark gemenskap och sammanhållning i familjen. Jag har fått lära mig som tonåring att laga mat för 10 personer, lära mig att vara ekonomisk men det innebär absolut ingen fattigdom :-) I en stor familj får man lära sig att ta ansvar på ett bra sätt. Min moster har också 8 barn varav de minsta som är tvillingar är lika gamla som min yngsta son. Jag märker så väl skillnad på dem nu. Hennes pojkar tar mer ansvar och har mer ordning än min pojke som inte har några syskon som bor hemma längre, så han behöver inte ta hänsyn och jag har inte gett honom dem ansvar som han skulle kunna ta som andra i hans ålder, det är väl för att han är minst ;-) Det finns både fördelar och nackdelar med många barn. Själv skulle jag inte vilja eller orka ha en så stor familj men jag har mått bra själv att växa upp i en och detsamma säger andra som jag har pratat med som har dem erfarenheterna.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Jag tycker som du sa att de är upp till var och en.
Men jag tycker juh gått att man ska ha råd med saker som kläder och mat. Sen finns de juh folk med färre barn vart man ändå ärver av varann. Mina barn ärver varanndras kläder men de betyder inte att dom inte får nya kläder också :D
Jag har tre söner och vill ha 2 till sen får de räcka.
:)

Ja det kanske var klumpigt sagt av mig det där med att ärva kläder,det har jag ju själv med gjort:D..
Men det jag ville ha sagt var att om inte ekonomin håller för så många barn ,ska man inte heller skaffa så många ungar,men ja det är somsagt upp till var och en.
Jag tror säkert som du säger Elisabeth att man får ett helt annat band till dina syskon när man är så många.

Jag håller också med om att man bör tänka ordentligt på ekonomin innan. Jag kände en familj som skaffade barn (5 stycken) för att hon inte ville jobba och för att få mer barnbidrag!!! De stackars barnen har alltid fått leva fattigt. De har aldrig fått något nytt och dem får aldrig följa med på ex skolutflykter, inte ens när det kostar bara 20 kronor. De har det fruktansvärt! Jag har en gång påpekat detta för socialkontoret men dem gör ingenting :-(
Elisabeth
det kan jag tänka mig elisabeth, att man får en annan sammanhållning och det är ju faktiskt en väldigt positiv sak.
Nä de där barnbidraget räcker juhinte mycket till om man har lite pengar i övrigt. Barnen ska ha skor, överaller, jackor gympakläder skol-väskor bla bla bla you name it :D
Mina tre barn har också ärvt kläder av varandra, jag sparar sådant som är snyggt, lite använt och fullt funktionsdugligt! Det beror inte på varken ekonomi eller att jag är ogin - jag ser inte vitsen med att slänga helt ok kläder som kan gå ett varv till. Inte skor och underkläder såklart, men jeans, termobyxor, täckjackor - varför ska jag köpa ny uppsättning när det finns knappt använda munderingar?
Dessutom har de ärvt cyklar, skridskor, skidor, golfklubbor - och jag tror att de mår ganska bra ändå…
Men jag förstår inte heller grejen med att skaffa 14 barn… Varför gör man det? Undrar hur mycket tid man hinner ge var och ett av dem under ett dygn… Nä, alla gör som de själva vill men tre var lagom för mig!

#13 Det gör du rätt i!!! Jag köper alla kläder nya till min son för det finns ingen som han kan ärva från. Det han växer ur ger jag till mina syskonbarn och kläderna är jättefina fortfarande, syns knappt att de är använda och de barnen blir superglada.
Elisabeth
hmm det där med att ärva kläder tycker jag är ett ganska dåligt argument. jag har alltid fått ärva kläder av min storasyster eftersom att mina föräldrar inte hade så mkt pengar när vi var små. Och vi var endå bara två barn.
och köttfärsås och spagetti, eg vad är det för fel på det. här hemma äter vi det när vi har lite extra pengar så att vi kan unna oss ngt gott.
Däremot 11 barn. Nej tack, jag tror det räcker med iaf ett ensiffrigt antal ;)

En tjej som gick i en klass över mig (har bytt skola nu) bodde i en stor familj. Det var 10 ungar i den! :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Jag hade njutit av ha 10 ungar tror jag, men jag har 3 barn, inget fel i ärva kläder, jag tror dessa barnen klarar sig bättre i livet av lära sig det kostar också. Kärleken mellan syskonen ger mkt, och de lär sig mkt genom respektera varandra o annat. Vi va 5 syskon.