Ångest! behöver er!
Hej alla iFokus vänner! Brukar vara här och kolla ibland, men just nu är jag anonym, hoppas ni har överseende med det!
Jag befinner mig just nu i en riktigt svår situation och skulle vilja veta hur ni tänker! Förstår att det är jätte svårt att sätta sig in i en helt okäd persosn situation, och saker kan tyckas låta annorlunda än vad det egentligen är.
jag har tre barn som är 11, 9 och 1,5år. Nu har jag blivit oplanerat gravid igen.
Jag trivs idag bra med dagens läge, känns som att tre barn räcker bra. Har nyligen börjat komma in i jobbet som vikarie igen. Samt att huset vi bor i redan är för litet och vi har svårt att få ekonomin att gå ihop.
Blev först gravid för ca ett halvår sedan och gjorde då en tidig abort som gick väldigt smidigt och lätt (medicinsk). Det ångrar jag inte idag då det kändes helt rätt.
Den här gången tog det längre tid innan jag upptäckte graviditeten och skämdes över situationen så jag tog mig inte för att ringa till abortmottagningen direkt.
Nu har det gått 10 veckor och har en kirurgisk abort inbokad nästa vecka, men jag tycker det känns fel med en till abort, speciellt när jag vet hur väl utvecklat fostret redan är, och att jag mått illa i ca 5 veckor.
Min sambo (som är far till alla tre barnen) säger att han stöttar mig i vilket beslut jag än väljer, men samtidigt säger han att ett barn till inte existerar i hans värld.
Eftersom jag vet att han absolut inte vill ha ett till barn så känns det fel att behålla barnet och jag är rädd att det skulle förstöra vår realtion och att vår familje situation skulle blir jobbigare än den är (de två stora barnen är väldigt bråkiga med varandra och en av dom ska vi ta hjälp av psykolog för att lära oss hantera hennes jobbiga humör). Så även för de andra barnens skull känns det fel att skaffa ett till barn.
Men att genomgå en abort känns även det som något väldigt jobbigt.
Jag känner att jag inte har någon närstående att prata med om det, då inte vill att alla ska veta, och jag har ingen närstående jag litar riktigt på. min mamma vill jag inte prata med, då jag vet att hon är helt mot aborter, Så av henne skulle jag inte "rätt" åsikter.
Snälla hjälp mig! Känner mig så kluven! En abort är över på "en dag", medan ett tll barn förändrar resten av livet.
Ni har redan tre barn ett till barn skulle bli ekonomiskt sett dyrare, en ny bil med många fler platser, Och ja det kostar ju som sagt var att ha barn. Abort är en tung sak osv, men vad är bäst för er just nu?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det bästa för resten av familjen är i dagsläget är att det inte kommer ytterligare ett barn!
Bil har vi redan så det räcker till (8 platser), fast den dagen man måste byta bil så har man ju inget val än att köpa en annan lika stor bil.
Som det känns just nu så måste jag överväga en abort, för sambons och barnens skull. Skulle jag välja att behålla så är det för min och barnet i magens skull.
Jag får ju prata med en kurator om jag vill, men på nåt vis så känner jag att det inte behövs. Om jag överväger abort och mår dåligt av det i efterhand så kommer jag att kontakta en kurator.
Jag har även tänkt lite så här, att det måste finnas någon mening med att jag blivit gravid. Tror lite på ödet, och om det inte är meningen att vi ska ha barn så slutar det i ett missfall. Har dock aldrig haft det tidigare.
#3 jag tycker lite så som du.. blir man gravid så finns det någon mening med det… hoppas du väljer det kroppen säger känns bäst