Tappat känseln?
Vi satt ett gäng tjejer och pratade om livet, framtid och barn. Ingen av oss har barn eller planer på det, inte förrän om några år i alla fall.
Men så var det en av oss som sade att hon hade hört att man kan tappa känseln i sitt underliv efter en födelse, inte allt, men en del i samband med att man kan spricka under förlossningen. Jag hade aldrig hört talas om det.
Så är det sanning eller myt?

Jag har aldrig hört om det men det låter väl inte alltför konstigt att man skulle kunna tappa LITE känsel i underlivet. Precis som man kan tappa känsel i all ärrvävnad under en viss tid medans det läker så borde man ju kunna tappa känseln i ärrvävnad om man tex fått sy mycket. Men känseln brukar ju för det mesta komma tillbaka inom några månader när det hela läkt.
Så, jag skulle säga att risken är nog minimal, man har väl extremt bra läkkött där nere. Så jag skulle nog säga att det är en myt mer än en sanning, fast med lite sanning i kanske. Allt kan ju hända även om risken är liiiiiiiten.
Det enda är väl att man kan läcka och så men det är ju därför man gör knipövningar.. Sen efter förlossningen är man rätt så bedövad där nere men det försvinner ju på någon dag.
Hihi, okej, tack!
Ja, jag tyckte väl att det lär lite konstigt. :P

jag har fött 2 barn o har aldrig tappat känseln…

Jag har betydligt lägre/sämre känsel där jag blivit sydd av en klantig bmsk. Det är faktiskt inte alls så ovanligt att man får diverse komplikationer om man blir sydd, så det bästa är om man kan låta det läka utan stygn (som man gör i vissa andra länder om det inte är extremt trasigt).
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

#5> Tycker jag låter vettigt. Är det inte rätt konstigt att det är en BMSKa är den som syr i Sverige? Borde ju vara en skicklig läkares roll precis som med allt annat man syr. Lite lustigt tycker jag. men men, för det mesta är det väl rätt simpelt jobb att göra och det klarar väl de flesta o-klantiga barnmorskor av… :-)

#6 Ja fast frågan är väl om de egentligen gör det… det är inte ovanligt med sammanväxningar som ger smärta och problem med samlivet och infektioner efter förlossningar, som man till och med får operera om ibland… så frågan är väl om de egentligen är skickade att göra det 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Haha jag har då inte tappat någon känsel i underlivet, snarare i bröstvårtorna efter allt ammande.