Fostret är kvar..
Nu på fredag är det 2 veckor sedan jag fick blödningar, åkte då in och det då upptäckte dom att fostret varit död sen v.8, jag var då i v.13.
Fick då välja om jag ville göra skrapning, eller om jag ville låta kroppen sköta det naturligt.
Jag valde då att låta kroppen sköta det själv.
Kvällen därpå åkte jag in för jag hade jätteont, då konstaterade dom att värkarna hade sats igång, jag blödde som en tok och fick åka hem utan smärtstillande.
Dom sa att det skulle vara klart inom 1 dag.
Dagen efter det hade jag fortfarande ont, sen fick jag ut en jättestor blodklump och sen upphörde smärtorna.
Sedan dess har jag inte haft ont, och blödningarna avtog drastiskt. Hade små bruna flytningar bara..
Åkte in idag på kontroll, fortfarande blödandes.
Då såg gynläkaren att fostret fortfarande var kvar..
Han erbjöd ingen skrapning, utan skickade hem mig med tabletter som skulle sätta igång utstötningen av fostret.
Nu till min fråga, kommer jag att ha ännu mer ont än vad jag hade när jag fick värkarna i lördagsnatt, eller är smärtan mildare om jag tar dessa tabletter..? Är helt förvirrad, och jag vill verkligen inte ha mer ont..
Det räcker med att jag har ont psykiskt efter att ha fått missfall…
Beklagar verkligen! :(
Hemskt de känns att gå rakt på sak, men är de samma tabletter antar jag som man tar vid en medicinsk abort?
Min erfarenhet av en sådan abort är inte de roligaste direkt, så jag vill ju inte lova attt du inte kommer ha ont. Jag har gjort medicinsk abort när jag var yngre och det var något av det värsta jag gjort…
Ursäkta min ärlighet, inte direkt vad du vill höra kanske, men till mig sa dom att det skulle gå fort och inte göra allt för ont, man kunde ta alvedon eller vad det var så skulle de dämpa mycket, hade dom istället sagt som det var till mig från början och givit mig en hint på att de visst kommer göra ont så hade man kunnat ställa in sig mer mentalt, trotts att man var i det jobbiga läget som man redan satt i…
www.blueberryhedgehogs.com
#1 Ja, jag antar att det är samma tabletter som vid medicinsk abort..
Ska ringa och höra imorn om jag kan få göra skrapning istället, så är det klart sen, orkar inte vänta på att få ont. Har inte ens vågat ta tabletterna :(
Dom erbjöd mig skrapning direkt när jag fick beskedet om att fostret var dött, och jag frågade hur ont det skulle göra att låta kroppen göra det själv, "som en vanlig mensvärk" fick jag till svar, och det var stor skillad på mensvärk och den där smärtan jag fick uthärda. Och nu eftersom att min kropp verkar ha gett upp med att stöta ut det själv så anser jag att min gynläkare idag borde ha erbjudit skrapning..
För det bör väl inte göra lika ont efter en skrapning, förutom att man är lite öm och blöder, man får väl inga värkar då, så man slipper den smärtan, för den var hemsk!
Läste på en sida där det stod om abort;
"Sedan man tagit tabletten så kan det göra ont, och isåfall får man smärtlindring", då kommer min fundering, varför har jag inte fått någon smärtlindring?!
Satt i bilen påväg hem från akuten och grät pga mina värkar, även inne på akutmottagningen gjorde jag det, men det var inget prat alls om smärtlindring..
Smärtlindringen är nog inte mer än vanliga värktabletter. Har för mig att det var de jag fick… kommer dock ej ihåg, man kan säkert få starkare också om de skulle behövas, men oftast så ordinerar dom ju värktabletter bara… tycker jag dom gör i alla fall typ…
Har vart men vänner som gjort skrapning och funnits där som stöd och dom, och man sövs ju, sedan så vaknar man på uppvaket och ner på avdelningen, så har dom lite koll på en sedan får man åka hem…
Har aldrig upplevt att dom haft smärtor så, forutom att det sitter ju självklart i psyket dock :/ men aldrig ont så, öm och trött och blödningar då…
Vet ju själv efter en abort, låg på soffan och grät i en vecka innan man masade sig utanför dörren, tog hårt på en… Kan inte ens föreställa mig din situation :(
Beklagar verkligen, och hoppas att du fått någorlunda svar iallafall
www.blueberryhedgehogs.com
Ringde in idag och frågade om jag kunde få skrapa istället, men då påstod han att det var riskabelt och inte behövdes :S varför förstod jag inte riktigt, han är utlänning och pratar med brytning, så man förstår bara hälften trots att man frågar om..
Ikväll tar jag första tabletten, gruvar min jättemycket..

Han kanske menade att det alltid är riskabelt att sövas och bör undvikas om man kan :)
De menar vanliga alvedon och ipren som smärtlindring :)
Carpe Diem
#5 Okej :) Men jag tycker att dom iallafall borde informera om vilken typ av smärtstillande jag kan ta som kan lindra smärtorna, men dom har inte nämt ett dugg om sånt, tar alvedon till tabletterna och det lindrar lite iallafall :)
Tack för alla svar! :)

Du kan kombinera ipren och alvedon eftersom det är olika verksamma ämnen för ännu mer smärtlindring. Se på bipacksedeln för dosering. Jag fick den rekomendationen efter förlossningen och det fungerade jättebra.
Jag tror helt enkelt att det är sådan där vardagsmat för dem så de bara säger "ta värktabletter", och att det då underförstått är alvedon, ipren, panodil etc. Jag trodde som sagt att jag skulle bli erbjuden någonting "häftigare" än två alvedon efter förlossningen, men icke, och de kallade de för "smärtstillande" :P Men de är starkare än man tror de där tabletterna, lite läskigt när man tänker på det.
Carpe Diem
# Okej :)

Jag gjorde en skrapning då jag var 20, hade tagit ledigt hela dagen men efter några timmar mådde jag så pass bra att jag åkte och jobbade ändå. Så det behöver inte göra ont alls.