Gravid iFokus

Gravid

Etikettlivet-efteråt
Läst 2242 ggr
Minicole
2011-05-22 17:13
0

Vårdnad?

Är det någon här som vet hur det fungerar? Jag är inte tillsammans med barnets pappa men vi har kontakt och han säger att han ska ställa upp. Men jag undrar hur det blir med vårdnad om barnet. Jag har gått på lite kurser men eftersom jag bor i NOrge så är ju allt om norska regler och lagar. Här är det iaf så att om man inte är gifta så får mamman automatiskt vårdnaden om barnet men pappan får naturligtvis umgänge och man kan söka om gemensam.

Är det samma i Sverige? För jag skulle inte ha nåt emot att ha egen vårdnad och slippa be om lov för att flytta över gatan…

Anonym
Anonym
2011-05-22 17:22
0

I Sverige är det du som mamma som godkänner och tillåter att mannen blir pappa om ni inte är gifta.

Då får man sitta i ett pinsamt förhörsliknande möte med en tant (för det verkar som det oftast är tanter), som ställer frågor om ni var tillsammans när barnet blev till, om du haft sex med flera under den tiden, om pappan verkligen är pappa, etc.

Det ojämställda i det hela är att det är du som mamma som har makten här. Du kan kräva faderskapstest mot mannens vilja, men en man som vill få vara pappa åt ett barn han tror är hans har inga rättigheter om inte du vill. Han kan inte kräva faderskapstest, han kan inte bli barnets far mot din vilja.

Märkligt formulerat med att han ska "ställa upp". Det är väl inte för att göra dig en tjänst han blir pappa liksom. Personligen tycker jag föräldraskap är betydligt mer än så.

Minicole
2011-05-22 19:31
0

Tack för svar. Då vet jag det.

Sorry om jag gjorde dig upprörd genom att formulera det så märkligt men det är så han har sagt så det är så jag skriver.

Anonym
Anonym
2011-05-22 20:53
0

#2: Nja, det var mest blivande pappans sett att se det jag tänkte på…

Minicole
2011-05-22 22:51
0

Ja det är lite speciellt. Därför känner jag att ensam vårdnad vore ett plus :P

Tina-A
2011-05-22 23:18
0

Ja, man har automatiskt ensam vårdnad som mamma om man inte är gift.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

johan
2011-05-23 09:57
0

#4: Den viktiga frågan att ställa är ju så klart om det är ett plus för dig eller barnet…

Mvh // Johan