Klarar vi oss?
Hej!
Har en liten fundering som jag hoppas någon här på iFokus kan svara på. Jag och min pojkvän försöker skaffa barn men vi är lite osäkra då vi oroar oss hur det kommer gå ekonomiskt.
Min pojkvän har fastjobb medans jag går som timvik och ibland längre vik + studerar sociologiprogrammet som jag snart är helt klar med. Har suttit och kollat på dethär med föräldrapenning och är ganska förvirrad hur det funkar? Kan bägge ta ut eller bara jag? Och kommer man klara sig ekonomiskt när bara en har fast anställning?
Mvh Ida
hej, jag kan berätta lite för dig. det är så min sambo har fast jobb och jag har inget alls. men jag får runt 4 tusen i mammapeng och vi har gjort så att jag kommer gå hemma med barnet och han kan inte det då vi inte har pengar.. men jobbar du så kommer dom mäta ut på din lön och då får du betydligt mer pengar än vad jag får..
jag tror ni klarar er toppen bra :) håller tummarna
Nu lovar jag inte helt och hållet att dessa siffror stämmer, men jag tror att det är så här; Om man inte har inkomst motsvarande levnadsminimun så får man det av socialtjänsten. Om din karl jobbar antar jag att hans lön beräknas räcka åt er två, ev äevn alla tre. Jag trooooor att lägsta siffran är 12 000 kr för tre, men jag är inte hundra. Beror ju lite på vad man har för utgifter m.m.
Men nog klarar man sig alltid, min vän, hennes man och deras barn levde på 8000 (1 studiebidrag) flera månader. Däremot har man ju inte mycket över till annat än räkningar och mat. Men allt går ju. Om man vill ha det lite bättre ekonomiskt så kan man ju alltid vänta.. Det beror ju på vad karln din har för lön så klart =)
Ang hur man tar ut vet jag inte faktiskt, men ring FK?
Jag pratade faktiskt med FK om föräldrapenning och det här fick jag till svar. Man kan ju om man vill vänta med att ta ut tills barnet är 8 år. Jag har inte börjat tagit ut mammapenning ännu, vi tänkte vänta en stund tills hon blir lite äldre (nu är hon 5 månader) så vi kan hitta på lite saker med henne! Eftersom jag inte har något jobb blir det lägsta mammapenningen för mig 180 kr/dag, men som sagt så beräknas det på lön om man har jobb. Man kan smidigt anmäla föräldrapenning på nätet och man kan avsluta också om man vill spara dagar till senare. Allt som allt har du 240 dagar att kunna ta ut… Tror jag det var!
Jag lever på pengar från FK och det gör min sambo också och det går alldeles utmärkt, han får ca 7.000 varannan vecka och jag 12.000 i månaden så vi lever ganska bra på det. Men tanken är att gubben min ska få fast jobb och det vill han ju också. Jag hoppas också på att få jobb men eftersom jag ammar fortfarande så ligger det lite på is!
Lycka till
Många Goa Kramar
Annisangel

Hejsan!
Om jag inte minns fel så får du ju barnbidrag med förutom föräldrapenning? Den ligger på runt 1050, minns inte när man börjar får det, men det borde väl vara när barnet är litet? Sen blir det senare studiebidrag och det slutar komma vid 18-19-årsåldern har jag för mig. :)
Ha det bra! c:
~Master and Monster~
-Welcome to the nine circles of Hell. Which one do you belong to?-
Vill ni läsa min blogg? Vill mer än gärna ha hjälp, skriv då ett PM så får ni användarnamn och lösenord, och även adressen såklart, så ni kan läsa den. OBS! Det är oftast ingen rolig läsning…
Så fort den lille är född kan du ansöka om barnbidrag!
Å så föräldrapenning, så det blir en liten slant ja!
Glöm inte bostadsbidraget som du har rätt till också för att den lille bor hos er.
Kramkram
Många Goa Kramar
Annisangel
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ekonomiskt tror jag ni kommer klara er fint. Vi var ungefär i samma situation som er. Men samtidigt beror det ju lite på vilken levnadsstandard man har och vilken man vill/kan tänka sig att leva med.
Båda kan inte ta ut föräldrapenning samtidigt, men visst kan ni dela upp dagar osv.
Hur mycket pengar man får ut beror på ens lön dom sex(?) månaderna innan bebisen kommer. Man ska ha en sk. sjukpenninggrundande inkomst(SGI) för att få högre än minimum som ligger på 180kr/dag minus skatt.
Innan barnet fyllt ett år kan man göra i princip hur man vill med dagarna, ta ut alla eller ingen. Men efter ett år måste man ta ut fem dagar, eller jobba, eller ta både dagar och jobba i fem dagar för att behålla den SGI man har, annars räknas den om.
Sen så får man barnbidrag när barnet fötts, det är inget man behöver ansöka om vad jag vet. Vi fick det då automatiskt. Man får hem en blankett där man får välja vem som ska få pengarna på sitt konto. Väljer man inte så går det automatiskt till mammans konto.
Lycka till :)