Ägglossning
Har just slutat med p-piller, efter drygt 9 år, och har några frågor till er.
Hur räknade ni som tidigare använt p-medel ut er menstrutationscykel?
Hur lång tid tog det för er att få igång ägglossningen och hur lång tid tog det för er att bli gravida därefter?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag hade ätit p-piller i ungefär 6 år innan jag slutade har jag för mig.
Jag tänkte att den skulle vara som förut ungefär.. Så när jag slutade väntade jag in första mensen, som kom efter ungefär 1 månad, och tänkte att "nu är cykeln säkert ungefär som vanligt". Vilken den såklart inte är för alla!
Vi blev gravida direkt, på första försöket :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Min mens behövde ca 10 månader på sig efter att jag slutade m p-plåster som jag haft i 5 år. Jag har slutat m p-piller en gång tidigare i mitt liv med och då tog det 8 månader för mensen att komma tillbaks. Jag slutade m p-plåstrena av andra anledningar än att vi försökte få barn.

Jag tog ut P-staven i januari och det verkar som att min menscykel kom igång på en gång med riktig mens (blev en tydlig skillnad mot de blödningar jag haft med P-staven) redan samma dag som jag tog ut staven och ÄL-flytningar fr.o.m. dag 10. Nu är jag inne på andra cykeln (blev ont om försök under den första p.g.a. att sambon fick maginfluensa) och än så länge följer den precis samma mönster som den första. Den här gången hoppas jag att försöken ska gå bättre :)

Jag slutade med mina Cerazette för en månad sedan ungefär. Hade haft mens i en månad och tänkte att det kanske slutade om jag slutade med pillerna. Mensen slutade efter en vecka, men nu har jag haft ägglossning i 3 veckor?
golf.ifokus.se
#4: Ägglossning har man bara i 1 dag.. Hur menar du med att det känns som du haft ägglossning i 3 veckor?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Tack för alla svar! Intressant att höra. Verkar vara väldigt olika, vilket i och för sig ju är självklart att det är.

#5 Tja att det känns på samma sätt som när man har ägglossning, och kommer samma "slem" eller vad man ska kalla det. Du vet sånt som kommer när han har ägglossning… det har varit så i 3 veckor nu.
golf.ifokus.se
Nu har jag fått mens igen och på rätt "tid", första gången efter blödningen som kommer varje gång man har uppehåll med p-piller, så det verkar ju som att den kommit igång som den ska. Hoppas det i alla fall!

#8 jag fick två "normala" p-plåster-mensar innan min började "strula" och knappt existera, sen tog det ca 10 mån att få den som den skall vara. Så bli inte orolig om den bir lite oregelbunden trots att första kom som den skulle. :)
#9 Är förberedd på att det kan bli så
Men jag hoppas såklart att det här håller i sig. Konstigt det känns att vänta på sin mens och att tycka att det är spännande att se vad som händer med kroppen!

Jag gjorde ÄL-test några månader för att se att min ÄL hade kommit igång som den skulle. Men det gjorde jag först då vi pratade om att faktiskt börja frsöka få barn och då var mensen redan regelbunden som den skulle, dock kände jag mig osäker på om det var som det skulle ändå :P
#11 Gjorde ÄL-testen något "nytta" då?

#13 Vi har ju tänkt ta det lite som det kommer just på grund av det där, att jag känner att man lätt kan bli lite tossig
Har en nära som försökte "normalt" länge men som det inte blev något resultat för förrän de körde med ÄL-test, så jag har funderat lite fram och tillbaka över om man skulle testa med det eller ej nu redan från början. Därför jag var lite nyfiken!