Kejsarsnitt
Kanske finns nån tråd om det men ja frågar ändå!…
Du/ni som har gjort de, kan ni beskriva hur de kändes å efteråt?? hur lång tid tig de innan allt va läkt å de??

Jag har inte gjort det själv men jag har två vänner som fått sina barn med kejsarsnitt och de har haft väldigt ont de första dagarna/veckan men sen har det läkt ihop ganska fort.
Min mamma har både fött vaginalt och med kejsarsnitt och hon föredrar att föda vanligt för det är väldigt jobbigt för kroppen med ett så stort ingrepp.
Kejsarsnitt är ju en rutinoperation och relativt riskfri om man jämför med hur det var för 20 år sedan, men det kommer alltid finas risker med att öppna buken.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
1 okeey…. ja tycker de verkar skrämmande de dära med kejsarsnitt…
hur blir de me ärret då?? kommer de alltid finnas kvar elr försvinner de något???….

#2 Efter dagens kejsarsnitt så blir ärren ofta väldigt diskreta (dvs. om de läkt i fred och som de ska). De kan synas som ett vanligt operationsärr ungefär. Självklart kommer de att synas och finnas kvar. Det är en stor operation och vi människor får ärr efter operationer.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
3 okeeyy…. hehe tack för svaren e bara nyfiken på kejsarsnitt för ja har inte hörst så mkt om det.. . .
men ärret e ju inga problem för de syns ju inte så värst mkt..
finns de bilder elr nått som man kan se? har hört att dem typ häftar ihop elr va man ska säga de?? elr e ja fel ute?
5 oj de va inte mkt… på de ja har sätt så öppnar dem.. hur ska ja förklara från brösten å nedåt… asså eb bit från naveln å ned om man säger så….
men de va inte alls farligt de ärret

I sverige är ju det vanligaste "bikinisnittet" det som bilden ovan visar. Men blir det akut ellet urakut snitt så tar de det som går snabbast o struntar i det kosmetiska eller hur man ska säga. Det viktiga blir att rädda mor o barn.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
7 aaa okey så de finns massa oika varianter?? de e bra..
men hur vanligt elr ovanligt är det då att de blir riktig farligt me kejsarsnitt?? asså då menar ja ev dö utan va de??…
Detta på bilden va dock ett akutsnit eller urakutsnitt då det blev nåt med bebisens hjärta eller andning under förlossningen, kan tilläggas! :)
Men det ser rätt okej ut när dom tar det så och det verkar som att dom försöker göra så också, om det går…
Kan det inte ha något att göra med hur barnet ligger också?
Jag fick ett akutsnitt och det blev i bikinilinjen. Kunde inte ställa mig upp dom första 3 dagarna utan hjälp, inte ens vända mig själv i sängen dom första 2 dygnen. Men smärta är så inviduellt.
Dock är jag nöjd med hur litet ärret är efteråt, nu snart 6 månader efter. Det syns, visst gör det det, men då det sitter vid tros/byxlinningen så ser inga "utomstående" det, merän jag själv och gubben min ;)
Kan tillägga att plåstret åkte av efter en veckas tid och kunde då gå i trappor och sådant lite smått. Sedan snurrade det bara på.
Dock har jag fortfarande dålig känsel i området runt ärret, men det är också på G tillbaka.
-C
Jag har gjort en vanlig förlossning, vilket jag upplevde som jobbigt o efteråt så kunde jag inte sitta på lång tid eftersom jag var sydd.
Sen har jag gjort 4 st kjejsarsnitt.2 st akuta o 2 med lokal bedövning.Upplevde det så mycket lättare o inte alls så mycket värk.
Ärr!!Beror på vad du har för läkekött.
Lena. Som tassade in.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jag har fött mina båda med snitt. Den fösta var det rätt så akut med. Fick vara vaken men det blev ingen bikini snitt för det hade de inte tid med. De tog det "gamla" sättet snitt.
Nummer två blev också snitt med.
Nummer ett sydde de snittet och det läkte väldigt bra. Nummer två häftade de ihop magen på mig. De sa att det blir snyggare snitt efteråt men den läkningen var svårare. Med båda så har jag varit uppe och gått samma dag de har varit födda. Båda fick jag bedövning med så sov inte under snitten. Jag har inte haft så där våldsamt ont efter snitten utan mådde bra.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Har hört ifall man har gjort två snitt tidigare så måste man göra snitt i fortsättningen, vet dock inte om det stämmer.
Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela
14 jaså??? varför måste man de då???
13 hur kändes de när dem häftade ihop dej då??

Jag akutsnittades förra onsdagen. Det gjorde otroligt ont första dygnet efteråt, fick morfinsprutor mot smärtan. Nu, snart två veckor efteråt, gör det fortfarande ganska ont och det spänner runt snittet. Själva såret ligger ganska långt ned men det kommer nog synas när bikinin ska på i sommar. Jag var livrädd för snitt innan och höll nästan på att bryta ihop när det beslutades om akutsnitt, men detr viktigaste var ju ändå att min guldklimp kom ut och mådde bra.
Ja det stämmer det där med att efter två snitt får man inte föda normalt längre. Detta pga. att livmodern, snittet som är gjort i den kan brista vid ett värkarbete.
Jag visste inte om detta förrän efter mitt andra snitt då läkaren kom och talade om det för mig att blir det fler barn så få de då göra ett planerat snitt.
17 okey!, då vet jag det, känns lite läskigt ändå :P hehe… starkt av dej att ändå genomföra de.. för mig låter de hela läskigt… =)
#18 Har man inget annat vall så är man tvungen. Men det är inte lika obehagligt som det låter. Tycket inte jag alla fal. Var mera rädd för att föda på det normala sättet men det har jag ju sluppit.
#15 Det är så som Pia99 säger så som jag har hört, att livmodern inte klarar av värkarbetet om man har gjort två kejsarsnitt, men om man har gjort ett kejsarsnitt så behöver man dock inte oroa sig.
Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela
19 hehe ok de ebra de juh…
20 aa okey, de ebra de..
Hej allihopa!
Går massvis med program på tv nu om barnafödande.
Att föda vaginalt, känner jag SKRÄCK, att man gör detta igen beror förmodligen på det där cyobl… eller vad det heter som frigörs när man föder barn som är naturligt och gör att man typ ska glömma allt det vedervärdiga.
Jag har nite fött barn, MEN jag har hellre komplikationer med et kejsarsnitt efter barnfödsel, då kan man alltid vid problem uppsöka en plastikkirurg som hjälper en (ett år efter)
MEN får man problem vaginalt, ja då, …. vet faktiskt inte men det låter hemskare… :S
Inget sex på väldigt länge och gör väl ont vid toalettbesök osv??
Har gjort operationer tidigare med ärr som gått bra så varför inte kejsarsnitt?
Kan inte tänka mig annat… Så fin bild där uppe också med kejsarsnitt ärr!! syns ju typ ingenting… :)
det ska inte vara smärtsamt o föda, det ska vara något bra.
Ett liv föds ju…

#22 Min förlossning slutade med urakut kejsarsnitt och det var den VÄRSTA dagen i mitt liv (men såklart även den bästa eftersom min son föddes). Hela upplevelsen på operation och tiden efter har varit allt annat än lätt och trevligt!
När det beslutades att det skulle bli kejsarsnitt körde de iväg med mig till op, där var massor med folk som väntade på mig och de for omkring till höger och vänster, en narkosläkare försökte sätta nål som misslyckades gång på gång och han sa till de som skulle utföra ingreppet att de inte fick börja än för han hade ingen infart, man hörde hur stressad han var (det var ju bråttom att få ut bebisen). Tog lång tid innan jag inte kände när de tog över magen och sen när de började skära och dra kändes det ganska obehagligt. Och en stund senare kände jag smärta, jag kände hur de skar i mig och DET var ingen trevlig upplevelse! Jag blev sövd och sen vaknade jag när de körde iväg mig till uppvaket. Jag förlorade massor med blod pga en blödning i livmodern.
Efter operationen blev jag sängliggande hela nästa dag, jag orkade inte göra någonting. Hade mycket ont och fick morfinsprutor vid behov, hade panodil och diklofenak på tider. Kunde inte ta hand om min son själv. Kunde knappt röra på mig, ryggläge var det enda som gick. Andra dagen tvingade jag upp mig själv trots att det gjorde så satans ont i magen. Men jag hade nästan mer ont i ryggen eftersom jag legat likadant i nästan två dygn. Rosslig i lungorna men kunde inte hosta ordentligt, då kändes det som om ärret skulle spricka.
Ont i axlarna, fick akupunktur mot det. Extrem huvuvärk som var mer eller mindre konstant i två veckors tid. Toabesök var rena pinan, hade oerhört ont och nr två var nästan omöjligt de första dagarna. Har fortfarande åtta veckor senare ont i blåsan när jag kissar, men det börjar avta. Känns som om den sugs ihop, att nån knycklar ihop den. Fick hemska utslag på magen av alla vätskor och tejp och grejer de hade på mig under op. Hud har lossnat på vissa små ställen efter tejpen, har ärr efter alla nålar och nålstick.
Under nio dagar efter snittet mådde jag väldigt dåligt, vissa dagar var riktigt hemska. Jag var väldigt trött pga blodförlusten och fick äta järntabletter. Kunde fortfarande inte ligga på sidan. Men på nionde dagen mådde jag som värst, feber hade jag och mitt ärr hade också svullnat upp ännu mer och var ilsket rött speciellt på ena sidan. Hade fått en stor infektion en bit ner under huden i snittet. Fick gå med drän i två veckor och äta ännu mera smärtstillande. Två olika antibiotika i två veckor. Återbesök på KK akut ett flertal gånger.
Jag har ont över magen och i magen fortfarande. Man kan knappt ta på området runt snittet utan att det gör ont. Ibland sticker det och hugger i magen på mig. BM sa att det förmodligen inte läkt helt än! Har onda knutor på sidorna av snittet.
Har även som sagt ont i blåsan fortfarande.
Alla aktiviteter utom promenader får man vänta med i sex månader, jämfört med tre-fyra efter vaginalt. Själv klarade jag inte ens promenader den första månaden. Kunde inte ens gå ut med hunden en liten runda… Kan fortfarande få ont i magen när jag går med vagnen och måste upp för kanter etc.
Sex är inte så lätt även ifall man gjort kejsarsnitt. Slemhinnorna är ofta torra ändå och magen gör ju ont. Man får ha det väldigt försiktigt.
Att de sätter ärret i bikinilinjen kan man ju tycka är bra, men jag lovar att man inte är så lycklig precis efter. Man kan inte ha vanliga trosor eller låga byxor för det skär rakt in i snittet! Jag var tvungen att gå och köpa nya trosor och jag går fortfarande i mammabyxor pga snittet.
Så om man tror att kejsarsnitt är en dans på rosor får man nog ta och tänka om. Jag hoppas att jag slipper fler kejsarsnitt, vill aldrig mer vara med om det! Tiden efter har varit värst och varje gång jag ser mitt ärr påminns jag om allt.

#22 Det är samma regler för sex efter förlossningen om du är snittad, det handlar om bakterier som kan ta sig upp i livmodern. Det finns många saker som kan gå fel vid ett snitt som inte en plastikkirurg kan fixa… Ont vid toabesök är nog individuellt.
Ett kejsarsnitt är en operation och som alla andra stora ingrepp på kroppen så ska man försöka undvika dessa om möjligt.