Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 4456 ggr
JessicaA80
2010-10-26 19:25
0

Koffein?

Hur mycket koffein är det i vanlig coca cola? Är det skillnad i light?

Jag har letat på deras hemsida men hittar inget.

Mitralis
2010-10-27 12:23
0

Saxat från babycenter Står även mer på sidan

"Måste jag sluta dricka kaffe nu när jag är gravid?

Inte nödvändigtvis. De flesta experter är ense om att du kan fortsätta dricka koffeinhaltiga drycker så länge du håller ett öga på hur mycket ditt totala intag är. Livsmedelsverket rekommenderar tills vidare att det dagliga intaget av koffein är max 300 mg. Detta motsvarar ca 3 koppar kaffe (à 150 ml) eller 4-5 koppar te (à 250 ml) eller åtta burkar coladryck om dagen.

Merparten av den forskning som hittills gjorts pekar mot att måttligt koffeinintag förmodligen inte är skadligt för varken dig eller ditt ofödda barn, men de officiella rekommendationera kan komma att ändras med stöd av nya amerikanska forskningsresultat som antyder att även små mängder koffein kan öka risken för missfall.

Om du i väntan på eventuella ändringar i de officiella rekommendationerna är orolig och vill vara extra försiktig, kan du undvika koffeinhaltiga drycker helt och använda koffeinfria alternativ, särskilt under den första delen av graviditeten."

Nånting mer som är värt att tänka på när det gäller cola är att det är dåligt för skelettet och det kanske inte är så bra om man har ett barn i magen som ska bygga upp ett helt nytt skelett från grunden. Det beror på att coca-cola innehåller stora mängder fosfor, som är ohälsosamt för skelettet.

Jag är själv lite halvt beroende av cola och håller på att börja trappa ner nu för att sluta helt när jag blir gravid. Kaffe och te har jag aldrig druckit på grund av mitt hjärtfel.

Står om koffein på nästan alla babysidor.

Här är en länk till Familjeliv. Står nått om att det kan vara mer koffein i light.

Lycka till med allt!Glad

JessicaA80
2010-10-27 15:08
0

Tack!

Jag har letat men inte hittat faktiska uppgifter som 8 burkar = ca 2,65 l. Bara siffror och så ska man räkna själv, vilket gör mig smått frustrerad för mitt huvud fungerar inte som det ska alls just nu. Massa tankar. Glad

2,64 liter låter massor så om jag dricker en burk om dagen så är det nog helt ok.