Gravid iFokus

Gravid

Etikettmammor
Läst 1102 ggr
kanin
2007-03-08 14:32
0

Mat

Jag tycker att ni kan skriva en artikel om att inte alla kan amma.För alla får inte bröstmjölk.

mandymoo
2007-03-08 16:54
0

Ja pga av olika anledningar så… jag tex har förminskat mina bröst o därmed kunde jag inte amma mina 3…

Och helt ärligt så tycker jag nästan att det var bra - jag såg exakt hur mycket dom åt, det var lättare att på så sätt hålla tiderna o man slapp "dutta" med mat i tid o otid som vissa av mina väninnor gjorde. Mina åt sin mat o var mätta o nöjda länge.

Och pappan kunde ta över precis när som helst o fick på så sätt en lika nära kontakt med barnen genom att han kunde mata oftare redan från start…

Och nej jag tycket inte att man får mer kontakt med barnet bara för att det diar på bröstet… för mig ligger kontakten i annat… ögon, hud, röst osv o det kan man få precis lika mycket om man ger mat med flaska *ler

kanin
2007-03-08 17:29
0

Jag tyckte att det var skönt att slippa amma.Man had sina mysiga stunder ändå.Man slapp att gå upp på nätterna på helgerna för då tog pappa över och fick ha sin mysiga stund oxå.

mandymoo
2007-03-08 18:04
0

Ja jag kan bara hålla med dig. Inte så att jag säger att amma är fel - men jag tror att det förstoras upp för mycket. Allt det här med kontakt o mysstunder osv… Kan man inte ha det ändå med sitt barn så är det något fel säger jag…  och som du skriver man kunde lätt lämna över o man fick verkigen sova ut - inget låg bara på mig som mamma. Och jag såg det bara som positivt att pappa fick sina mysstunder han med. Vilket han ofta inte får annars *ler*

Skönt att höra någpn mer som känner att det är helt okey o att man inte missar något i kontakten med barnet… för en del är ju rent hysteriska o det är bara ammning som gäller …

kanin
2007-03-08 20:35
0

Ja det är många som före språkar ammning.Och de säger att det ska hjälpa så det blir mindre risk för allergi.Men jag har en kompis som ammade och han fick mjölkallergi så hon var tvunge att ge flaska.Hon har 4 barn och ammat allihop och alla har fått någon allergi.Men mina 4 som har fått flaska har ingen allergi.Ja tycker att det var smidigt att ge flaska ochsom du skrev man ser alltid hur mycket mat de får i sig.

mandymoo
2007-03-09 09:52
0

Jag har nog samma erfarenhet som du - min syster ammade sina 2 båda är allergiska mot än det ena o det andra o har 2 olika pappor som i sig inte är alleriska - inte hon heller…. Mina har ingen allergi alls…

Jag tycker att ibland så överdrivs detta med ammning så mycket att dom mammorna som kanske inte kan amma eller inte vill - dom får samvetskval, o kan ses som sämre mammor för att man inte ammar osv… Det är hemskt - man är inte en sämre mamma för att man ger mat i flaska…

Sen finns det dom som överdriver ammningen o håller på att ammar i flera år… då tycker jag att man helt klart gått över gränser som inte har med att vara mamma o ge mat till sitt barn. Då handlar det mer om att ha kvar en viss kontroll för egen del. För som sagt kontakten med sitt barn, närheten osv ska man kunna ha ändå anser ialla fall jag.

kanin
2007-03-09 13:46
0

Ja det kan man när heten får de ändå.

[Sajberlena]
2007-03-14 10:16
0

Jag tycker att man är så fruktansvärt utlämnad till BVC och alla andra experter som blir delaktiga i ens liv när man får barn. Funkar inte amningen och man har någon stadig BVC-sköterska som står över en och predikar om amningens betydelse kan bara en sån sak förstöra det fullständigt… Med mitt första barn ljög jag t o m på BVC, för jag vågade inte säga att jag inte trivdes med amningen och började med tillägg, allt för att slippa moralpredikningar och huvudskakningar! Med barn nr tre kände jag att jag själv kunde ta rollen som mästrande expert och informera BVC om att jag skiter i era kurvor, normer och amningsråd - så här vill jag ha det! Har kompisar som precis fått barn och som deppar lite över hur BVC "trycker ner" dem när de är där, sånt kan göra mig ganska irriterad. Som tur är finns det jättebra personal på BVC också, man får bara hoppas man hamnar hos dem!