Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 10608 ggr
[stuxen]
0

Små spjälsängar?

Hej finns det någon som tillverkar spjälsängar som är något nindre än standard?

Inte jätte små men kanske 10 - 20 cm smalara?

Mitralis
0

Gissar att ni har smått om utrymme. Kanske en Sovgunga kan vara nått?

[stuxen]
0

Jo det är själva huvudproblemet, vi kommer använda en vagga första ca sex månaderna, men sedan blir vaggan väldigt liten och då är tanken att bebisen skall flytta vidare till ett eget litet rum, och vi skulle nog få plats med en spjälsäng i full storlek, men då får vi inte plats med ett skötbord. och det hade varit praktiskt att ha det på samma ställe, så min tanke var att det kanske fanns spjälsängar som inte är riktigt standardmått på. Eller så kanske det finns en annan lösning på det hela.

Tack för tipset verkade väldigt smidig,

AlbaStiffler
0

Om ni har vagga så köp ingen säng än, ni kanske tycker annorlunda sen. Dessutom vet ni inte om ni får en lång son/dotter som kanske behöver en stor säng.

JMax
0

Har ni badkar? Isf finns ju skötbord man sätter ovan på det, finns även skötbord man lägger över sängen och det sparar ju en hel del plats.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

[stuxen]
0

#4 Tyväärr inget badkar, kanske skötbord över sängen eller på väggen ev. får fundera.

AlbaStiffler
0

Nackel med icke permanenta eller hängande skötbord är ju att man använder det så ofta att det är tjorvigt att fälla ut/ner det hela tiden. Så man kanske ska tänka mer "permanent lösning som går att stuva undan" än tvärtom. Iav mitt tycke. Att byta blöjor mitt i natten o fälla ner det innan är inge kul.

Då e de kanske bättre att satsa på en möbel som du kan använda på fler sätt, tex byråvarianterna. Själva har vi det enklaste blöjbordet från ikea, duger utmärkt o tar inte såååå mycket plats. Bra med hyllan under för blöjor o handdukar. Perfekt med tillsatsen man hänger på som ser ut som en soptunna men som vi förvarar nya blöjor i. När tiden e över kan man slänga bordet utan att det svider i plånboken.

Alt så köper man en sån där skålad babymadrass(som babyn inte rullar av) o byter blöja på golvet, varefter man skjuter in den under sängen tex. Däremot är en riktig blöjhink en. Av de bättre investeringarna vi gjort, superpraktiska o gör att blöjorna inte luktar. Kostar en del men det är värt det.

[stuxen]
0

Mjo praktiskt är visserligen bra, men nu har i vissa bekymmer med plats, och som det är nu utnytjar vi våra kvadratmeter i lågenheten så effektivt det går och en fast möbel finns inga möjligheter att få plats med, om inte det finns mindre spjälsängar, eller vi bygger något eget.

Men inte för att jag bytt några blöjor ännu men det kan ju inte vara så jobbigt att trycka på en knapp och fälla ner ett bord 12 gånger om dagen. det är väll inte jobbigare än att dra ut en låda?

Då måste det ju vara betydligt jobbigare att böja sig ner och sätta sig på knä varje gång en blöja skall bytas?

AlbaStiffler
0

Om ett år kan du tänka tillbaka på dra-ut-låda-paralellen, hehe. 50 spänn på att bordet kommer vara nedfällt större delen av dygnet. Ja, det är rätt jobbigt att fälla ner det, få på en handduk, lägga på en nedbajsad eller kanske nedkräkt o hysteriskt skrikande o sprattlande bäbis samtidigt som du försöker att inte bli nedkladdad själv o samtidigt som du försöker få tyst på bäbbe eftersom kl är 03 på natten o grannarna är arga för 50e natten på raken. Haha, jag har vart i den sitsen. Panik kallas det. ;-)

[stuxen]
0

#8 Visst kan det säkert vara så.

Men åandra sidan har vi inge större val.
Det är antingen på golvet, köksbordet eller på väggen.

Och det trevligaste låter helt klart på väggen.

Tanken är ju att vi skall ha bebisen i en vagga bervid sängen och skötbord och spjälsäng i ett annat mindre rum.

Bebisen kommer i alla fall sova bervid oss de första 6sex månaderna (Minst) så skötbordes kommer iofs kunna vara nedfällt de första sex månaderna utan att vara i vägen.

Sedan kan ju skötbordet vara nedfällt hela dagarna med nästan förutom när barnat skall sova, då det kan bli lite bök med att komma ner i sängen. Så skötbordet kommer egentligen inte vara ivägen så mycket och kommer kunna vara utfällt nästan hela blöj perioden. Men kommer kunna fällas in när barnet skall sova och när det behövs mera utrymme.

(Grannarna är nog ganska härdade nu, är mycket skrik om nätterna av gråtande barn: )

TIMMY
0

tänkte på spjälsängen - tittade själv på en babybay, tror jag den hette. En mindre säng som kan fästas på den egna sängen, verkade mysig tyckte vi. Kan även vidare anv. som annan möbel har jag för mig. Nackdelen var att den var något dyr, även på blocket…så det blev ingen sån. Kanske till nästa, då blir de ännu mer trångt för oss…;))