Alkohol före + ?
Nej de första 2-3 veckorna simmar yngler runt i ägget och äter bara näringen ifrån ägger, så nej är mitt svar.

Men, aja du gör ju som du vill, men altså det är ju dumt att dricka om man är gravid.
De första veckorna är ju eg ingen fara, men det är ju dumt att chansa. Du påverkar ju kroppen på alla tänkbara dåliga sätt.
Kan ju till och med skapa ett missfal, pågrund at påfrestningarna du gör på kroppen av att dricka.
Troligtvis skadas ju inte barnet om det inte blir missfal. Men vet man om att man är gravid borde man inte dricka.
Vet man inte om det så är det ingen fara.
Kan du inte ha kul med alkoholfria drinkar?
Annars kommer du få stora problem under resterande tid som gravid.
Ta tag i det och håll dig nykter från och med nu.

#3 Fast det är ju dom som det tar sju år för att bli gravid. Kan dom inte dricka under hela den tiden? 
Jag är antagligen inte gravid för jag har precis slutat med P-pilren och inte enns fått blödningen som man brukar få när man slutar med pilren. Jag kommer givetvis inte att dricka när jag vet att jag är gravid. Jag är väldigt måttlig med spriten och det kan ta månader mellan gångerna jag dricker så jag känner ingen oro för att det skulle var svårt på nått sätt att inte dricka under graviditeten. Det som har dykt upp nu är en firmafest där vi har avtackning av den bästa chefen vi haft så det vore kul att delta på samma premisser, om man säger…
JAJ men då så, så länge du inte vet om att du är gravid så varför inte.
Barnmorskan säger att vill man bli gravid elelr är det skall man avstå men somsagt sålänge man inte vet om att man är gravid så är det bara att köra på. Man kan ju inte skita i att dricka hela livet bara får att det inte vill ta sig.
Hoppas du får en trevlig firma fest.
Nej det påverkar inte fostret, men det påverkar ju kroppen negativt. Om du ännu inte plussat kan du säkert göra att du inte plussar pga du druckit. Alltså, de flesta missfall sker ju innan man plussat. Dricker man då blir ju din kropp påverkad av alkoholen och kan säkert minska dina chanser ganska mycket att bli gravid.
Jag har läst att från det att man planerar att bli gravid bör man helst inte dricka.
Jag slutade dricka 1 månad innan vi började försöka - för att min kropp skulle må så bra som möjligt.
Det tog på första försöket.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

jag hör till dom som tycker att man gott kan leva på som vanligt innan man får sitt pluss..
som du säger, finns folk som går i flera år utan att bli gravida, ska dom då avstå från "allt" det roliga bara för att dom kanske är gravida..
jag har gjort så o lätt blivit gravid, förra gången va jag på kryssning samma helg som jag plussade o ut kom en frisk liten tjej, o denna gången va jag på middag med div alkohol dagarna innan pluss, trots att jag båda gånger planerade att bli gravid.. o än så länge mår denna oxå bra :-)
o det är absolut inga problem för mej att avstå alkohol nu när jag är gravid.
Sen beror det ocks? sakert pa hur latt man har for att bli gravid, hur fertil man ar och hur stark, bra, kropp man har - hur bra kroppen hanterar en graviditet.
Om man inte ar sa fertil eller om man vet med sig att sin kropp kanske har svart med en graviditet eftersom den ar svag maste det ju vara mycket battre att ta hand om sig sjalv och avsta fran saker som man vet minskar ens chanser att bli gravid.
For en frisk, stark och normalfertil kvinna kanske risken for missfall bara okar en del, typ dubbel risk(?) Men ar man svag sen innan maste risken oka mer.
Om jag visste att jag hade svart skulle jag absolut sluta dricka langt, langt innan vi forsokte och istallet forbereda kroppen med vitaminer och sa. Man overlever utan alkohol!
Har aldrig skrivit här förut men jag måste få ventilera lite.
Misstänker att jag är gravid, har inte gjort ett test än men jag känner min kropp så bra att jag mer eller mindre vet.
Vet dock inte om jag ska behålla eller inte. Rollen som singelmamma skrämmer mig lite. Det är mitt ex som är pappan och självklart ska han få finnas där om det är det han vill men han har ett nytt förhållande och vi hade ett sk "hoppsan" för en dryg månad sedan. Är alltså inställd på att bli ensamstående om jag väljer att behålla barnet.
Problemet är att jag är livrädd för att jag ska ha skadat fostret på något sätt. Det var rätt mycket fester strax efter och självklart med alkohol… Det var innan jag misstänkte att jag var gravid då min mens är oregelbunden och det lätt kan gå 5-6 veckor i cykeln. Om allt stämmer så ska jag vara 7+4 nu.
Vad tror ni? Kan jag ha skadat fostret? 
"Låt själen vara fri"
Haha vad komistk, jag tänkte just fråga sammafråga, men istället för att jag är rädd att jag nu har festat för hårt med ett ev kommande plus (två dagar för sen). Men vart har ni läst att det inte påverkar i början?? Har googlat men inte hittat någon fakta..?
Jag läste lite på vardguiden.se nu. Klickade på Gravid i högra kolumnen. Där kan man läsa om det mesta tyckte jag och känner mig lite lugnare nu.
"Låt själen vara fri"
Man kan ju egentligen oftast inte veta om man skadat fostret förrän senare… För det mesta resulterar skada på fostret i missfall men ibland gör det inte det. Vet en som festade extremt hårt de första månaderna(!) utan att fatta att hon var gravid, men hennes barn är helt friskt (än så länge, fyra år gammalt nu) medan andra som gjort samma sak fått missbildningar på sina barn pga alkohol, rökning etc. Har hört att ungefär i vecka tolv är risken för missbildningar störst(?).
#10: Lever tar ju inte bort all alkohol. Men vet inte hur mycket det skadar fostret i början.
När man pratar om att man inte skadar fostret "innan man plussar" så menar man alltså att man inte skadar fostret de 2 första veckorna. Man brukar ju plussa 2 veckor efter ägglossning, alltså när fostret är 2 veckor gammalt.
Du är ju i så fall i vecka 8 redan…

Tar mej friheten att saxa lite ur vårdguiden
"Jag drack innan jag visste att jag var gravid"
Många kvinnor hinner dricka några glas innan de vet om att de är gravida. Några är också berusade ett par gånger under den tidiga graviditeten. Oftast är det inte någon fara, det som är gjort är gjort. Älta inte det som varit utan tänk framåt istället och undvik alkoholen under resten av graviditeten. Forskning visar att små skador kan repareras om mamman inte dricker alkohol under resten av graviditeten, lever ett regelbundet liv och äter näringsriktigt."
Det finns alltså ingen anledning att skrämma och skuldbelägga kvinnor som tagit sig ett glas före dom plussat
Gå på firmafesten du och ha trevligt och dricvk det du vill ha men i måttliga mängder om du ska upp och jobba dagen efter. Trevlig fest.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
#16 Menar det, man behöver ju inte bli stupfull men att sällskapsdricka borde ju inte vara ett problem. Som sagt så är ju bebisen inte kopplad till ditt system de första veckorna. Men kom ihåg, varannan vatten :P hihi
Tror även att de skulle krävas en hel del alkohol för att påverka en frisk kropp så pass att det blir ofrivillig abort. Visst om man dricker mycket och/eller ofta, men aja. Om man sedan har svårt att bli gravid så får man ju anpassa sig efter det.