Igångsättning?! Vecka 42...
Har just gått in i den 42:a veckan (bf+8) och börjar bli smått tokig på att vänta…
Är det någon som har erfarenhet av att ha gått över tiden och som vet när en igångsättning är aktuell, är det rutin att få det vid 14 dagar över tiden eller är det beroende på hur man mår då, kan man få vänta ännu längre?
(Sitter och väntar på tecken på att nåt är på gång! I natt hade jag rejäla molningar i magen, men inget mer… grr kom ut nu dåååå!)

Fy så jobbigt! Lider med dig!
När jag väntade min första så gick jag över tiden bf+12 dagar innan det satte igång av sig självt. Jag hade en tid för igångsättning på dag bf+14, det var förvisso för 8 år sen och sen kanske det beror på vart man bor? Vad säger din BM?
Allt mellan v 38-42 är normalt, det räknas egentligen varken som för tidigt eller att man gått över tiden.

# 1, tack ;) Usch då då har du varit med om detsamma! Jag var hos BM förra torsdagen och har en ny tid på fredag, hon sa då att den BM jag ska träffa då (min jobbar inte då) skulle ge mig en tid till förlossningsavdelningen, jag vet inte vad dom ska göra med mig då, frågade inte, trodde inte att jag skulle komma dit igen :/…
Men jag tror att det är någorlunda samma vart man bor, hörde något om att Göteborg hade längre tid innan igångsättning.
Jag bor i Skåne.
# 2, Jag vet att det inte "räknas" som överburet förrän 42 fullgångna veckor, men det är dock 8 dagar efter den beräknade födelsen…
Och jag börjar bli orolig över att det inte kommer igång av sig själv och att jag kommer att gå 42 hela veckor…
Därför ville jag veta ifall det blir igångsättning då (om 5-6 dagar) eller ifall jag får gå ännu längre…
Tack för era svar!
Den tiden du ska få är en igångsättningstid. Man gör det inte innan 3 v över tiden idag… faktiskt. Och själv anser jag att kommer inte bebisen och allt verkar bra så är den helt enkelt inte redo…
Lycka till
Medarbetare på djurskydd.ifokus

man brukar väl sättas igång på dag15, kan variera ngt från olika ställen har jag läst, men tror inte att det är färre dagar än så, så länge allt ser bra ut med dej o bebis
jag sj blev igångsatt på dag11, pga högt BT, samt grym klåda på magen,..
försök o ge det sina dagar, så hoppas jag att bebis vill ut av sej självt… va ingen rolig upplevelse att bli igångsatt…
o som nån skrev här uppe, 2 v över tiden är ju inte konstigt, utan fullt normalt, men jag vet, man är så insnöad på sitt magiska datum.. hahha :-D
lycka till!

Hmm, ja jag får väl vänta och se hur det är där jag bor, men usch tre veckor känns sååå tråkigt, puh ja inget att göra.
Jag och bebisen mår ju bra än så länge, klart det är viktigast men pi vad jobbigt det är att bara vänta och vänta…
Oj är det så hemskt att bli igångsatt, hoppas kroppen klarar det själv!
Tack ska ni ha för lyckönskningarna och infon :)
#6 Finns ju saker du kan göra själv… 

ja, det är skitjobbigt att vänta… jag ville dö varje dag, bara grät o grät o tänkte att det blir ingen bebis, nu tillbakabildas hon :-)
man har ju gått så länge o väntat så det är klart att man vill att den ska komma ut.
alla igångsättningar behöver ju inte vara dåliga, men samtidigt så blir det ofta jobbigare eftersom kroppen själv inte är med på det, utan det blir ngt påtvingat
som för mej som inte va ens lite öppen lr mogen, så hände inget, inget ,inget o sen PANG! allt kom på en gång o det gjorde sjukt ont, o blev en rejäl chock, kommer det igång av sej självt så kanske man lite mer hinner "växa in" i smärtan, (även om det såklart ät olika för alla)
#7 hahha… vi testade typ ALLT , ingen bebis ändå.. så den kommer nog när den kommer, är nog mer tur om det sätter igång efter man ex städat lr haft sex… :)
#8 Visst men ligger man på gränsen går det säkert att stressa ut den =)

Att stressa ut bäbisen är dumt, det betyder bara att både du o ev även bäbis är trötta när det är dax. Vila, vila o vila, o läs på om allt vad igångsättningar, smärtlindring o sånt innebär. Är du påläst kan du o mannen lättare ta beslut under förlossningen. O ta tiden att skriva ett förlossningsbrev till bm. :-)
Jag blev igångsatt 2 v över tiden o det var ingen trivsam upplevelse. Reagerade tokstarkt på igångsättningen o värkstimulerande droppet o hade extrema värkar i 24 h innan jag tillslut, endast 7cm öppen, fick ett akut snitt då jag inte orkade mer. En mardrömsförlossning. Såhär i efterhand hade jag nog stridit för att få vänta 2-3 dar till på en naturlig start. Men fostervattnet hade minskat o de tvingade igång mig. Kandke rätt beslut, kanske inte?!?
Själv är jag född 3 v över tiden naturligt o i hemmet o det var något liknande, trevligt, jag önskat mig. Men icke… :-(
#10 Läs din egen historia! Att själv försöka sätta igång är bättre…

#7, haha, ja vi har provat det, men än har det inte funkat, men som du säger, är man på gränsen räcker det nog med en extra liten "knuff" för att få igång det ;)
#8, Usch stackare, det lät inte roligt… Hoppas att jag inte får samma upplevelse, har haft lite skräck för förlossningen innan.
När man tänker efter är det ju klart att det borde vara värre med igångsättning, allt blir ju pang bom.
#10, Jag vilar en hel del, sover många timmar om natten även om den störs av åtskilliga toalettbesök och bökiga vändningar så blir jag utsövd trots allt ;) Det känns bra i varje fall!
Jag ska nog läsa på lite mer om igångsättningar nu när jag har tid…
Usch din historia lät ju ännu värre, och långdraget! Synd dom inte kunde snitta på en gång kan man tycka…
Jag ska snart lägga mig, tänkte samla krafter, för jag har planer på att föda snart ;)
Godnatt tjejer :D
#12 Lycka till blivande mamma!!
Många Goa Kramar
Annisangel

#13, Tack
, tyvärr blev det inte idag… men jag hoppas på imorgon i stället!