Vikt efter förlossning
När "bör" man ha gått ner babykilona?
Min bebis är 5 v och jag har 2 kg kvar att bli av med och dom verkar vara svårare bli av med. (gick upp 12)
Medarbetare på djurskydd.ifokus

9 månader upp och 9 månader ner. Nej, jag vet inte vad som är rimligt. Men man måste ju tänka så att det tog ju sin lilla tid att lägga på sig alla kilon och då måste det ju få ta sin tid att gå ner det igen.
Min kompis som fick barn för snart 6 veckor sedan har gått ner sina gravidkilon plus ett eller två till nu. Mamma (känner att jag tjatar mycket om henne men jag har två sladdis bröder så hennes graviditeter ligger inte så långt bort) hade sin kropp tillbaka på ca 3 månader. Sedan är det väl alltid de sista kilona som är svårtast att bli av med.
6 & 1/2Vecka sedan bebisen kom och bara 1kg kvar, gick upp 16kg under graviditeten. Alla kilon har bara rasat av och det ser inte ut att stanna…
Fast man läser ju överallt att det är farligt att gå ner för fort, att gifter frigörs i kroppen. Vad är för fort?
#1 Fast 4-7 kg försvinner ju på en gång efter förlossningen… Så 9 månader låter lite länge

#3 Det var inte jätte seriöst med 9 månader upp och 9 månader ner, vissa författare har skrivit det lite på skoj i de böckerna jag läst under graviditeten.
Tror även det här med gifterna gäller när man inte varit gravid, att det då är farligt att gå ner för fort. För som du säger, det går ju åt ett antal kilon bara vid förlossningen, sedan när man ammar så springer ju oftast de sista kilona iväg så jag tror inte du behöver vara orolig för att gå ner kilona för fort.
#4 Ja fast gifterna går ju över i mjölken, så extra viktigt då man fött barn… Det är ju min tredje knodd men jag minns inte hur det var de andra gångerna… brydde mej nog inte lika mycket då 

#5 har du googlat och sett om du hittat något då? jag tror nämligen inte att man behöver vara orolig för gifter när man går ner efter graviditeten. Men det är ju inte alls mitt område så jag kan ha heeeelt fel med det. ;)
#6 det var just det man skulle vara eftersom gifterna går över till bebisen

jaja, där ser man. stod det något om vad som är för fort då? har du pratat med BM?
#8 nä det har jag inte
Min bebbe är 8 veckor på måndag och jag är ca 5kg under startvikten :P Gick upp 10,2kg. Allt rasade av mig på en gång..
Men dom säger ju 9 månader upp - 9 månader ner åtminstone :)
Viktnedgång i samband med amning och så ska inte vara farlig, det är bantning som inte är nyttig under tiden man ammar. Enligt MVC.
För mig tog det 9 månader upp o ner vågar jag inte ens gissa. Men vet att 24 månader efter förlossningen så hade jag fortfarande inte kommit ner till startvikten. Den nådde jag precis innan jag blev gravid med TREAN, o däremellan är det 4 år & 10 månader, så… :/
Det kan gå fort, eller riiiiiktigt långsamt! :)
Med ETTAN tappade jag allt på förlossningen. Vägde samma som innan graviditeten då jag kom hem 4 dagar efteråt.
TREAN är nu 3 månader gammal o jag har inte gått ner ett gram sen förlossningen. Men där tappade jag 12 kg, o jag har fortfarande 12 kg kvar att gå ner… :/
Svårare o svårare för varje barn :)

Jag gick ner 13 kilo första 2 veckorna efter förlossningen. Men anledningen till alla dessa kilin är dels barnet (kanske hälften av vikten) sen att man som gravid ofta har mycket vatten i kroppen. Själv svullnade jag upp i ben o så massor sista gravidmånaden o hade därför uppenbarligen massa vatten.
Som någon sa, man ska inte medvetet hårdbanta när man ammar, då går gifterna över imjölken. Men lägger man om kosten o äter bättre o mindre o går massa med barnvagnen kommer ju kilona fortsätta falla lite o det är ju bara bra.
När jag slutat amma, 1,3 år senare hårdbantade jag bort 15 kilo till (vägde lite för mycket redan innan) o kämpar nu med de sista 5-10kilona. Snacka om skillnad det blir på kläderna! :-) så för min del tog det ett år att bli av med foglossningsbesvär o ryggont efter förlossningen, sen kunde jag börja gå ner. Nu 1,5 år senare. :-)

Gifterna frigörs när man hårdbantar eller tränar mycket så det är inte bra att göra då får barnet i sig gifterna via mjölken eller när man är gravid genom blodet. Att äta normalt och gå promenader, lättare träning är ingen fara.
Jag hörde min bvc sköterska prata med en annan mamma att ett år är "normalt" eller "lämpligt" att ha återgått till normalvikt.
Jag tror att jag var tillbaka på startvikt efter ett par veckor.
Det är inte graviditeten som är problemet i viktökningen/viktminskningsproblemet utan det är småätandet hemma när man är ensam eller alla fika med släkt o vänner o träffar på stan. Det är vad jag tror!
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
#13 Inte alla småäter vid graviditet och hemmavarande… inte jag iaf…. mådde illa i 28v. Åt knappt alls men gick ändå upp 12 kg

En dag efter förlossningen hade jag gått ner 6.4 kg.
#15 vägde du dej på bb ?? 

#16 yep, det gjorde jag. min våg här hemma stämmer inte och jag var nyfiken på vad som försvann vid förlossningen.
Samma dag som trean föddes hade jag gått ner 11 kg. Det är inte illa pinkat. Han vägde 4020 gr vid föseln o moderkakan 980 gr, sen är det ju en del fostervatten o vätska man samlat på sig i kroppen med :)
Samma dag som tvåan föddes hade jag gått ner 15 kg. ;) Tvåan vägde 3440 gr o moderkakan nånstans runt 6-700 gr (minns inte riktigt).