Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 8636 ggr
fridaas
2010-07-01 21:47
0

Abort?

Förlåt att jag skriver det här inne, då alla är så glada över sina kommande bebisar..

Men jag fick ett + idag, efter att ha "befarat" att jag varit gravid i någon vecka, är så mkt som har tytt på det.

Men idag kom + iaf. Hur gör jag nu är första tanken som dyker upp, jag vet att pojkvännen inte vill ha det, inte än iaf. Och jag är inte mogen för det än. Har massa psykiska problem som jag måste komma ur först, innan det är dax att tänka tanken på barn.

Men vart gör man abort någonstans? Skäms vem är det man kontaktar?
Förlåt för min pinsamma okunskap.. Rynkar på näsan

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

vedda
2010-07-01 23:51
0

Vänd dig till din Mödravård Central för att få hjälp.

Tisdag
2010-07-02 18:30
0

Beroende på din ålder kontakta ungdomsmottagningen eller din barnmorska (om du inte har någon Barnmorska så ring vårdcentralen som du brukar gå till) dom remitterar dig till en kvinnoklinik (KK).

fridaas
2010-07-03 20:28
0

Okej tack för svaren!

Ska ringa på måndag, eller iaf försöka..

[nataschaj]
2010-07-04 19:51
0

Berätta gärna för killen din, efter som många ändå mår dåligt över en abort men inte alla!

sen kan de vara skänt å ha stöd med.

Lycka till!

fridaas
2010-07-04 20:23
0

#4 Han vi om det, vi har diskuterat fram och tillbaka väldigt mkt om hur vi ska göra, redan innan vi visste att jag var gravid.. hade misstankar om det.

Dock befinner han sig i Norge och ska vara där i 2månader till och jag i Sverige, så helt lätt är det inte just nu. Men det löser sig nog..

andaloce
2010-07-06 13:36
0

Hoppas det går bra för dig! Som ovan så är det ungdomsmottagning eller mödravård du ska kontakta. Abort kan sen ske på lite olika sätt beroende på hur långt gången man är i graviditeten.

Berätta gärn ahur det går, om du har frågor och funderingar så är nog alla här villiga att ställa upp!

fridaas
2010-07-07 00:25
1

Nu har jag varit i kontakt med dem, ska på första mötet den 14onde. Får se hur det går, hoppas verkligen att det är en kvinnlig läkare jag får.. kommer kännas jobbigt om det är en man pga tidigare upplevelser..

Sen får man se hur det går.. är fortfarade osäker på om det är helt rätt beslut jag tar.. men det borde det vara..

Peregrin
2010-07-18 13:35
0

Hej fridaas.

Jag gjorde en abort för nästan exakt 8 månader sen…

Tycker och tror att om det inte känns 100% rätt att skaffa ett barn nu så ska du vänta. både för din skull och för din relations skull.

För min del var det ett helt igenom gemensamt beslut med min pojkvän. Och oavsett vad som händer så har du ju Pojken att luta dig tillbaka mot och få stöd av!

Lycka till vad som än händer!!

/Amanda

annica77
2010-07-24 00:40
0

De som inte vill ha eller inte är mogen för det,får barn. Men de som värkligen vill ha barn och suktar efter ett barn….de får inga barn eller har problem att få barn! Världen är RUTTEN!

KyssMy eternal love to my beloved flame! Kyss

http://pleiades.site40.net/xkumjat

Tina-A
2010-07-25 00:59
0

Vet en tjej som gjorde abort när hon var 19, nu kan hon inte få några barn alls :( Hon ångrar sig enormt. Så det är inte helt riskfritt! Men självklart ska man göra det som känns rätt för en själv och hoppas att det går bra.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

viktoria91
2010-07-25 10:00
0

#10 och vissa kan göra abort hur många gånger som helst utan att det påverkar ens chans att bli gravis. Det är enormt individuellt. =)

Tina-A
2010-07-25 11:46
0

#11: Ja risken är ju inte så stor, men det finns alltid en liten risk tyvärr! Men oftast går det ju bra för dom flesta!

Crispig
2010-07-25 13:35
0

Det påverkar ju mer ju senare det är i graviditeten när man gör abort också.

fridaas
2010-07-31 01:27
0

Vi har diskuterat, vänt och vridigt, gråtit och skrattat över det hela.. Men var ändå ödet som fick bestämma helt och hållet.

Har nu försökt ringa kvinnokliniken i några dagar och det enda jag får höra i luren är att deras telefontider är fulla och att jag ska återkomma senare, så har det varit redan då de precis öppnat sina telefontider.. så det är inte meningen att vi inte ska behålla.

Och för första gången är jag faktiskt lugn och inte lika ångestfylld som tidigare. Visst är det tidigt, vi har bara varit tillsammans i 4månader lite drygt, men jag vet att det kommer funka och att vi kommer bli bra föräldrar som älskar vårat barn och även om det inte var planerat kommer det vara efterlängtat den dagen som den tittar ut Glad

Tina-A
2010-07-31 11:44
0

#14: Vad kul att ni ska behålla :) Grattis och lycka till!

Trollhassel
2010-07-31 12:07
0

#14 Oj, vad jag känner igen din historia! Det var en väldigt svår och rent djävlig tid för mig innan vi bestämmt oss för att spara barnet och jag kommer ALDRIG ångra det beslutet! Det är det bästa beslutet jag fattat även om vissa rent praktiska detaljer inte hunnit falla på plats då jag nyss blivi arbetslös. Vår dotter var inte planerad, men ack så välkommen och högt älskad!

GRATTIS!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

andaloce
2010-08-01 02:05
0

#14 Åldern kanske har viss betydelse i det hela, men absolut inte helt. När jag var 21 blev jag gravid med en kille jag varit ihop med i 3månader. Vi hade i princip redan flyttat ihop (vi kände bara på nåt sätt att det stämde emellan oss), och jag visste ju att jag "snart" ville ha barn. Visst diskuterade vi lite om vi skulle behålla eller inte, men att behålla kändes ändå självklart på nåt sätt.

Den killen och jag är iallafall fortfarande tillsammans och har nu tre barn (10år, 7,5år och 5månader). Kan ju även tillägga att våran väg från att det graviditeten började och fram till förlossning inte var lätt! Det var måånga gånger man funderade på vad man gett sig in på, var på väg att bli ensamstående osv. Mycket disskutioner, mycket gräl, olika åsikter m.m. m.m. trots allt så känner man ju inte personen speciellt väl efter 3månader även fast det kan kännas så (han var iallafall helt främmande för mig innan). Och under graviditeten när hormonerna spelar en ett spratt så gör det ju inte saken lättare.

Så man ska aldrig säga aldrig!

Stort lycka till med allt!!!

fridaas
2010-08-01 02:19
0

#15 Tack så mkt :)

#16 Tack, tror inte heller att vi kommer ångra oss. :)

#17 Jo det var lite därför vi tvekade för att vi enbart varit tillsammans så kort tid och enbart känt varandra sen i februari, men jag hoppas på att det kommer funka och han har världens tålamod som tur är. Men jag tror det kommer funka och så länge den tron finns kommer det göra det :)

Mirjami-78
2010-08-01 02:22
0

Jag önskar er lycka till!! Ni fick erat svar nog där…då det inte gick att komma fram via telefonen….till kvinnokliniken.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

fridaas
2010-08-01 03:53
0

#19 Ja så känner vi nu med, att det måste ha varit ett tecken. Om man nu får tro på ödet Tungan ute annars tänker jag tro på det ändå Flört

Mirjami-78
2010-08-01 03:57
0

#20 Så klart man får tro på ödetGlad

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

RosaKiwi
2010-08-01 13:14
0

absolut ett tecken! Stort lycka till!

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

Min hemsida &   Min blogg

RuiXue
2010-08-01 13:33
0

Lycka tillSkrattande

Jennie