Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 13101 ggr
Trollhassel
2010-01-05 17:36
0

UVI?

…jo, jag har ju varit sjuk till och från mycket under graviditeten och nyss var jag ju rejält sjuk och spydde, feber och kände mig helt slut. Kan ha varit ett virus men det känndes inte som vinterkräksjukan alls eftersom jag var bra i magen annars och det kom inte så plötsligt som vinterkräksjukan brukar göra.

…men så kom jag att tänka på en sak. Jag har haft det lite besvärligt att kissa flera gånger tidigare och det har kommit tillbaka ordentligt nu. Kissar rakblad i små skvättar. Urinväsinfektion kanske? Och borde de inte se det när man lämnar prov…och hur ser man det? Jag har liksom nästan utått ifrån att de kollar det…men det kanske inte är detsamma som äggvitan som jag har 2+.

Läste att man kunde ha UVI utan att det syns på stickan och utan att man har stora problem av det.

Läste också att det kunde leda till att fostret växer dåligt och även förtidig födsel. Min mage har ju vuxit dåligt nu och då tänkte jag på att det kanske kunde bero på UVI.

…men varför har inte barnorskan i så fall misstänkt det?

Allt känns konstigt nu och jag mår dåligt av att tänka på att jag i så fall inte har tagit det på allvar tidigare. *snyft*

Det är stängt hos Bm i morgon…men jag får kanske ta tag i det på torsdag då. Vad tror ni?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Mikaela_B
2010-01-05 18:26
0

Vet inte hur de är ifall urinvägsinfektion framkallar illamående osv, men rakbladskänslan som du beskriver är jätte typiskt.

Jag har haft problem med UVI hela graviditeten än så länge, och har fått med mig provrör hem så att om jag får känslan så kan jag bara åka till mvc och lämna ett rör så skickar dom iväg det på analys.

Dom testar ju urinvägsinfektion i urinen så mig har dom iallafall bett att lämna in 2 rör nästan varje gång i kombination med andra provtagningar. Skall lämna nytt för just UVI den 19:e igen.

Jag tror dock inte att dom testar mot just UVI om man inte har haft tidigare problem med de, tror de gäller ifall man haft det 2 ggr på kort period även innan du blev gravid, för den frågan fick jag, och jag hade haft de 4 ggr på en period av 2 månader precis innan jag blev gravid. Därav är min barnmorska jätte noga med att ja berättar ifall jag har symtom för just infektion och måste i så fall testat för de.

Jag tycker verkligen att du skall ringa din bm på torsdag och prata om det, och säga att du misstänker det, för även om de kanske inte är en faktor till att magen din inte växt senaste så kan det bli en faktor till andra saker om du går runt med de, och dessutom så är det mindre trevligt att ha…

Du behöver inte ha rakbladskänslan för att de skall vara UVI räker med att de kanske svider pytte lite, eller kliar eller känns som lite skav, bränner osv, finns massa typer av symtom och alla är så olika och även graden på smärtan skiljer sig…

Men som sagt, ring på torsdag, och jag tycker de är bra av dig att du läser såpass mycket och kan komma fram till ev anledningar till problem, som din bm kanske inte ens har tänkt på. Så du skall inte känna att du inte tagit det allvarligare tidigare, du gör ju något åt det nu! Och du har ju kommit så här långt att du har hittat något som kan vara boven i dramat :)

www.blueberryhedgehogs.com

Trollhassel
2010-01-05 18:32
0

#1 Tack! Ska ringa så fort jag kan på torsdag och hoppas att jag kan komma in då och lämna ett prov. Ska tvinga dem att skicka det på odling också.

Finns det nåon annan typ av UVI än GBS? Har försökt läsa mig till lite men inte kommit fram till nåot vettigt alls. Någon som vet hur det ligger till? GBS låter ju jätteläskigt!

Med Vänliga hälsningar

Mikaela_B
2010-01-05 18:50
0

Det finns ju flera olika typer av bakterier så en odling e bra om dom gör, då de finns resistenta bakterier, och om de nu skulle röra sig om UVI så kommer du ju hamna på behandling direkt, men odling etc måste ju göras först så dom vet vilka bakterier de är det gäller.

De finns inte speciellt mkt läsvettigt egentligen enligt mig om UVI, om man inte kan läkarspråket då, för i så fall om man kan deras termer och den grekiskan så kan man hitta en del information :P

Får hoppas att du kan få lite bättre svar från någon annan som kanske är lite mer insatt, så att du får  bra svar på dina frågor, men som sagt, du får berätta på torsdag eller så vad din bm säger…

www.blueberryhedgehogs.com

Trollhassel
2010-01-05 19:05
1

Ja, jag ska uppdatera tråden så fort jag fått svar. Hoppas på att det är något som är lätt att behandla. Ska försöka slappna av tills torsdag för det är inget jag kan göra just nu förutom att dricka mycket och äta c-vitaminer. Tusan att det ska vara trettondagen och röda dagar och grejer just nu.

Med Vänliga hälsningar

melia
2010-01-05 19:13
0

Jag tycker du borde åka in till förlossningen med ditt problem om bm har stängt! Eller åtminstone ringa förlossnigen och höra vad dom säger! Jag har varit in på förlossningen två gånger då jag ringt med problem och dom ville kolla upp mig direkt. Hade jag varit du hade jag ringt på direkten!

Det är ju inte bra att gå med urinvägsinfektion!

Jag har en graviditet fått pencelin mot uvi trots att inget syntes på något prov för jag kände tydligt att jag hade det! Dom vill hellre behandla än låta bli om man har symptom. Ialla fall här.

andaloce
2010-01-05 19:14
0

Jag har för mig att jag läst att man kan bli väldigt sjuk av UVI, så som illamående, huvudvärk osv.

Varför inte åka in på akutmottagningen och be dom göra ett test? Det tycker jag du ska göra, ju fortare du isåfall får behandling desto bättre!

Trollhassel
2010-01-05 19:17
0

#5 #6 Jo, det är sant. De kan de ju kolla på akuten här i stan också. Till förlossningen måste jag åka till eskilstuna och det känns onödigt långt för att lämna ett prov som kan tas här i katrineholm också.

Med Vänliga hälsningar

bfee
2010-01-06 11:31
0

**Trollhassel:
**Ja, det kan mycket väl vara en UVI, det låter riktigt troligt faktiskt!

Man ska ju "inte kissa rakblad"!

O stickan kan vara helt ren, men sen då dom skickar en odling så ger det rejält utslag, o tvärtom.

Så du kan helt klart ha en långt gången UVI.

Har du inget annat ställe där du kan söka akut idag?

Det är ju inte bra o vänta ifall det nu är som du tror, då behöver du antibiotika omgående. Det är farligt o gå med UVI då man är gravid. Tro mig, jag fick ju det, rejält, med nr 1, o jag blev ju dödssjuk. Var 5 minuter ifrån döden då dom i sista stund, minst sagt, kom på vad det var, o då hade jag åkt på Njurbäckeninflammation!

Det blev akut operation, o därefter så sövdes o opererades jag var 3:e vecka under resten av graviditeten (vilket var 5 månaders tid) eftersom att jag hade en invärtes Pigtailkateter som byttes så ofta (annars kan den kalka igen).

O det är ju inget drömcenario direkt, då man är gravid!

Trollhassel
2010-01-06 11:46
0

#8 Oj, det låter ju inte alls roligt! Den barnmorska jag pratad med igår sa att jag skulle ta det lugnt och dricka massor av c-vitaminrika drycker tills jag kunde gå till min barnmorska i morgon och lämna prov till odling. Vill ju inte dra på mig njurbäckeninflammation…hur känner man att man har det? Ont i njurarna?

Igår drack jag massor av apelsinjuice och idag känns det lite lättare att kissa. Inga rakblad länge men visst svider det och jag kan inte tömma blåsan helt. Är rädd att jag blir sittande på akuten i 100 år om jag går dit. Kanske kan ringa vårdcentralen och fråga om de kan ta emot ett prov?

Med Vänliga hälsningar

Trollhassel
2010-01-07 13:17
0

Nu har jag lämnat ett test och fick inte något tydligt svar på det men de skulle skicka det på odling. Jag har fortfarande 2+ på äggvita vilket är skumt annars syntes inget avvikande alls. Så, negativt än så länge.

Med Vänliga hälsningar

Trollhassel
2010-01-21 14:19
0

Negativt test på sticka senast och något svar från odlingen har jag inte fått, så det antar jag inte visade någonting. Men, nu är helvettet tillbaka igen :(

Jag blir så trött! Om inte odlingen visade någonting, vad ska man göra då? Jag är faktiskt orolig.

Med Vänliga hälsningar

mongu
2010-01-29 21:27
0

# 10 Att dom kollar ev. spår av äggvita på urinsticka är för att fånga upp havandeskapsförgiftning i tidigt skede.

För då har man äggvita i urinen och högt blodtryck.

# 8 Det är inte vanligt att man behöver få pigtailkateter in i njuren vid en njurbäckeninflammation. Det måste ha pågått ett tag för dig. Eller hur?

Oftast så mår man så dåligt vid en misstänkt njurbäckeninflammation att man söker direkt. Man mår illa och har ont i ryggen i höjd med där njurarna sitter. Kan också kissa blod.

Har man en gång haft njurbäckeninflammation så är det lättare att få om det.

Så var vaksamma på om ni får symptom på UVI. Bättre att kolla en gång för mycket än att dras med besvär framöver.

Sen är det viktigt att dricka mycket för att "spola igenom" urinvägarna. Gärna sånt som är surt som tranbärsjuice osv.

Ett tips för att kunna tömma blåsan är att när du kissat klart res dig och gå omkring en stund, sen kommer du att kunna kissa en skvätt till.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Trollhassel
2010-01-29 21:34
0

#12 Tack för svaret!

Med Vänliga hälsningar

bfee
2010-01-30 01:28
0

mongu:
Det beror på vad du menar med "det måste ha pågått ett tag för dig"? Jag var dålig i en månad o åkte in o ut på akuten flera ggr. Dom hittade inga som helst fel på mig, o därmed så skickades jag ju oxå hem, gång på gång. O då tog dom även urinprov varje gång o det visade nada…

Sen så gjorde dom kontraströntgen då jag kom in sista gång, o det skulle verkligen ha varit sista gången, om dom inte hade gjort kontraströntgen då. För då visade den tydligt njurbäckeninflammationen o det var ingen vacker syn. Sen gick allt så fort så innan jag visste ordet av så var jag sövd o även redan opererad. :/ O det var då jag vaknade upp på uppvaket som dom sa:

"Nu hade du tur, hade du kommit in 5 minuter senare så hade du inte levt nu!".

O vad jag fått förkalrat för mig så kan det mycket väl gå så långt som till njurbäckeninflammation på kort tid, om barnet ligger, så som min son låg. Långt bak emot ryggen. Han växte liksom o låg hela tiden riktigt långt bak i magen, närmare ryggen än naveln… O därav tröck han på alla organ, då även njuren, såklart… :/

bfee
2010-01-30 01:32
0

mongu:
Jag glömde ju…

Citerar:
"Oftast så mår man så dåligt vid en misstänkt njurbäckeninflammation att man söker direkt. Man mår illa och har ont i ryggen i höjd med där njurarna sitter. Kan också kissa blod."

Visst, jag var dålig! Men, jag mådde inte dåligt! Jag mådde inte alls. Jag var mer eller mindre apatisk hemma o visste nog inte själv om jag var död eller levande, mer eller mindre.

Min dåvarande man fick en chock då han kom hem efter en veckas semester med en vän på Kos, Grekland.

Jag låg på sjukhuset, han lämnade av väskorna hemma i lägenheten. Där var det näsblod över hela golvet, överallt, gröten stod i micron - tillagad, men inte rörd efter det. Sängen var obäddad o det syntes att jag hade bott en hel del i sovrummet, tv:n stod på… osv…

Jag hade sovit i 48 timmar, haft feber på 41-42 grader, o jag minns att jag inte var kontaktbar. Att tfn ringt o att jag rabblat saker som jag inte varken mindes efteråt, eller förstod vad dom betydde. Som i en annan värld…

Ett av dom samtalen ledde till att jag fick akut transport till sjukhuset av mina vänner, som förstod att: "hmm, nåt är rejält fel med Phernilla nu!", så dom satte sig i bilen o körde över till mig direkt…

Tacksam för det idag!!!

mongu
2010-01-30 07:12
0

# 15 Det var inte elakt menat av mig. Du hade ju haft det ett tag sen att det inte visade sig så du kunde få hjälp tidigare är ju en sak.

Egentligen visar ju det på hur olika det är. De flesta upptäcks i tidigare skede än vad det gjorde för dig.

Du hade verkligen tur att dina kompisar ringde och förstod att det var nåt som var alldeles galet.

Hoppas du inte fick kvarstående men efteråt.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

bfee
2010-01-31 17:07
0

Mongu:
Jag tog verkligen inte illa upp på nåt sätt. Förklarade bara för o va tydlig att det kan faktiskt hända att man åker på detta o för den sakens skull inte märker nåt alls… För så var det ju för min del… Tyvärr… :)

Tror inte jag fått några men av detta, o njurvärdena verkar bra. Dock aldrig fått nåt återbesök att kolla njurarna på riktigt efteråt, men… Det är nog ingen fara med dom… :)

Trollhassel
2010-02-01 11:39
0

Nu har jag lämnat ett till prov som skickats på odling. Jag har ju uvi-symtom till och från men stickan har aldrig visat något. De beställde GBS-odling denna gång så nu får ni hålla tummarna för mig att det inte är något sådant.

Med Vänliga hälsningar

mongu
2010-02-01 13:02
0

# 17 Har du inga besvär nu och dina njurvärden ligger bra så är det ingen fara (ska inte va i alla fall) för värdena brukar visa om det är nåt.

Ha en bra dag! Mongu.

bfee
2010-02-01 21:15
0

Trollhassel:
Jag var ju som sagt hos bm idag o lämnade urinprov i vanlig ordning. Den blev chockrosa direkt, med andra ord "bakterier i urinen". Så nu är det skickat på odling igen, som varje gång jag lämnar dessa prov (varje besök hos bm). Då provsvaret kommer tebax så kommer det garanterat visa på att odlingen var negativ, även denna ggn…

Mina urinprov under denna graviditeten har varit positiva på bakterier, alla utom ett enda prov.

Trollhassel
2010-02-02 13:51
0

#20 Man vill ju veta vad det är :( Tänk om man går runt med GBS utan att det syns på proverna!Förvånad Kan man göra det? Men du får väl antibiotika om de ser att du har bakerier?

Med Vänliga hälsningar

Trollhassel
2010-02-03 18:58
0

Har fått provsvar nu och det var negativt. Skönt att de inte är GBS, men nu undrar jag ju fortfarande vad de är.

Det svider när jag kissar och en stund efter. Det känns som UVI…men det är inte det….tydligen. Vad är det då som står på?

Med Vänliga hälsningar

mongu
2010-02-03 19:08
0

# 22 Har du testat att dricka mycket, gärna sånt som är surt. T.ex tranbärsjuice, citron osv.

Ha en bra dag! Mongu.

Trollhassel
2010-02-03 19:36
0

#23 Jag dricker massor av juice och annat. Det hjälper lite om jag druckit så mycket att jag är jättekissnödig, men det återkommer igen.

Med Vänliga hälsningar

Siss
2010-04-23 22:56
0

Hur har det gått med dig? :) Hoppas att du mår bra och att du fått diagnos!

Jag har själv UVI och börjar undra, kan man ha njurbäckeninflammation också samtidigt? Jag får väl Googla det ;)

Alla gör väl test i början av graviditeten?, men Klamydia och andra könssjukdommar kan väl också ha symtom som sveda när man kissar?!

bfee
2010-04-23 23:43
0

Siss:
Man kan helt klart ha njurbäckeninflammation samtidigt som en UVI. Eller det är så det går till. Du kan inte ha njurbäckeninflammation UTAN uvi, tror jag. Eftersom att njurbäckeninflammationen uppkommer av att en uvi går för långt o tränger upp i njuren. :/

Ja, vissa test görs i början, men jag tror bara det är klamydia samt hiv som testas, inget mer vad jag vet.

Siss
2010-05-02 20:23
0

"Bfee"

Hmm, ok… Jag blir lite rädd nu, tänk om jag har gått för länge :/ Jag får se på fredag vid nästa besök, då ska jag lämna test till odling, får ju inte reda på något direkt tyvärr.

Tack för informationen!