Gravid iFokus

Gravid

Etikettförlossningen
Läst 11784 ggr
SofieBroden
2010-03-22 20:55
0

Blödning

Är gravid i 14 veckan. Har haft en liten blödning nu i 1,5 vecka. Jag är inte orolig för missfall eftersom då hade det blött mer och gjort ont. Jag undrar bara är det många av er som haft blödningar under graviditeten och har de varit långvariga? återkommande?

/ Sofie

Vaniljglass
2010-03-22 21:12
0

Hej! Jag är nog helt fel person att svara på detta men jag gör det ändå. Det behöver inte vara någon fara, en del blöder sparsamt utan att det innebär några som helst problem.

Jag fick dock en liten blödning (mörkt) förra helgen och kollade upp den med ultraljud för precis en vecka sedan. Då var jag i vecka 10 och fick beskedet att fostret dött i vecka 8. Trist.

Men du är i vecka 14 och vad jag förstår är risken mycket mindre att något går fel då. Så oroa dig inte! Men ring din barnmorska och fråga hur du ska göra, kanske vill de göra en extra koll för säkerhets skull.

bfee
2010-03-22 22:08
0

SofieBroden:
Det finns ingen som helst anledning o spekulera i vad denna blödningen är för sorts blödning, om det är mf, ma, eller bara en vanlig blödning. Det enda o göra är att ringa MVC direkt o be om ett VUL o kolla läget.

Själv har jag fått:
* mf i v. 12
* ma i vecka 12 samt i vecka 17 (tvillinggraviditet)

Direkt efter det så blev jag gravid o började blöda igen, o det höll på varje dag till vecka 16. BM på MVC sa vid telefonkontakt att hon beklagade o att jag hade fått missfall. Hon tog inte in mig på nåt VUL. Jag var hur ledsen som helst!!!

Sen gick hon i pension o jag fick en ny barnmorska. Gick på kontroll, o då visade det sig att bebisen levde o mådde hur bra som helst! :) Det var inte alls nåt MF eller MA, o idag är han den mest sjövilda 4½-åringen man kan tänka sig… ;)

Så ring MVC!

Mirjami-78
2010-03-23 00:59
0

Jag har haft blödningar under mina båda grav. Med den lille kom och gick blödningen och var inne flera gånger men det var aldrig något farligt fast jag var nästan säker på att jag skulle få en MF. Ibland är det så att det är inget farligt och ibland kan det vara så att det är ett MF som är på gång även om det är ett sparsamt blödning.

Bästa är att kolla upp det hela så att man vet vad det är helt enkelt. Även om man inte har ont men blöder.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Lenore
2010-03-23 12:29
0

Första graviditeten hade jag rosa flytningar i ca 3-5 dagar, minns inte exakt hur länge det var. Jag var i vecka 7 då. Gjorde ett vul på kk-akuten och då såg man ett pickande hjärta och allt såg bra ut. Doktorn trodde att det berodde på torra slemhinnor.

Denna graviditeten hade jag också blödningar fast oregelbundna, allt från rosa flytningar till klart rött blod, men inte mer än att ett trosskydd räckte. Vecka 5 blödde jag 2 dagar, vecka 6 i 3 dagar, vecka 7 i två dagar och vecka 8 en dag. Jag kollade aldrig upp det eftersom jag inte visste att jag var gravid,och jag hade bara haft en mens sen förra förlossningen så jag trodde bara att det var mensen som var lite konstig. Man har ju hört att den kan vara oregelbunden ett tag efteråt. Jag plussade inte förrens i vecka 14.
Är nu i vecka 35 och allt har gått bra, får snart träffa vår lilla bebis!

Lenore
2010-03-23 12:32
0

Kan lägga till att jag inte hade ont någon av gångerna jag blödde, varken denna eller förra graviditeten. Tycker ändå att man borde kolla upp det fall i fall!