Gå över tiden? Undersökning?
Bf i söndags och ingen bebis än. Det är ju inte så konstigt. Vanligare att gå över tiden än att föda innan bf.
På måndag har jag möte hos min ordinarie barnmorska om det inte kommit någon bebis innan dess. Då kommer hon att boka in mig på kontroll på förlossningen.
Vad kollar de då? Någon som gått på en sådan kontroll?
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
De kollar mängden fostervatten. Om barnet är fixerad och tror de kör en sådan där kurva med. Sedan kommer de kanske även känna efter livmodern om man är öppen eller inte. Detta gjorde det på mig alla fal om jag kommer rätt ihåg när jag väntade på min store son.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!

#1 Ok. Är det vanligt att vattenmängden minskar på slutet? Tycker min mage har krympt en aning…men det kan ju vara en inbillning.
Med Vänliga hälsningar

Vattenmängden ökar i alla fall inte efter en viss vecka. Magen har nog i så fall krympt av att den sjunkit istället.
Säger som #1: de kollar CTG-kurva, ev blodtryck och prover, samt känner på livmodertappen och ev öppenhet. Var beredd på liten lätt blödning om de känner efter gynekologiskt, men det brukar de tala om. Det blir en liten retning liksom.

#3 Ok.
Tack så mycket för svaren! Tror att magen har sjunkit en del för nu sitter "bollen" längre ner än förut om man jämför.
Med Vänliga hälsningar
Nu gick ja då övertid med den första 16 dagar. Då började man ju titta då att han hade vatten så att han skulle klara sig. Med tanke på att den inte ökar då längre.
Själva förlossningen kan de med få igång just då de ska känna efter vid livmodern. Ja de har ju sina knep. Jag vet att de gjorde något så jag väntade på mitt första barn för efter den undersökningen började jag få mera ont osv.

Hinnsvepning tror jag att du menar Pia. Vissa bm gör det andra inte. Det är inget de har nån "skyldighet" att göra.
Det beror på hur mogen livmodertappen är med.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
#6 Kan vara det men det var en läkare som gjorde det på förlossningen och ont gjorde det.

#5 Oj, 16 dagar…länge!
Med Vänliga hälsningar
#8 Jag vet inte om de låter en gå över så mycket längre eller om de sätter igång en tidigare nyförtiden. Detta var -99
Ja, här gjorde dom nåt då vi kommit in på förlossningen i väntan på lilleman med, på tal om det dom gjorde på dig, #5, som gjorde så ont.
På mig gjorde dom samma, men jag var ju redan inskriven o förlossningen hade startat, men för att få det att gå lite fortare så sa hon då hon undersökte mig därnere:
"Nu trycker det lite o drar lite, sådär ja, nu ska det nog inte ta så lång tid", sa min förlossnings-bm.
Då hon "tröck" & "drog", gjorde skitont, men det gick ju över likaså fort med. Men det satte verkligen fart på förlossningen. I efterhand så kan jag tycka att hade det vart idag så hade jag inte låtit henne göra det. Inte pga hur det kändes då hon gjorde det, utan hur det kändes efteråt.
Jag hade ju krystvärkar från då jag var öppen 3 cm, o dom satt i i 2½ timme. Ingen smärtlindring, o lillemans hjärtljud gick även ner flera ggr. Det lägsta jag hörde var 57 slag/minut, eller så… Det var läskigt!
Det hon gjorde då hon satte fart på förloppet var att sätta lite väl hög fart på det, så allt gick liksom före vad kroppen var beredd på. Hade hellre haft lite mindre ont i 2 timmar till, än så ont som jag hade o 2 timmar kortare förlossning… ;)

På mig gjorde de UL på överburenhetskontrollen också. Mätte hur stor bebisen var eftersom jag hade gått över så länge. Blev igångsatt och min dotter föddes i vecka 42+3.
Gör de inte UL på överburenhetskontrollerna överallt?
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Fy, nu blir jag ju nervös!
Med Vänliga hälsningar
#12 Var inte nervös utan vila och ta det lugnt. Gör det som känns bra och nu vet du ju inte när bebissen tittar ut. Det kan ju bli när som helst. Så var bered på det och som sagt oroa dig inte utan spara krafter inför förlossningen. Håller tummarna här att det snart kommer igång. Om det är första barnet är det väldigt vanligt att man kan gå övertid.

#13 ja, jag ska försöka slappna av, men det är inte lätt.
I natt (närjag i vanlig ordning vaknade och inte kunde somna om) så kom sambon och jag på oss med att båda tänka "Nehej, det blev ingen bebis". Egentligen borde vi väl tänka att det kan bli när som helst…men det käns som vi blivit snuvade på det.
Med Vänliga hälsningar

Jag har gått över tiden med tre av barnen 12, 9 och 6 dagar. Skulle säkerligen gått över en-två veckor med denna också om dom inte satt igång det innan.

Är helt inställd på att jag kommer behöva bli igångsatt förr eller senare. Bebis kommer nog inte ut av sig själv…det känns hopplöst. *suck*
Med Vänliga hälsningar
#16 Vänta och se. Det kan kännas jobbigt just nu att bara vänta men det kan vända och komma igång väldigt snabbt och hastigt. Jag vet hur det känns att bara gå runt och vänta.

Sambon är iväg och jobbar långt borta. Får inte en blund i ögonen. Förvärkar, oro och ont i ryggen. Ville att han skulle ta ledigt men han fick inte det. *suck* Jag behövr sova, men det går inte.
Med Vänliga hälsningar

Tid på förlossningen på fredag morgon. Känns skönt att veta att det inte dröjer hundra år till. Snart har jag min bebis! Om det skulle bli innan så ser jag det som en bonus.
Med Vänliga hälsningar
Trollhassel:
Har du fått tid för igångsättning, eller tid för bedömning? :)

#20 Jag har tid för bedömning men barnmorskan har skrivit ett brev om att jag varit så trött och slut på dethär att hon föreslår igångsättning…och då är jag ju 12 dagar över tiden så de kommer med all säkerhet inte neka mig det. Jag har ju ganska långt att åka dit också.
Med Vänliga hälsningar
Trollhassel:
Åh, vad skönt för dig! Ska vi slå vad om att det blir som för mig med lilleman då? Natten mot Fredag så kommer värkarna sätta igång, o då du har tid för bedömningen så har ni redan er bebis i er famn… ;)
Så har det varit för mig med minstingen, o så var det även för min syster med hennes minsting… Rätt komiskt!! ;)

#22 Åh, det vore ju skönt! Det bästa vore ju om man skulle slippa igångsättning. Håll tummarna för mig!
Med Vänliga hälsningar
Det ska nog gå bra ska du se. Lustgasen var den bästa bedövningsmetoden för mig. Testa den när det är dags om du inte har dåliga erfarenheter ut av den tidigare.
Sen kan det göra mera ont med de värkarna man får om de sätter igång en, men det är ju förbi sedan. Vila upp dig nu ordentligt m.m Det blir spännande att de vilket det blir sedan.

Det verkar inte som att det har någon betydelse vad "hemmabarnmorskan" har för åsikt, det är ändå den som gör bedömningen som bestämmer. Åtminstone var det så för mig förra gången. Gick över tiden och hade förhöjt blodtryck, ändå fick vi varje gång åka hem och vänta efter bedömningen. På tredje bedömningen, efter 11 dagar, så bestämde de sig för att jag skulle få en tid för igångsättning dagen efter. Jag ifrågasatte då varför de inte kunde sätta igång det på en gång, och det var nog snarast planeringen som gjorde att de ville ge en tid. Eftersom det var lugnt på förlossningen just då, så lyckades jag dock övertala dem att sätta igång det samma dag, och efter 10 timmar föddes vår son.
Det har visat sig bli samma sak den här gången, och jag är nu sjukskriven igen, med 4 v till bf. Jag har dock bara positiva erfarenheter av igångsättningen, så jag tycker inte du ska vara rädd för det. Stå på dig om igångsättning på fredag (om du inte redan har fått bebis förstås), så att du slipper vänta till måndag. Lycka till!

Slapp ju undersökningen, hon kom ju på onsdagen :)
Ett rejält skrattanfall satte igång det hela. haha
Med Vänliga hälsningar
Trollhassel:
Ja, vad var det jag sa? Jag sa ju att det skulle gå igång precis innan igångsättningen. Det gör ofta det. :)

#27 Ja, just som man gett upp hoppet, då sätter det igång av sig själv :P
Med Vänliga hälsningar