Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 4289 ggr
[nataschaj]
2010-03-16 20:24
0

Förkortningar

Jag e nyfiken på alla förkortningar som ni använder här ute..

BF= beräknad födsel??? har jag rätt där??

å sen finns de ju mera men kommer inte på dem, skriv gärna så många ni kan å finns..

JMax
2010-03-16 20:42
0

Vi har en tråd med förkortningar men den har nog halkat ner en bit i listan. Ska se om jag kan hitta den.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

JMax
2010-03-16 20:59
0

Nä hittar den inte men här kommer några iaf. Fyll gärna på!

BF= Beräknat Förlossningsdatum

ÄL= Ägglossning

UL= Ultraljud

VUL= Vaginalt Ultraljud

BM= Barnmorska

UM= Ungdomsmottagning

MF= Missfall

MA= Missed Abortion

Johanna
2010-03-16 21:14
0

BIM = beräknad inte mens

jn84
2010-03-16 23:33
0

Vad roligt om jag skulle komma med en till förkortning. Då blir det en tråd med förkortnings-Johannor.

(Helt meningslöst inlägg men jag är trött och har kass humor) ;)

[nataschaj]
2010-03-16 23:47
0

4 hahaha taack vad means med ma???? asså va inbär messed abortion (ja å engelska går inte ihop höhö)

bfee
2010-03-17 01:59
0

nataschaj:
MA = Missed Abortion.
Det innebär att man får ett missfall, men att kroppen inte uppfattar att man fått missfall, så det döda fostret stöts inte ut, utan blir kvar i livmodern. Det kan ta olika lång tid innan det upptäcks.

Jag har fått det två gånger. Den ena ggn upptäcktes det i vecka 12, o då hade fostret dött i vecka 5. O den andra gången i vecka 17, o då hade bebisen dött i vecka 12.

Johanna
2010-03-17 09:55
0

#4 hahha!

JMax
2010-03-17 10:10
0

Hehe! Vi får starta klubb!Cool

[nataschaj]
2010-03-17 12:31
0

6 aa då hänger jag med tack! men får man blödningar å sånn saker elr e de barn morskan som upptäker de???

bfee
2010-03-17 13:13
0

nataschaj:
Jag fick en blödning o åkte in till akutgyn. Det är väl det som är det vanligaste förloppet, antar jag, att det börjar med en blödning. Men sen blir man ju hyfsat förvånad då man får reda på att "kroppen först nu förstått att bebisen har dött", o att man gått omkring med en död bebis (som man trott levt) i mitt fall i 7 veckor, respektive 5 veckor…

[nataschaj]
2010-03-17 13:20
0

bfee okey, då hänger jag med, de låter inte roligt alls… ganska länge man har den döda bebisen, rutnar itne bäbisen i magen om man har de såå länge?? elr klarar kroppen av de??

bfee
2010-03-17 21:41
0

nataschaj:
Ja, hur länge man går innan blödningen sätter igång varierar nog kraftigt. Så där har det sett ut för mig, men finns nog många andra varianter med…

Bebisen ruttnar inte, men den "återbildas" däremot (iallafall om det är så pass tidigt i graviditeten som v 5 bebisen dör). Enkelt förklarat så skulle man kunna säga att kroppen tar hand om bebisen som förmultnar i magen, såväl bebis som fostersäck. O det är på det sättet som en gynekolog kan avgöra NÄR bebisen egentligen dog.

Då jag fick uteblivet missfall i v 17 så var det pga en läkarmiss. Hade inte läkaren tabbat sig så hade inte den bebisen dött. Läkaren missade att jag var gravid o skrev ut kraftiga värktabletter till mig, som inte går ihop med graviditet! Så bebisen dog av dessa tabletter!

Då var jag i v. 12 o i vecka 17 födde jag denna bebisen i toalettstolen. Det dunsade till o jag blev helt paff, för jag visste inte att jag var gravid, då detta var tvillingsyskonet till den bebisen som jag förlorade i det första uteblivna missfallet som jag fick i v. 12 (bebisen som dog i vecka 5).

Det var hemskt! O det förklarade min enorma ryggvärk innan toalettbesöket. Det var ju värkar, o jag trodde jag var hård i magen, eller nåt… :/

Det bör dock tilläggas att detta förloppet säkerligen inte är helt vanligt! Normalt sett så är la läkarna duktigare på att kontrollera vad som finns o inte finns i magen. Detta var så unikt o berörande att jag till o med blev uppringd av en reporter på Aftonbladet efter att ha bloggat om detta, o hon (och pressfotografen) kom hem till mig o intervjuade mig om hela denna sorgliga biten…

[nataschaj]
2010-03-17 21:51
0

Bfee bra å veta att dem inte ruttnar i alla fall.. usch fy va hemskt å dåligt av denna att inte märka att du hade en bäbis där…

detta måste vart hur jobbigt som helst för dej??

finns den atrikel kvar nånstans?? om dem satte den i tidningen vill säga..

bfee
2010-03-17 21:55
0

nataschaj:
Den artikeln finns dessvärre inte att hitta, då jag i sista stund ångrade mig (precis innan tryck) o ringde upp reportern o bad henne att inte publicera den, o hon hade förståelse för det, helt o fullt!

Jag kände att det blev alldeles för personligt - alldeles för tidigt! Detta var inte så långt efter att jag gått igenom detta, var fortfarande i sorgbearbetningsfasen o hade det skitjobbigt!

O JA! Det var PISSJOBBIGT, rent ut sagt :/

[nataschaj]
2010-03-18 21:03
0

Bfee de kanjag förstå att de e jobbigt!. jag vill inte gå igenom sånna saker som du å andra, hehe tror inte ja kommer att klara direkt… hehe, kan bli väldigt känslosam när ja har fasnat för nån ( som min ena hund, när ja va tvyngen att ta bort han 1 år gammal, värsta ja ahr gjort) nån kille e de inte samma sak där blir ja inte samma känslo mässiga…

om du förstår vba ja meanr