Gravid iFokus

Gravid

Etikettförlossningen
Läst 13171 ggr
melia
0

Ricinlolja?

Någon som provat sätta igång en förlossning med ricinolja?? fick tipset av min pappas fru, hon hade tagit ricinolja med båda barnen o dagen efter hade hon fött barn båda gångerna. Glad 

Läste om det på nätet och där avrådde dom att ta ricinolja för att sätta igång, pga att det är laxerande… men tänkte ändå höra om nån har provat och hur det gick?

Även att massera bröstvårtorna en kvart varje timme skulle visst hjälpa… jag har faktist testat, en kvart i timmen i tre timmar nu, och visst får man faktiskt värkar av det, men sen försvinner dom ju… och dom är inte starkare än alla andra värkar jag har dygnet runt.

Trollhassel
0

Har också läst att bivärkningarna är större än effekten i båda fallen.

Alternativ två kan ge starka sammandragningar vilket jag hört kan orsaka syrebrist hos barnet.

Jag skulle nog ha is i magen och försöka stå ut med att vänta på att förlossningen startar av sig själv. Vet hur otålig man är, men det är det bästa man kan göra.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

melia
0

Jo… fast min bebis har redan för stort huvud så han måste ju ut om jag inte ska behöva snittas :) för min egen del har jag inga problem med att vänta, det är bara oron för barnet, med tanke på den förlossningen jag har i ryggsäcken..

Trollhassel
0

#2 Aha, just det. Så var det ju. Då förstår jag dig. Jobbigt läge. Hoppas bebis vill komma ut snart då. Håller tummarna!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Elisabeth-J
1

Men fy, det är så vidrigt äckligt! jag fick det tipset av min mamma när jag väntade första barnet och jag testade med andra barnet också, två gånger med båda men inte blev det några förlossningar men däremot syrran fick igång värkarna med ricinolja, så det kan ju bero på hur känslig man är. Däremot blev det inte några biverkningar. Tipset jag fick var att man skulle blanda det med lingonsylt, äta knäckebröd till och dricka lättöl. jag provade även med yoghurt och kan tala om att jag åt inte yghurt på flera år efter det för varje gång jag provade kom den vidriga ricinoljesmaken tillbaka,

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

MimmieM
0

Äta olja, frivilligt? Hellre vänta ett par dagar till :))
Vad är det i denna oljan som påstås sätta igång värkarna? Jag har inte riktigt förstått mig på varför man ska dricka hallonbladste heller :S

Carpe Diem

bfee
1

Jag testade att starta förlossningen med ricinoljan med min "etta". Vad som sägs är ju att man ska ta ricinoljan o sen tokstäda hemma, ta en promenad, osv… Att det är viktigt att hålla igång ordentligt för att starta förlossningen på detta sättet. Jag storstädade hela lägenheten (i två plan), tvättade, dammsög, skurade golven, renbäddade o allt det där.

Visserligen så föddes "ettan" nån dag senare, men jag vet inte om jag tror på att det berodde på ricinoljan. O jag säger so, Elisabeth-J, fy fan va äckligt det var att äta den. Jag tog den som den var i matsked, o två matskedar skulle det vara. Fy… Går inte att beskriva i ord hur jäkla illa det smakade. Eller, det smakar ju egentligen ingenting, utan det är oljekonsistensen som är jäkligt svårsvald, det tar emot - helt enkelt. O sen ta en matsked till då man lyckats få i sig den första! *bläää*

Jag fick dock inga problem med magen o tarmarna. Ingen laxerande effekt på mig. :)

Sen med "tvåan" så fick jag höra att "ricinolja inte längre rekommenderades", o att "det kan vara farligt". Så då gav jag mig inte in i den plågan igen. Det som är risken är att tarmarna sätter igång för hårt pga den laxerande effekten, vilket gör att sammandragningar kommer, men inte pga att bebisen är redo, utan pga att man retat tarmarna med oljan. O då kan det ju i sin tur gå jäkligt fort från förvärkar till förlossningsvärkar, så det blir på tok för bråttomt in - o det vill ju ingen av oss vara med om!!!

---

Så här skriver Nio Månader:
Ricinolja
Jag vill också passa på att varna för ricinoljan. Många tror på fullt allvar att den skulle kunna hjälpa till, men för de flesta blir det ingen förlossning utan bara obehag.
Dricker man ricinolja får man liknande symtom som vid en kraftig maginfluensa, och smärtsamma sammandragningar då livmodern drar ihop sig till ingen nytta. Livmodern retas nämligen av att tarmarna kommer igång, och inte för att bebisen är på väg att födas. Ricinolja kan naturligtvis, i få undantagsfall, göra att värkarbetet startar men med en katastrofal följd. Förlossningen kan gå för fort och mamman riskerar att inte hinna med, eller in till BB med förödande konsekvenser för mamma och bebis som följd.

---

melia
0

Ok… ja då väntar jag nog in snittet istället :) då hade hon nog bara tur min pappas fru som fick båda barnen efter ricinoljan :)