Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 6074 ggr
Vaniljglass
2010-02-15 22:54
2

Dunderförkyld!

Jag har åkt på en dunderförkylning. Täppt i näsan, hosta och väldigt ont i huvudet. Jag vet inte vad jag ska göra. Ringde vårdguiden och de sa att jag skulle ringa läkaren. Läkaren har telefontid imorgon och ingen kunde svara på vad jag kan göra så länge.

Vill helst inte ta några huvudvärkstabletter trots att jag hade storhandlat på apoteket om det inte vore för graviditeten.

Har ni också varit förkylda? Vad gjorde ni? Har ni tagit värktabletter under graviditeten?

[SarahOhrn]
2010-02-15 23:05
0

Ipren är väl okej att ta trots att man är gravid? Kan inte lova något men det står ju i förpackningen.. Och tror inte det är farligt för barnet. Men någon annan kanske kan svara bättre! :)

Trollhassel
2010-02-16 12:03
0

Jag har varit sjuk 6 gånger under graviditeten. Tre gånger har jag varit lite förkyld bara och tre gånger ordentligt sjuk. Svininfluensa, vanlig influensa+UVI och vinterkräksjuka+feber. Jag har lyckats dra på mig allt. Trots det har bebisen alltid mått prima (utom när jag hade magsjuka, då växte h*n dåligt).

Alvedon har jag tagit några gånger. Det är ingen fara att göra det. Förkylningen ska heller inte behöva drabba bebisen. Om du har hög feber är det bättre att du tar febernedsättande än att gå utan och var uppmärksam på urinvägsinfektion. Drick mycket, vila och se till att du blir helt frisk innan du går till jobbet igen.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

melia
2010-02-16 12:18
0

Alvedon och panodil kan du lugnt ta! ipren har jag för mig man inte ska ta men är inte helt säker bäst du läser på infon i paketet först.

Jag är just nu dundersjuk :( är mest nervös för att bebisen kommer nu när jag är så sjuk, en förkylning på bebis kan ju bli jätte allvarligt :(

Har haft både svininfluensa o kräksjuka som gravid och bebisen mår bra!

Mmadeit
2010-02-16 13:14
0

man skall absolut ej ta ipren som gravid!!!! (eller om man vill bli gravid)

däremot paracetamol typ alvedon och panodil är helt OK.

[SarahOhrn]
2010-02-16 13:53
0

#4 Okej! Då har jag tänkt fel :) Men alvedon ska väl vara okej då. Men varför ska man inte ta ipren om man vill bli gravid? :S

Trollhassel
2010-02-16 14:39
0

#5 Det finns risk för att ett ämne i ipren påverkar fostret. Ibuprofen ska man undvika.

Med Vänliga hälsningar

Mmadeit
2010-02-16 15:23
0

1 (vanligaste) ipren kan lura kroppen att tro att graviditeten i tidigt stadium är en infektion i kroppen som måste motverkas dvs framkalla missfall.

2 det finns starka samband mellan barnlöshet och intagandet av läkemedlet dock framförallt vid långvarig behandling.

3 det finns vissa missbildningar/(fosterskador på framförallt hjärta och lungor samt pojkars kön som har visat ett samband med medicinering med ipren (ibumetin preparat).

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article203042.ab

kanske inte den källa man litar mest på men om någon inte tror på att det är sant kan jag ta fram obduktions rapporten för min förste son där man starkt knyter ihop skadorna han hade med att jag gått på läkemedlet Brufen samt ipren i perioder pga en axelskada. det lagras tydligen i kroppen länge speciellt hos överviktiga.

Trollhassel
2010-02-16 17:10
0

Oj, det låter ju inte bra alls. Tur att jag aldrig ätit speciellt mycket av varken ipren eller något annat läkemedel.  Läskigt att det lagras i kroppen!

Med Vänliga hälsningar

Mmadeit
2010-02-16 17:41
0

det jag tycker är läskigast är att det läkemedlet säljs friskt av och rekomenderas mot mensvärk tex utan allvarligare varningar än att man ej bör äta dem som gravid utan direkt ordination av läkare. Nog om det nu.

Men som sagt alvedon och preparat i den familjen är ok är man minsta osäker kan man slå upp läkemedlet på fass.se och läsa om preparatet där.

[SarahOhrn]
2010-02-16 19:06
0

Oj, hade ingen aning om att ipren hade den effekten, även om man vill skaffa barn i framtiden! :S Tur att jag sällan äter sånt, dock äter jag ju Ipren när jag väl gör det… :/ Men förhoppningsvis är risken liten att man inte kan få barn i alla fall eftersom jag kanske äter 2-3 ipren om året… Men det va verkligen bra o få veta!